Vem vill köpa färskrostat kaffe? Special on-demand KG coffe?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
kan tänka mig att köpa någon gång eller två. Inte prenumeration dock.

Cool. Bra att veta. Ströbeställningar ska såklart finnas.
Med en tillräcklig "bas" för det hela med stående beställningar så kör jag igång.

Sedan är prenumrationer inget måste, men det är mer eller mindre ett måste nu i början. Så jag vet att jag inte kör igång något som det inte finns tillräckligt intresse/underlag för.

Prismässigt då, känns det som rätt prisnivå för färskrostat specialbeställt kaffe? (postat inom 24 timmar efter rostningen)
 

Fabian

Well-known member
Priset känns helt rimligt, jag skulle gärna köpa en gång eller två, fler om det finns olika blandningar att köpa, men jag är ensamboende och vill ju ha lite variation i krukorna jag med, så ingen prenumration för mig. Kul initiativ!
 

tureflyttar

Well-known member
Låter konstigt med livsmedelsverkets regler. Jag har varit på två rosterier, J&N och da Matteo och ingen av dem är har precis renrum ;) . Da Matteos kan man ju sitta och dricka kaffe precis bredvid rosten.

Ang kaffe så låter det mycket trevligt med färskrostat. Jag, likt josef, gillar dock att pröva olika bönor. Men ett abonnemang på tex 500g 4 ESSE + 250g av månadens överraskningsböna skulle nog passa mig!

Kommer du behöva köpa ny rost då och i sådana fall vilken funderar du över?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Låter konstigt med livsmedelsverkets regler...Da Matteos kan man ju sitta och dricka kaffe precis bredvid rosten.

Mmmm, men de har lokaler godkända för hantering av livsmedel. De kan visa upp papper och en del av deras lokal lär vara godkänd.

Jag pratade i telefon med en kvinna på livsmedelsverket, och tog bland annat upp det där med att affärer säljer bönor i lösvikt. Fick något svävande svar om att affären inte tillreder maten... Tog upp det faktumet att kaffebönor inte var riktigt lika känsliga som kött och mejerivaror, och det höll hon med om. Men det finns bara en klassning, så man måste ha fullt godkända lokaler.

Om jag däremot sålda råkaffe, DÅ var det ingen fara. Det är ju inte tillagat/tillrett. Eftersom man ROSTAR kaffet så räknar de med att det är som ett restaurangkök. Man tillreder livsmedlet och förpackar det för försäljning, då gäller helt andra regler.

Jag tog upp folk som säljer mackor eller liknande på marknader, och hon sade att de måste alltid ha papper med sig som visar i vilken lokal godkänd för livsmedel maten har blivit tillagad (mackorna gjorda). Alla gör mackor hemma i sitt kök, och om man inte är dum i huvudet så går det oftast alldeles utmärkt utan att man dör av matförgiftning.

Men ska man sälja dem så måste de göras i en godkänd lokal. Och hon tog själv upp ett exempel och sade att många hade överrenskommelser med kanske någon restaurang... De betalade restaurangen för att få de papper som livsmedelsverket kräver och sedan gjorde man mackorna själv hemma. Och sålde på tex. en marknad. Kanske kunde jag försöka få ett avtal med någon som hade godkända lokaler? Så kunde jag kanske förpacka kaffet i deras lokaler.

Vet inte om hon insinuerade på att jag skulle låtsas göra det någonstans och gjorde det hemma i alla fall... Tyckte inte att det verkade vara värt besväret och risken. Jag menar hur lätt är det att fejka att man flyttar runt en kafferost som väger över hundra kilo? Och hur tryggt känns det att starta ett företag på de premisserna?

Eftersom det var tillagad mat så var det strikta regler. Och godkännandet av lokalen måste göras om varje år, och det kostade typ tiotusen eller liknande i avgift. Tror att skon klämmer i plånboken för livsmedelsverket (och i skallen, för de kan inte tänka rationellt känns det som).

Sterila ytor, helst rostfritt. Rostfria bänkar, rostfria hyllor. Allt ska upp från golvet tio centimeter, så att man lätt kan spola av golvet om det behövs. Golvbrunn måste man ha (om man behöver spola av golvet). Ventilationen måste vara godkänd... Det fanns liksom inget slut på kraven. Och visst, det är jättebra om det nu gällde ett slakteri eller ett restaurangkök.

Det hela kändes way overkill för att rosta kaffe som en rolig bisyssla.

Ang kaffe så låter det mycket trevligt med färskrostat. Jag, likt josef, gillar dock att pröva olika bönor. Men ett abonnemang på tex 500g 4 ESSE + 250g av månadens överraskningsböna skulle nog passa mig!

Cool. Singelböna då kanske? Eller olika blandningar?

Jag måste få ihop en meny med olika blandningar och bönor. Så det finns lite att välja mellan.

Kommer du behöva köpa ny rost då och i sådana fall vilken funderar du över?

Det är väl mer eller mindre det det handlar om. Få ett bra argument till att investera i en ny rost, att ha kul när man rostar. Att få höra att kaffet man fått till är gott. :)

Tjäna mycket pengar på det kommer jag definitivt inte att göra, inte när man kör så små omgångar. Det kommer förmodligen att ta några år innan jag ens fått tillbaka pengarna jag lagt ut på rostaren... Men det beror ju på hur många som vill köpa kaffe.

Har kikat på en enkilos Toper, men har hört blandade omdömen. Nu ska de tydligen ha förbättrat den med kraftigare värmeelement. http://www.toper.com/default.asp?L=EN&mid=174&cat_id=170&urun_id=48


Torrefattore auto? http://www.coffee-tech.com/products_shop_roasters_torrefattore_automatic.htm
Eller en Artigiano? http://www.coffee-tech.com/products_shop_roasters_artigiano.htm Tror jag fastnade för en Artigiano rätt bra... förra gången det gällde. :)
 

GuruX

Well-known member
Jag är gärna med på ströbeställningar lite då och då. Gärna månadens överraskning eller KG's egna blandning.
Nu sitter jag på en kanarieholme ganska många månader till, så räkna inte in mig än.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror att jag sparkar igång det hela med Genecafén hårt rostandes. Dels för att jag inte har råd (eller lov) att köpa en kafferost än, och dels för att se om det verkligen är så många som vill köpa. Eller om det är fler.

"Månadesn singel" som 500 grammare kanske är en kul grej? Man går runt hela bönsortimentet med singlar, och så går man runt-runt (för när man gått runt hela sortimentet har man ju nästan glömt hur de första sorterna smakade ;) ). Variation och nyfikenhet stillas på en gång.

Hur smakar böna XXX? Stay tuned och vänta tills den kommer som månadens singel. The same bean-time, same bean-channel.:cool:

Måste prata med min revisor...
 

GLC

Well-known member
Jag testar gärna någon 250g eller ibland 500g av något kaffe, gillar dock att variera mig så jag signar nog inte upp på någon prenumeration, men kan nog beställa 5 ggr per år iaf.

Gör detta för att jag gillar kaffe och vill att du ska kunna köpa en bättre rost :)
 
C

crema

Guest
Reglerna ville att jag skulle ha livsmedelsklassade lokaler. Absolut helst skulle jag bygga en fristående byggnad på min tomt. Denna skulle ha ett omklädningsrum, personaltoaletter, städskrubb, lastkaj, ett rum för lagret, ett rum för rostning och ett rum för förpackning. Separata rum för de olika aktiviteterna, vägen från lastkajen till lagret får inte gå igenom rummet för förpackning eller rostning. Hela bygget ska vara lika sterilt som ett slakteri (direktcitat) eftersom det är samma klassning, för hantering av livsmedel.

jag har tänkt på det där fast inte rosta bönor. kan man inte hyra in sig i en lokal som är klassat? typ lunch rest eller kyrkans samlings lokal som har kök.
 

MiC

Well-known member
Livsmedelsverket är väldigt stela, och givetvis tar allt sån förbenad tid. Ibland undrar man hur mycket de egentligen kan, och vill, förenkla/förbättra för små entreprenörer, intresserade och i slutändan slutkunder. Å andra sidan finns det ofantligt många fler än vad man vågar gissa sig till som slarvar med livsmedelsproduktion, matlagning, förvaring mm.

Som sagt, jag köper gärna någon halvkilos påse då och då, dock inte varje månad, för mina blomkrukor... Man måste ställa upp för andras inköpsfrossa liksom. :)
 

Heffa

Well-known member
Jag är ny i kaffevärlden och håller fortfarande på att prova mig fram vilka rostningar och kaffebönor jag gillar, så jag är inte så intresserad av en prenumeration för tillfället.
...men jag köper mer än gärna en påse eller två för att testa ditt kaffe :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
jag har tänkt på det där fast inte rosta bönor. kan man inte hyra in sig i en lokal som är klassat? typ lunch rest eller kyrkans samlings lokal som har kök.

Jo. Om du t.ex. vill göra mackor/baka bullar och sedan sälja på en marknad. Då kan du hyra in dig på ett kök som är klassat och om livsmedelsverket kommer på inspektion så kan du säga "De här är gjorda i lokal 19989.0087.332. Move along, move along...", och skicka inspektörerna vidare till nästa försäljare.

Man får inte baka bullar hemma och sedan sälja bullarna. Det ska bakas i godkända lokaler.
 

treefinger

Well-known member
Hallå KG, jag tycker det är ett jäkla skönt och lite småradikalt initiativ; det finns ju inget liknande därute vad jag vet? Jag är intresserad av ett smakprov innan jag börjar prenumerera. Jag kör i princip bara fruktiga och syrliga kaffen och det kan vara skoj att testa något som skiljer sig lite.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag ska sparka igång med Genecafén hårt jobbandes. Så jag får en bra överblick över antal prenumrationer, alla får tid att testa, jag får tid att ta fram lite nya blandningar, osv. Kanske får man en liten bild av de spontana ströbeställningarna också?

Sedan är planerna att skaffa en större rost.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp