Gaggia Baby Twin

fredrikv

Member
Bryggtider och temperatur för Gaggia Baby Twin?

Har spanat ett tag nu på vår första espressomaskin. Jag har landat någonstans mitt emellan Gaggia Classic (en klassiker) och Baby Twin (fina funktioner).

Jag har haft svårt att hitta lika bra info på nätet om Twinen som på Classicen så därför skickar jag ut följande till er, Twin-användare:

- Enligt WholeLatteLove (WLL) tar det dubbelt så lång tid att göra en dubbel espresso som en enkel, på alla andra Gaggia-maskiner är det samma tid. Stämmer det? Varför? Hur? Vad gör ni åt det?

- WLL skriver också att temperaturen är lägre på kaffet med Twin än med övriga Gaggia. Är det något ni märkt av?

- Funkar verkligen kopplingen mellan vattentank och maskin? Tror ni att den håller i fem-tio år?

- Ni som har provat båda maskinerna: Om jag ska göra två latte åt gången, vad är de viktigaste skillnaderna mellan maskinerna?

- Några andra "gotchas" eller irritationer?

(Vill nog helst ha en Silvia med PID, men det blir för dyrt, tar för stor plats och Silvia verkar aningen för kräsen för att passa både mig och sambon.)

/Fredrik
 

Fabian

Well-known member
- Enligt WholeLatteLove (WLL) tar det dubbelt så lång tid att göra en dubbel espresso som en enkel, på alla andra Gaggia-maskiner är det samma tid. Stämmer det? Varför? Hur? Vad gör ni åt det?

Det där lät jättekonstigt tycker jag. Är det något superspecial med den maskinen eller? En enkel espresso i en enkelkorg brukar ta ungefär så lång tid som det tar för en dubbel i en dubbelkorg. Sen blir det väl inte alltid lika eftersom de korgarna beter sig så olika, men något snack om dubbel tid för dubbel espresso har jag aldrig hört talas om.
 

fredrikv

Member
Det där lät jättekonstigt tycker jag. Är det något superspecial med den maskinen eller? En enkel espresso i en enkelkorg brukar ta ungefär så lång tid som det tar för en dubbel i en dubbelkorg. Sen blir det väl inte alltid lika eftersom de korgarna beter sig så olika, men något snack om dubbel tid för dubbel espresso har jag aldrig hört talas om.

Skönt att höra...
Bifogar bild från jämförelsen på WholeLatteLove- kanske är det någon som kan förklara hur det fungerar...
 

Bilagor

  • Gaggia-compare.jpg
    Gaggia-compare.jpg
    59.7 KB · Visningar: 33

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp