Vem vill köpa färskrostat kaffe? Special on-demand KG coffe?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, det är erat fel. Nu har jag blivit så spritt språngandes att jag har kollat upp utgifterna för råkaffe, porto och bättre förpackning inför postandet.

Finns det intresse av att börja köpa dagsfärskt specialkaffe, rostat av mig?

För att det ska bli vettigare fördelning mellan porto och den mängd kaffe man får för pengarna tänkte jag rikta in mig på 500-1000 grams försändelser. Jag fyller dem till randen av portogränsen, med vanliga plastpåsar i kuvert av tjockare papper. För att hålla utgifterna låga (postas som vanligt brev).

Då tänkte jag mig att de som vill ha kaffe får vara med i en form av prenumration av kaffe. I slutet varje månad får man t.ex. 500 gram kaffe i brevlådan. Låter det trevligt?

Varför prenumration? Jo, för jag vill veta om folk vill fortsätta köpa och inte "bara testa". Det går såklart att hoppa av när man vill, men säg gärna till om det är så. Så jag inte köper en rost för 30.000:- och sedan visar det sig att ingen vill köpa kaffe...

Kostnad:

För 4 ESSE, 500 grams prenumration: 160:- inklusive porto, inkl. moms.

För 4 ESSE, 1000 grams prenumration: 300:- inklusive porto, inkl. moms.


Andra kaffesorter går såklart att få fram. Andra blandningar kommer att presenteras, egna blandningar kan specialbeställas. Förmodligen till samma priser (om kaffet i sig inte är dyrare).


OBSERVERA att detta ännu inte är verklighet. Det här är en tråd för att kolla intresset.
Hur många skulle nappa på en dylik prenumration av kaffe?

Vad skulle ni välja för prenumration, eller skulle ni inte vara intresserade överhuvudtaget?
Varför inte? Är det för dyrt, för dåligt eller för ointressant? Vad ska justeras för att intresse ska uppstå?
 

SB

Well-known member
Detta låter ju riktigt bra! Är tanken att det dimper ner kaffe varje månad mot faktura i kuvertet? I så fall kan jag inte tänka mig något smidigare sätt att handla kaffe...
 

SB

Well-known member
Låter väldigt frestande måste jag säga! Tala om när det kör igång, detta måste jag bara testa!
 

wesaft

Well-known member
Jag gillar idén med ett paket som kan slinka in i mitt brevinkast, fullt med ljuvligt doftande kaffebönor.
Men jag kör decaf just nu, sen variation är en anna viktig punkt för mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Variation ska väl inte vara något problem, om jag nu kör igång något dylikt.

Det är väl bara att man skickar ett PM eller email med önskade ändringar, så ändrar jag till valfri sort. Sedan kör du på den valfria sorten tills du skickar ett nytt email, men nya önskemål.

:coffee:
 

Form

Well-known member
Härligt initiativ!

Hur tjock kommer försändelsen bli? Tänker på dom som har vanligt brevinkast. Är inte så kul kanske att behöva hämta ut den på ett utlämningsställe om man inte är medveten om det från början.

Antar att det är A-post som gäller?
 

Almapeso

Well-known member
Härligt initiativ.

Hur förhåller sig staten till ett sådant initiativ? Är det okey så länge man håller produktionen inom en viss nivå? Kastar ut frågan i luften.
 

AJ

Well-known member
Känns verkligen som ngt jag skulle kunna vara intresserad av. Lite som Ekolådan fast med kaffe, kaffebrevet kanske? Det blir ju garanterat färskt vilket är viktigt och om man sen även kan få variera lite så är det ju kanon!
Btw så inhandlade jag lite schysst råkaffe när vi var i Honduras och tittade på gamla Mayaruiner i helgen, här: http://www.cafemiramundo.com
/A
 

MiC

Well-known member
Helt klart intressant. Du kanske kan införa prova-på-beställningar senare också?
Kör du med rättvisemärkta-/ekobönor? Känns åtminstone för mig mer intressant eftersom jag själv har börjat fuska med hembränning (så att jag kan blanda in vanliga med större samvete :)).
 

josef

Well-known member
jag vill sällan köpa från samma rostare mer 2 ggr i rad, brukar variera mig på såväl böna/blandning som rostare. Men kan däremot tänka mig att köpa någon gång eller två. Inte prenumeration dock.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur tjock kommer försändelsen bli? Tänker på dom som har vanligt brevinkast.

Den ska gå ner i ett brevinkast. :)

Antar att det är A-post som gäller?

Japp. Besparingen till B-post är försumbar. Särskilt som tanken är att man ska få überfärskt kaffe, att tappa tid i frakten känns bara dumt.

Allt kaffe skulle skickas senast inom 24 timmar efter rostning (nästkommande dags postgång).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur förhåller sig staten till ett sådant initiativ? Är det okey så länge man håller produktionen inom en viss nivå?

Skatt och sattyg kommer man inte undan. Känns fel mot de företagare som finns här som jobbar med kaffe om jag skulle försöka mig på att rosta svart och skylta med det i forumet.

Det är en sak att göra det som "en kul grej" (som det är nu, med de som vill prova mitt kaffe), och en annan sak att göra det "som ett jobb". Ett kul jobb, men ändock något som staten vill ha skatt från.

Sedan har vi den lilla frågan om livsmedelsklassade lokaler. Mina kaffebönor kommer självklart att säljas som topping till blomkrukor. All förtäring sker på egen risk och eget initiativ. :)

Kiss my ass, livsmedelsverket.:cool:

Till de som inte känner till historien om hur staten bråkar: Jag tänkte börja med "rost-on-demand" för ett par år sedan. Men duktig som jag är kontaktade jag livsmedelsverket, jag vill ju följa de regler som finns.

Reglerna ville att jag skulle ha livsmedelsklassade lokaler. Absolut helst skulle jag bygga en fristående byggnad på min tomt. Denna skulle ha ett omklädningsrum, personaltoaletter, städskrubb, lastkaj, ett rum för lagret, ett rum för rostning och ett rum för förpackning. Separata rum för de olika aktiviteterna, vägen från lastkajen till lagret får inte gå igenom rummet för förpackning eller rostning. Hela bygget ska vara lika sterilt som ett slakteri (direktcitat) eftersom det är samma klassning, för hantering av livsmedel.

Det gjorde att jag lade ner planerna. Nu tar jag upp planerna igen, och tänker sälja färskrostade kaffebönor som folk kan ha i sina blomkrukor. Ger finfin doft i rummet, och bönorna bör bytas ut en gång i månaden, för att doften inte ska försvinna.:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Helt klart intressant. Du kanske kan införa prova-på-beställningar senare också?

Definitivt. Om det kommer igång så ska man självklart kunna göra ströbeställningar.

Jag ville bara kolla upp så att man har en grund att stå på. Det blir ju lite löpande kostnader, och har man ett gäng med stående beställningar så känns det som att jag kan motivera för mig själv att starta.

Kör du med rättvisemärkta-/ekobönor?

Inte än, men det är väl bara att testa. Får jag till det med något rättvisemärkt så kommer det att finnas som alternativ.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp