Säkring gått på M203?

Stompan

Well-known member
Hej!

Jag skulle göra rent min minimoka idag, körde i lite ris å tryckte på knappen..efter några sekunder så stoppade kvarnen och sedan har den inte startat..

Har någon har liknande problem? Kan det vara en säkring som gått? Tror inte att något har brunnit upp, har inte luktat bränt etc. Är det någon som vet vilken säkring som sitter i, om man kan resetta den enkelt?

Tacksam för svar!!

mvh
/David

ECM Giotto classic
minimoka M-203
 

Marv

Well-known member
På undersidan sitter en rund svart mackapär med skruvskalle, Därinnuti sitter en säkring. Det är troligt att det är den som gått.
Ett tipps, använd kvarnen för kaffe, inte för ris...;)
 

bchi

Well-known member
0,8 A, snabb, om du vill springa och köpa direkt.
Kan också rekommendera att inte köra igång kvarnen utan att man satt dit det där kugghjulet med ratten på bakom bönhålet. Då går säkringen, nämligen :cool:
 

Marv

Well-known member
Jag bytte säkring och provade snabb, men eftersom det är en motor så funkade det inte, det krävs en trög 800mA.
 

josef

Well-known member
På undersidan sitter en rund svart mackapär med skruvskalle, Därinnuti sitter en säkring. Det är troligt att det är den som gått.
Ett tipps, använd kvarnen för kaffe, inte för ris...;)
torrt ris används ibland för rengöring av kvarnen. Jag är lite tveksam dock, det är ju inte bara aningen hårdare än havrepelletsen, men däremot vet jag inte om de är mkt hårdare än kaffebönor egentligen.. någon?
 

Marv

Well-known member
Jo jag misstänkte att det var för att göra rent. Min rekomendation är att skaffa Grindz för detta ändamål. Eller att skruva isär och göra rent med borste.
 

Stompan

Well-known member
Tack allihopa! Hade en 1 mA säkring, den funkade..ska inte mala mer ris, kanske dock gör en god carbonara i kvarnen nästa gång.
 

mb

Active member
Hej!
Våran Minikmoka dog idag och jag misstänker att det är säkringen som gått här också, så det var ju perfekt att hitta den här tråden. Är lite fundersam bara var jag kan hitta nya säkringar?
 

Ernst

Well-known member
Jag sålde min 203:a till en kollega i Belgien för en månad sedan. Häromdagen gick säkringen mitt i en malning. När han bytte till en 1000 mA snabb så går inte kvarnen men säkringen håller. Det verkar konstigt att säkringen har gått och nåt annat pajat samtidigt?!?
 

Ernst

Well-known member
Kollegan i Belgien tog med 203:an till mitt kontor idag i förhoppningen att jag skulle laga den åt honom. Jag knackade lite på den och vände och vred. Hmm. Det är rätt enkla grejer det där. Inte så mycket som kan paja. Hmmm.

Jag tog ut säkringen och kollade på den. Jämförde med originalsäkringen. Den nya var en millimeter kortare än den gamla trasiga. Så när jag satte i den igen så tryckte jag inte in den hela vägen i hylsan. Trycker på knappen... Brrrrrrrrr!!! Den gick!

Den lektionen missade jag när jag läste till elektriker. :)
 
Samma här! Köpte en begagnad 203:a förra veckan och igår morse dog kvarnen utan varning.

Ååå vad tråkigt tänkte jag... skall man ringa och bråka med den som sålt den eller tillverkaren eller lämna in den eller ... osv. Alla dessa saker som kräver tid och uppmärksamhet. Sen vände jag upp-och-ner på apparaten och hittade säkringen.

Nu återstår bara att få tag på en ny. Var köper man såna här säkringar? Pappa kikade in på OKQ8 men där fanns bara nån annan typ i porslin.

Edit: Här finns de!
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161087864

Skönt att bumpa en tråd från 2008!
 
Senast ändrad:

oOTINDRAOo

Well-known member
NI har alltså använt 1000A istället för 500A? Kanske därför min säkring går... Det var dock en 500A som satt i när jag köpte den (begagnat)
 

Pjersan

Active member
I min satt det en 800 mA (orginal, eftersom jag köpt kvarnen ny). Säkringen gick en lördag kväll o alla butiker är stängda söndagar här i Norge. Så det blev en liten tur ut på bensinstationerna i närheten och efter ca 6-7 førsøk så hittade jag en säkring som nästan var riktig. Det blev en 1A säkring, och kvarnen har fungerat fint efter bytet!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp