On demand kvarnar-topp 5

svartvest

Well-known member
Vilka on demandkvarnar finns det, vilka säger ni är topp fem?
Och ett pristak på 10 000kr så vi inte far iväg...som vi så lätt gör...
 

svartvest

Well-known member
Efter jag skrev detta surfa jag runt...och jag är böjd att hålla med

"Kvarn no-limit" det är vad som gäller.

Santos ligger bra till på listan min.
 

Fabian

Well-known member
Det vore väl vettigare att göra flera listor i så fall, en för max 3, 4 eller 5000, en för runt 10000 och en för riktigt dyra? Om man vill ha en bra tips-lista för de som ska köpa nytt iaf :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Dalla Cortes dubbelkvarn och Elektras nya pjäs verkar våldsamt intressanta. Liksom Mazzer Robur-E.
Men dina 10 tusen räcker inte på långa vägar.

Svårt att motivera kvarnar i den prisklassen om det är privatbruk vi talar om. De är dessutom ganska stora. Men fick man chansen skulle man nog kunna stå ut med att de tar mycket plats.

Vad finns under 10 000?
Mazzer Mini E, Macap M4D, Casadio Instantaneo.

Kanske kan du också hitta en begagnad Mahlkönig för det priset. Om du har tur.
 

Pac

Maskindoktorn
Min högst privata "no limit" lista:

1-4. Mazzer Robur E, man får gåshud av att studera sprängskisserna. Och ja, jag är aningen kaffeskadad. :nowink:
5. Mahlkönig KS30/DittingKE640
 

Englund

Well-known member
Pac: Intressant! Du som är forumets teknikmaster (ursäkta om jag trampar någon annan på tårna genom den utnämningen ;) ), vad skulle du säga är fördelen med Robur E gentemot Santos #55 rent tekniskt? Mindre värmeutveckling?
 

Massiv

Massivo utan o
Fördelen är väl att Mazzern pratar inte franska.......Roburn är konisk......santosen vet jag ej...
Men att santosen är fransman säger väl det mesta.......
 

svartvest

Well-known member
Om vi först ta no-limit
COMPAK A-8 AUTOMATIC
Santos jo ja...
Elektras Nino, det snyggaste jag sett på länge...

Under 10 papp
MACAP M4D C83
Casadio, ser underlig ut...lite för plastig.
 

Pac

Maskindoktorn
Pac: Intressant! Du som är forumets teknikmaster (ursäkta om jag trampar någon annan på tårna genom den utnämningen ;) ), vad skulle du säga är fördelen med Robur E gentemot Santos #55 rent tekniskt? Mindre värmeutveckling?

Nej, det där är inte fair. Så mycket kan jag absolut inte om kaffeteknik. Det var mina tår som kom i kläm...:)

Robur är byggd som en tanks. Redan Major har lager dimensionerade för en "mindre lastbil", Robur är annu grövre. Robur är verkligen byggd för tung drift om man ser på lager, motor och lager/malhus. För min del så är den typen av överdimensionering riktigt fräckt. :)
 

Lars

Well-known member
Det lilla jag har sett av Dalla Corte kvarnen är inte så imponerande. Vi snackar mycket och stora klumpar. Kan i och för sig ha berott på en mängd faktorer, men första intrycket var inte så possitivt. Däremot är den väldigt tyst.

Santos #55 är otroligt användarvänlig och ohyggligt snabb, men jag tror inte att den matchar en bra kvarn med koniska malskivor när det kommer till resultatet i koppen.

Roburn är en otroligt bra kvarn. Kanske är Konyn ett (tillräckligt) bra alternativ? Har dock ingen personlig erfarenhet av den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp