Tips om inställningar och kaffesorter

PEH61

Member
Är ny på detta forumet, skaffade förra veckan en ny Jura C5 och har efter lite inkörning kommit underfund med hur man gör ett bra kaffe till mej själv, men tjejen tycker inte om expresso hon tycker det smakar beskt, kaffesorten vi använt är mollbergs blandning finns det någon kompromiss där hon kan få en kopp kaffe likt ett vanligt bryggkaffe? Några kaffesorter att prova? Jag vill helst ställa undan den gamla kaffebryggaren den nya Juran är snyggare att titta på.

// P-E
 

Thomaz

Well-known member
:coffee:Hej och välkomen från en som själv är ganska ny här.....
Testa ett indiskt kaffe som heter Monsoon malabaar, det har en lite lägre syrahalt
men fortfarande fyllig smak. Inget rent espressokaffe, en ok kompromiss,
men.... smaken är ju som baken...
Tror att Kahls kaffehandel har detta i sitt sortiment

Lycka till !!
 

Ignatius Riley

Well-known member
Ikeas bönor funkar bra i vår helautomat (speciellt till "kaffe") säger husets aningen mindre hängivna kaffedrickare.

OBS:
innan du byter till en annan böna, kolla om din maskin har någon inställning för bryggtemperatur. Olika inställningar brukar göra stor skillnad.
 

tobbeman

Member
Vad gäller för Jura angående bryggtemperatur? Just nu har jag inställt på hot (högsta läget), är det alltid det bästa eller ska man testa olika lägen för varje påse böna man köper?
Mina inställningar är: Alltid finast mald (3e nivån längst åt vänster), varmast "hot" vatten och 30ml vatten. Dessutom brukar styrkan vara den högsta "strong", där det finns mild, normal och strong. Är detta generellt de bästa inställningarna eller behöver man verkligen mixtra för olika bönor?
 

MiC

Well-known member
Kort svar, ja man behöver korrigera efter olika bönor.

Jag har ingen erfarenhet av automatiska maskiner, men detta borde gälla för all typ av kaffebryggning.
Tex, 100% arabica milt rostat skiljer sig ganska mycket mot 40-60% Robusta hårdare rostat i både smak, textur och fyllighet. Du kanske vill ha finare malet och lägre temperatur till din spröda Arabica-blandning medan en tyngre Robusta-blandning behöver motsatsen, eller tvärtom. Bästa är ju att testa själv. :)
 

PEH61

Member
Tack för svar vad gäller temeratur så tror jag inte C5 har någon intällning utan det är bara malningsgrad och styrka, ska prova Monsoon malabaar men den verkar svår att hitta
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag tror att temperaturen kan ändras, troligen gömt i någon undermeny eller någon knapptryckningskombination (ett härligt alfapet-ord!). Kolla bruksanvisningen igen
 

MiC

Well-known member
Tack för svar vad gäller temeratur så tror jag inte C5 har någon intällning utan det är bara malningsgrad och styrka, ska prova Monsoon malabaar men den verkar svår att hitta

http://www.johanochnystrom.se/kaffe.php?page=V%E5rt%20kaffe&cId=1&pId=4
Kolla i den här tråden efter återförsäljare; http://riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2776

En blandning jag provade i somras som inte hade beska toner eller påträngande syra var DaMatteos Midsummer Murders.
En favorit är ju också 5 Estate från J&N.

Vet dock inte hur lämpade dessa blandningar egentligen är för automatiska maskiner, har fått för mig att lite grövre bönor är bäst.
 

matwik

Member
Med Jura Ena 3/5 kan man iaf ställa in två nivåer på temperaturen (mha P knappen), normal eller high.

Borde inte "normal" vara det som jura anser är den bästa tempen för de flesta kaffesorter och high för någon speciel sort?

Tobbeman, hur gillar du din ENA så här långt? Är du nöjd med Profi skummaren?
 

tobbeman

Member
Jag har inte hunnit testa så många kaffesorter än men jag är på god väg :)
Jag har mixtrat lite med temp, malningsgrad och styrka och det verkar allt skilja lite beroende på vilken böna man använder.

Jag har iaf. hel nöjd med min maskin och min Profi skummare! Med bra bönor och shyssta inställningar kan man få till en riktigt härlig cappuccino/latte. Det är ju framförallt väldigt smidigt att lätt få sig en kaffe, och rengöringen känns betydligt lättare än min föregående maskin saeco idea go.

Det enda jag saknar nu är lite nya bönor. Den lokala butiken har ganska stora begränsningar när det gäller antal sorter.

Jag kan helt klart rek. maskinen om du vill ha gott kaffe/cappe/latte på ett smidigt sätt. Den gör sig rätt shysst i köket oxå vilket är ett plus :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp