BFC - någon med erfarenhet av märket?

Molarin

Well-known member
Absolut! Vi har många BFC´íster här även om jag inte längre är en av dem.

Kanonfina maskiner! Jag hade en Junior plus levetta som aldrig svek mig. (Sedan blev jag alltför sugen på en maskin med rotorpump...)

Något särskilt du undrar över?
 

hahaha

Well-known member
Jag hade en Junior plus levetta som aldrig svek mig.

Å nu är det jag som kramar den. :) En gedigen metallklump, svårt att tro att jag nånsin skulle vilja släppa den - fast jag skulle förstås bra gärna vilja lirka in en tystare pump... Får se om det går att klura ut något.

Välkommen förresten!
 

mikfri

Well-known member
Jag har bara gott att säga om min BFC levetta. Allt känns väldigt välbyggt och välgenomtänkt från utsida till insida. Det enda negativa är den högljudda vibrationspumpen och det eviga flushandet för att få ner tempen, men det har du med vilken H/X maskin som helst. Kör hårt! :)
 

arpandor

Active member
Tack för upplysande svar!
Min tre år gamla La Pavoni pro har gjort sitt, orkar inte trassla med reservdelar och mek. Så jag har börjat se mig omkring efter något nytt. Har fastnat för paketerbjudandet hos Kaffegrossisten på
BFC Junior Extra och BFC för Macinox 18 490 kr
Vad tror ni? Är det värt pengarna?

Allt gott!
Tom H
 

jojo

Well-known member
Den är nog säkert bra och dessutom rätt snygg tycker jag men har den inte lite väl liten koppvärmarbricka?

Jag har en Isomac Millenium och jag tycker att man ofta har behov av fler varma koppar än vad som får plats.
 

Friulano

Well-known member
Jag har en BFC Pulsante och har aldrig lyckats få till mjölkskumningen på den. Jag menar att maskinen inte kan ge ett perfekt filmjölksliknande microfoam i dess ursprungliga form, alltså med två hål i ångtappen. Jag var tvungen att borra ett eget hål i mitten av ångtappen istället för att få till ett bra resultat. Hur är det för er andra BFC-ägare, har ni lyckats med microfoam?
 

doppio

Well-known member
Jag har en BFC och är väldigt nöjd. Håller med Friulano att de är svårt att skumma med, det är inte bara jag som har tummen mitt i handen utan det har jag hört från andra också.

Har även för mig att BFC har bytt ÅF i Sverige för inte så längre sedan. Kanske inget som har någon betydelse i sammanhanget med ville bara nämna det ändå.
 

mikfri

Well-known member
Jag hade lite problem med skumningen i början, men fick till det efter ett tag. Nu blir det kanon varje gång.

Jag har ett litet (8mm i diameter) metallfilter som ligger inne i tippen på ångarmen. När jag köpte maskinen (och gjorde den obligatoriska isärplockningen...) upptäckte jag till min förvåning denna grej och tog bort den.

Jag upplevde att det var lättare att skumma med den på plats. Kanske är ngt som varierar från maskin till maskin. Mitt kokartryck ligger på 0,9-1,0 bar och jag skummar oftast med en 0,3 l kanna. Kanske kan hjälpa någon lite.

/m.
 

hrbrun

Well-known member
Jag spanar lite på BFC Junior Extra eller Isomac - Tea II alternativt Millenium II.

Vore tacksam för att få höra lite om för- och nackdelar med dessa maskiner!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp