Vem vill köpa färskrostat kaffe? Special on-demand KG coffe?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Säg till när vi skall börja bomba dig med beställningar!

Det kommer ni inte att missa.:cool:

... måste bara först gå igenom alla "prova-påare" som jag har lovat en dos med 4 ESSE. Sedan ska Molarin få en omgång av en ny blandning, nämligen "Push" (det är lite mer tryck i den jämfört med 4 ESSE, bra för robustastinna koffeinister gissar jag). Sedan måste jag väl skaffa mig ett bankgironummer (har inget till min privata F-skattsedel än), ett bankkonto, mer bönor, roliga bönor, mer bönblandningar, nya bönor, gamla bönor, hitta bra plastpåsar och papperspåsar att posta kaffet i... Kanske en hemsida med lite info och menyer?

Så det kommer gissningsvis ta X antal veckor. Man vill ju inte säga "nu kör vi", bara för att två dagar senare säga "Jag har slut på bönor!". ;)

:coffee:
 

Tobiemme

Well-known member
vilken fantastisk idé!
jag är definitivt sugen. kanske skulle min "drömprenumeration" vara 250 gr/månad men där varje sort medvetet är litet mer extrem. då kan man ju lära sig maximalt, tänkte jag. :)

Go KG!

:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det "dumma" med 250 grams beställningar är att frakten blir så dyr i förhållande till kaffepriset. Men det ska väl finnas som ett alternativ i alla fall, om inte annat så kanske 250 gram är lagom till "månadens böna".

Månadens böna = En prenumration där man varje månad får en dos kaffe. Så går det runt bland alla de olika sorterna av single-bönor och blandningar som jag har i lager. Så man får testa alla, och när det gått runt ska det ha gått mer än ett år, och då har man väl glömt hur det där första smakade... då är det dags att börja om igen. :)

En del av sorterna kommer säkert inte att falla alla på läppen, och då är det ju lite bra att det bara är 250 gram.
 

GLC

Well-known member
Kanske kan beställa 2st 250g påsar som exempel. Frakten blir mer värd i förhållande till kaffepriset och iaf jag har hellre 2 mindre påsar som jag öppna en efter en istället för att ha en påse på 500g öppnad, då det inte går åt så vansinnigt mkt kaffe hemma.
 

Tobiemme

Well-known member
2x250 är svaret! då skulle man ju även kunna ge bort den andra påsen till någon - ifall det känns aktuellt. delad upptäckarglädje!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tjaa... Kanske 500 grams beställningarna kan vara 2x250 gram och 1000 grams beställningarna kan vara 2x500 gram?

Jag har ställt in siktet på ziplock påsar utan backventil. Påsarna med backventil är sjukt dyra, och hela tanken med de här bönorna är ju att de ska vara färskrostade.

Det känns lite som slöseri att köpa påsar med backventil om kaffet ändå ska förbrukas inom de närmaste dagarna/veckorna. Hade det varit lagring i ett par månader på hyllan i en butik så hade det varit annat såklart.

Vad tror ni om med- eller utan backventil? En backventil skulle dra upp priset per påse med säkert 7:- eller liknande (utan att jag tjänar en krona på påsen).
 

MiC

Well-known member
Hmm, om du paketerar bönorna direkt efter rostning + nedkylning så behövs det väl ändå en viss luftning? Eller är det aningens överdrivet?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
"Jag har en gatuköksvagn som är godkänt av miljö & hälsovård för glass,kaffe,bulle och varmkorv."

Njaah, misstänker att den inte duger till tillredning och förpackning av livsmedel. Hur skulle en liten vagn kunna räcka till om jag måste ha personaltoalett, städskrubb, separat rum för rostningen, separat rum för lager och separat rum för paketering?

Servering av något som är tillagat/paketerat på annat håll är lättare än att få tillaga/paketera livsmedel. Misstänker jag i alla fall.

Och nope, har inte läst om annonsering. Det bara utvecklades av sig själv...
Såg att google-annonserna är borta, tröttnat på Google eller?

Jag får väl kika på annonseringsregler, men slänger ut en krok om att helt brutalt muta dig med lite kaffe istället.:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ah, nu har jag sett reglerna...

Den här tråden var inte tänk till direktförsäljning (i alla fall inte genom tråden), mest ett försök att fiska efter intresse och se hur det hela skulle formas.

Och det verkar ju finnas ett intresse för att köpa blomkruketopping.:cool:
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hupp, trevlig idé, kan tänka mig att hoppa på för att slippa hålla på och rosta själv.

För övrigt har du kanske fått lite skev information angående livsmedelsgodkända lokaler, etc. Du ska nog inte prata med livsmedelsverket (de är inte så bra på detta praktiskt, utan är mer tillsynsmyndighet för kommunen. Dessutom gäller den nya livsmedelslagstiftningen från 1/1 2006 som nu börjar sätta sig hos myndigheterna efter en tids inkörning). Jag tycker du ska prata med en livsmedelsinspektör på miljökontoret i din kommun i stället. För att rosta kaffe, packetera etc är riskerna i hanteringen så små att det räcker med en registrering hos kommunen, sen får du göra det i hemmet utan speciella lokaler. Men det kostar tyvärr en slant för tillsynen (miljökontoren ska vara självfinansierade nu, och tar alltså betalt (självkostnadspris typ) av företagen i stället för att snika på kommunalskatten för allla kommunmedborgare).

Sen hur du gör med skatteverket om det är en registrerad firma, eller inkomst från hobbyverksamhet är en annan skatteteknisk fråga. Men, kommunen behöver nog registrera verksamheten på en firma för att det ska fungera, tror inte det går på privatperson. Detta beror lite på vilka volymer du kommer ha (här kan jag ha fel). Verksamheten kommer att riskklassas och det styr hur mycket du ska betala kommunen för den årliga tillsynen. Detta hamnar då i den lägsta graden/kostanden.

Här har du en länk till reglerna som kanske kan hjälpa även om du verkar väldigt påläst:
http://www.slv.se/upload/dokument/l...ingar/godkannande_registrering_vagledning.pdf

För övrigt tycker jag kommun och livsmedelsverk ska stå på sig, även om de har lite trubbiga regler så är alla regler rätt självklara för att vi som konsumenter ska slippa bli sjuka av maten vi köper. Det finns så mkt klåpare som bedriver livsmedelshantering att i alla fall jag hellre svälter en smula än äter vad eller vart som helst. Det där med livsmedel och hygien är det tyvärr väldigt få verksamhetsutövare som har full koll på.

Sen finns det inga regler som hindrar en kompis att bre en macka och knalla över till grannen med den, (rent pragmatiskt kan han lika väl skicka mackan på posten utan att nåon bör lägga sig i det). Det är först när det är full ruljans och företagslik volym/utskänkning/distribution som det är en verksamhet som ska kontrolleras av skatteverk och miljökontor. I ditt fall är det ju från början lixom inte en företagsmässig verksamhet där man utskänker livsmedel till folk som passerar, som självklart ska kunna äta och känna sig trygga med det utan att känna personalen.

Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Vh
Tobbe
 

Molarin

Well-known member
Ilias på Coco Vaja har en leverantör som bakar maränger hemma i köket. Godkänd av miljö/hälsa i Sthlm stad.

Precis som sig bör!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
För övrigt har du kanske fått lite skev information angående livsmedelsgodkända lokaler, etc. Du ska nog inte prata med livsmedelsverket----

Och jag som trodde att de (om någon) visste vad det var som gällde. Möjligt att jag varit "för ärlig" och sökt ett godkännande som ingen hade frågat efter. Men det känns ju också rätt skevt.


Dessutom gäller den nya livsmedelslagstiftningen från 1/1 2006...

Jag misstänker att de var före det datumet jag var i kontakt med livsmedelsverket.

Sen hur du gör med skatteverket om det är en registrerad firma, eller inkomst från hobbyverksamhet är en annan skatteteknisk fråga.

Den frågan är rätt enkel att besvara. Så snart det är mer än "en gammal kompis" som man hjälper med något, och så länge en ekonomisk ersättning utgår, så är man skatteskyldig.

Det är bara att betala och se glad ut.


Sen finns det inga regler som hindrar en kompis att bre en macka och knalla över till grannen med den, (rent pragmatiskt kan han lika väl skicka mackan på posten utan att nåon bör lägga sig i det).

Så snart grannen betalar en krona för macken så finns det regler som ska följas. Bjuder du honom på mackan kan ingen klaga.

I ditt fall är det ju från början lixom inte en företagsmässig verksamhet...

Det är precis vad det är. Jag ska ta betalt av folk som vill ha mina blomkruketoppingar. Bara det faktumet gör det hela "företagsmässigt" och skatteskyldigt. Om det sedan är en bra plan (bra lönsamhet) eller dålig plan, dålig verkssamhet får tiden utvisa.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Ok. tänkte mest att du kan hävda att det inte är ngn affärsdrivande verksamhet i början, utan en kompissyssla (till självkostnadspris), men som du säger, så snart det bedrivs affärsmässigt är det ju en annan femma. Fast självklart tycker jag du ska kunna få en vinst på det hela.

En stilla undran. Är det inte nya regler nu för hur mycket man får anlita privathjälp mot ersättning. Har för mig att det fanns ngn regel/förslag om typ 10 000/år utan att man är tvungen att skatta. Alltså, om man låter grannen klippa gräsmattan på semestern och betalar denna upp till 10 000 som ersättning för besväret, så är det inget skatteverket ska lägga sig i. Kan man nyttja det?
 

sgryd

Member
Oj, va' intressant!
Jag halkade in här på siten mest av en slump när jag slentriansurfade. Kaffeabonnemang är precis vad jag har gått och funderat på några veckor. Att dessutom få det från någon som gör det småskaligt med själ och hjärta vore otroligt förmånligt.

Jag är klart intresserad när du kör igång. Till en början är jag nog nöjd med 500g/mån.

Apropå skatt.. Rosta kaffe är väl så hushållsnära en tjänst kan bli =)

Maila gärna mig om du kör igång med detta.

//Micke
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp