Izzo Alex Duetto

Pediatrik

Well-known member
Härligt Agathorn! Årets tyngsta julklapp, garanterat!:)

Med de senaste justeringarna, på både in- och utsida, är det verkligen en dream machine. Lycka till!

PS Blev det Claudettes nya kannor från Espro?! Är lite nyfiken på hur de funkar: DS
 

Agathorn

Well-known member
Härligt Agathorn! Årets tyngsta julklapp, garanterat!:)

Med de senaste justeringarna, på både in- och utsida, är det verkligen en dream machine. Lycka till!

PS Blev det Claudettes nya kannor från Espro?! Är lite nyfiken på hur de funkar: DS

Ja det är Espros nya kannor. En liten och en stor, ska bli skoj att prova ! Jag får lämna rapport sedan här i tråden!

Tackar! Jag pratade med Claudette nyss och dom väntar bara på fötterna till maskinen som dom glömde lägga med i leveransen. Men en av två maskiner dom har i lager är reserverade till mig :)
 

oldgoat

Member
Hej alla

Är alldeles ny här och alldeles färsk vad seriöst kaffemakande beträffar. Jag hade en espresso look-a-like maskin för en tusenlapp innan som packade ihop för gott för någon vecka sedan. I lördags packade jag upp min Duetto från Bella Barista så nu höjer vi ribban lite.
Jag är verkligen imponerad av BB, lägger med en utmärkt egen manual till maskinen, funktionskollar allt innan leverans (protokollfört) och är väldigt trevliga att tala med. Dessutom fattar de vad kundservice är, jag ringde Claudette i tisdags och undrade om det gick att få hem en maskin före jul och den kom med UPS i fredags.
Nu gäller det bara att börja lära sig hantverket. Jag har sett att det finns lite kurser här i Göteborg, verkar vara en bra ide men jag får väl börja med att surfa runt i detta forumet först och se vad gott man kan lära sig.
 

JKolmo

Well-known member
Grattis! Härlig nybörjarmaskin minsann. Baksidan är väl att det kommer att bli ännu dyrare än dyrt när du blir tvungen att uppgradera...
 

oldgoat

Member
Tack, visst är så :) Jag får väl ge mig ut och jaga goda bönor nu... Sen vete katten vad man kan skylla på om kaffe skulle bli ogott. Hittills har jag använt Caffe Molinari från Ica Maxi, så det finns säkert mycket annat som blir kul att testa.
 

Agathorn

Well-known member
Grattis till en kompetent maskin! Min är också påväg ifrån BB nu, mellanlandade i Tyskland i helgen så den är inte alltför långt bort nu :)

Lycka till med allt experimenterande! Kan tipsa om haugaards kaffen, bara provat 3 st olika ännu så länge men alla har varit mycket trevliga, allra främst som aeropress då iofs. Hans Brazil daterra natural var dock det godaste i espressoväg som runnit ur min Gaggia!
 

Agathorn

Well-known member
Grattis till en kompetent maskin! Min är också påväg ifrån BB nu, mellanlandade i Tyskland i helgen så den är inte alltför långt bort nu :)

Lycka till med allt experimenterande! Kan tipsa om haugaards kaffen, bara provat 3 st olika ännu så länge men alla har varit mycket trevliga, allra främst som aeropress då iofs. Hans Brazil daterra natural var dock det godaste i espressoväg som runnit ur min Gaggia!
 

Agathorn

Well-known member
Garanterat kommer bilder :)
Om nu bara UPS kan leverera paketet. Är ju låst nere i porten till lägenheten och ingen porttelefon. Men nu är dörren uppe (tills någon kärring slår igen dörren då, hehe) så vi får se om jag får den idag :)
 

Agathorn

Well-known member
Fått hem maskinen nu. En snabb fråga: Det är två slangar som ska ner i vattentanken men den ena är jättekort och når knappt vattenytan även om tanken är full. Känns spontant som att den är av, hur har det varit med era duettos? Ni som har ...
 

Agathorn

Well-known member
Arghh får sova nu utan att ha testat maskinen. Vågar inte slå på den utan att veta om det är säkert. Känns ju som att båda slangarna ska pumpa vatten. Hoppas det löser sig!
 

JKolmo

Well-known member
Den ena slangen tar vatten från tanken till pumpen och den andra slangen (gissningsvis din korta slang) tömmer tillbaka vatten från vakumbrytaren (kolla in Pediatriks bild nr 2 på första sidan i denna tråd: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=8642). På lite äldre maskiner än din där OPVn inte töms i sumpen så är slang nr 2 vattentömning från OPVn till vattentanken (som på min maskin. jag har dock moddat detta och lett om OPV slangen till sumpen).

Öppna maskinen och kolla om den korta slangen kommer från vakumbrytaren (jämför med Pediatriks bild). Om det är på det viset kan du ställa in dig på en sömnlös koffein-natt, mao det är bara att tuta och köra.

Måste också tillägga att det enda sättet att köra Duetton är med fast vatten- och avloppsanslutning. Det är en dröm!
 

oldgoat

Member
Det är samma på min. Kolla in bilden på sidan 6 i BB's manual så ser du att den korta är en returnslang från övertrycksventilen.
Har inte min fast ansluten ännu men det kommer snart. Jag har redan fyllt på ett antal gånger så det blir toppen med en fast anslutning!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp