La Pavoni Millenium eller pre Millenium

majk

Well-known member
Är i tagen att införskaffa mig en La Pavoni Pro. Efter lite studier online har jag kommit fram till att en Millenium-maskin verkar vara att föredra. Av en trevlig medlem på Riktigtkaffe har jag blivit erbjuden en La Pavoni som varken han eller jag kan avgöra åldern på.

Kan någon säga mig om detta är en Millenium modell eller inte?

Vänligen



/Mikael
 

Bilagor

  • DSC_3649.jpg
    DSC_3649.jpg
    41.4 KB · Visningar: 80

HeMo

Well-known member
Spontant gissar jag på att det är en pre millenium, mest för att jag tycker den ser lite gammal ut. Annars är väl enklaste sättet att mäta filtret? Om det är 51 mm är det millenium, om det är 49 pre millenium (om jag inte kommer ihåg fel).
 

majk

Well-known member
Spontant gissar jag på att det är en pre millenium, mest för att jag tycker den ser lite gammal ut. Annars är väl enklaste sättet att mäta filtret? Om det är 51 mm är det millenium, om det är 49 pre millenium (om jag inte kommer ihåg fel).


Min magkänsla är också att det är en pre-millenium. Maskinen är inte hos mig så jag har ingen möjlighet att mäta personligen.

Har läst att gamla maskiner har två knappar istället för en - men det kanske bara gäller Europiccola.

Vänligen



/Mikael
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag är ganska säker på att det är en pre millenium.

Jämför med denna högupplösta bild av en ny maskin:
http://www.gerby.com/lapavoni/myadmin/img_hog/P-PL.jpg

* Bryggruppen ser fetare ut
* Muttern ovanför spaken är inte en vanlig kupolmutter
* Handtagen på portafiltret och spaken har ett helt annat useende
* Bottenplattan är inte fäst med synliga skruvar
* Glasrörets skydd är transparent

Några fler ledtrådar, men inte lika säkra som de ovanstående (kan kanske finnas även på sent tillverkade eller renoverade pre millenium men är troligen standard på alla La Pav Pro millenium):
* Mätarens bakdel är gjord av svart plast
* Spillbricka i plast (gäller kromade maskiner med bakelithandtag)
* Grön strömbrytare (Europiccola millenium har röd strömbrytare + grön lampa)


Nyfiken fråga: vad får du ge för den?
 

majk

Well-known member
Jag är ganska säker på att det är en pre millenium.

Jämför med denna högupplösta bild av en ny maskin:
http://www.gerby.com/lapavoni/myadmin/img_hog/P-PL.jpg

* Bryggruppen ser fetare ut
* Muttern ovanför spaken är inte en vanlig kupolmutter
* Handtagen på portafiltret och spaken har ett helt annat useende
* Bottenplattan är inte fäst med synliga skruvar

Några fler ledtrådar, men inte lika säkra som de ovanstående (kan kanske finnas även på sent tillverkade eller renoverade pre millenium men är troligen standard på alla La Pav Pro millenium):
* Mätarens bakdel är gjord av svart plast
* Spillbricka i plast (gäller kromade maskiner)
* Grön strömbrytare (Europiccola millenium har röd strömbrytare + grön lampa)


Nyfiken fråga: vad får du ge för den?


Verkar vara helt korrekta iaktagelser. Framför allt ser bryggruppen lite biffigare ut på bilden du länkar till. Handtaget på spaken ser också ut att vara av äldre snitt.

Det aktuella dealen innebär ett byte rakt av mot min 2 år gamla Rancilio Silvia inkl. tamper och blindfilter som ju inte behövs till en Pavoni. Hade hoppats att det skulle vara en Millenium förstås.


/Mikael
 

Fabian

Well-known member
Det syns på en gång när man tittar på brygghuvudet, men nu har ni ju redan fastslagit detta :) Skulle jag skaffa en La Pavoni nu skulle jag inte ha något emot en pre-millenium. Användningen skiljer sig något, men inga större skillnader. Vill man ha en större filterkorg går det bra att köpa en "Elektra-dubbelkorg" på kaffemaskinen. Den är större en La Pavoni-dubbeln och får precis plats i PF.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp