Använda kvarn anpassad för 110v/60Hz i Sverige?

AJ

Well-known member
Ska snart flytta tillbaka till Sverige igen och funderar lite på om det går att ta hem min lilla kvarn. Kvarnen är en Melitta Perfect Touch (maxeffekt 120w) och jag använder den till mocca och press. Har sett att det finns konverterare/transformatorer på tex Classe i sjön, men funkar dessa bra? Konverterar dessa även Hertzen? Vad händer med den förmodade livslängden på kvarnen?
Eller är det enklare att köpa en ny kvarn?
/A
 

Bilagor

  • t343.jpg
    t343.jpg
    2.9 KB · Visningar: 66

dodoadoodoo

New member
En transformator konverterar inte frekvensen (hertzen) bara spänningen. Det borde fungera, eventuellt kommer kvarnen gå lite långsammare.

/D
 

Thomaz

Well-known member
Om dessa omvandlare inte skulle omvandla hertzen till 60 Hz så är detta inget egentligt problem. Motorn i kvarnen kommer att snurra med ett lägre varvtal vid 50 Hz
ca 16.7 % lägre varvtal än vid 60 Hz. Motorn tar ingen skada av detta men arbetar långsammare som sagt.

Mvh/
TN
 

josef

Well-known member
Om dessa omvandlare inte skulle omvandla hertzen till 60 Hz så är detta inget egentligt problem. Motorn i kvarnen kommer att snurra med ett lägre varvtal vid 50 Hz
ca 16.7 % lägre varvtal än vid 60 Hz. Motorn tar ingen skada av detta men arbetar långsammare som sagt.

Mvh/
TN
=svalare kaffe :D
 

dodoadoodoo

New member
Om dessa omvandlare inte skulle omvandla hertzen till 60 Hz så är detta inget egentligt problem. Motorn i kvarnen kommer att snurra med ett lägre varvtal vid 50 Hz
ca 16.7 % lägre varvtal än vid 60 Hz. Motorn tar ingen skada av detta men arbetar långsammare som sagt.

Mvh/
TN

Det beror väl iofs på om det är en växel- eller likströmsmotor?

/D
 

AJ

Well-known member
Slightly off-topic, men .... Om jag var du skulle jag lämna kvarnen och fylla bagaget med så mycket rom jag fick plats med - ny kvarn är inga problem att ordna hemma men Zacapa är det värre med. :cool:

Håller helt med! Men planer för att skicka en eller två kartonger Zacapa finns också.
/A
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp