Kaffe bryggt på syresatt vatten aka vattentråden

josef

Well-known member
Jag har köpt hem en flaska syresatt vatten, OGO Oxygen Water. Vattnet är från Holland och har genom, som de säger, en naturlig process berikats med 30% mer syre. Det syns många syrebubblor utmed glasets kant när jag häller upp vattnet. Mot Haninges vatten så smakar det aningen klarare och friskare. Jag bestämde mig för att brygga J&N Idido Misty Valley (Aeropress 10g bryggmalet, 2dl vatten, 82°C, 14s innan press, 20s pressande, uppochner) med de olika vattnen. Jag tänkte att antingen hjälper syret att lösa ämnen i kaffet och riskerar överextraktion, eller så är det tvärtom, då vattnet kanske är "mättat" av syret och får svårt att lösa ämnen, vet ju inte hur det ser ut kemiskt.. Skillnaden blev att med OGO Oxygen Water blev koppen tunnare, men mer elegant, tydligare smaker och mycket mer crisp än stockholmsvattenkoppen, som istället blev lite mjukare, men "kompaktare smakregister" och fylligare. Personligen föredrog jag OGO. Rent arommässigt var det ingen skillnad, förutom i "tydlighet" då.

Skillnaden mellen vattnen i sig och de bryggda kopparna var väldigt lika. Renare smak med OGO. Samtidigt så la badcoffee upp deras vattentestresultat, men försvann ner från servern just som jag hunnit läsa det. Kul var också att jag fick fram kameran igen, så en bild på den sjukt snygga klotformade glasflaskan dimper med här.

Diskutera och kommentera alla tankar och upplevelser om vatten nedan! Hoppas att det blir vildpratat här, brainstorm och resultat och frågor om vatten och extraktion hoppas jag på. Är sjukligt intresserad av detta just nu.
 

Bilagor

  • IMG_0045rawfix sRGB.jpg
    IMG_0045rawfix sRGB.jpg
    33.8 KB · Visningar: 43
  • IMG_0031 rawfix sRGB.jpg
    IMG_0031 rawfix sRGB.jpg
    29.9 KB · Visningar: 46

Form

Well-known member
Härlig flaska!
Var har du köpt vattnet, pris och mängd i flaskan? (hittar inte rätt ord nu men menar hur mycket vatten det är i flaskan)
 

josef

Well-known member
Köpt på espressino (jobbar ju där..) kostar en förmögenhet (95) och innehåller en liter. Inget man slösar, köpte det mest för flaskan.
 

Buffeln

Well-known member
Hmm... Om man kör Aricha 9 med syresatt vatten kostar en enkel 8-9 kr (exkl. elkostnad för maskinen). Det börjar bli dyrt att vara kaffenörd! :(
 

ångström

New member
Man kan ju också syresätta sitt eget vatten med en "oxypress", har en sån i mitt brunnshus på Gotland. Visserligen ganska stor och åbäkig men det borde finnas mindre diskbänks varianter.
 

josef

Well-known member
Lite klarare och friskare smak än kranvattnet i sthlm, men ingen större skillnad kände jag. Det som är stora grejen, det som de säljer, är ju främst flaskans form och att syret är bra för hud etc.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp