Kvarn - Välj åt mig innan jag behöver psykvård

UmmaGumma

Member
Okej. Vet inte hur många trådar jag läst den sista veckan; hur många kaffenördar jag frågat; hur mycket mina stackars hjärnceller kämpat för att komma fram till ett vettigt beslut. Ändå kan jag inte bestämma vilken kvarn som ska skina upp min köksbänk (och framför allt fungera med min Silvia likt ett lyckligt gift pensinärspar som växt ihop till Ett)...

Har sprungit som en galning till stadens bästa kaffebutik den sista veckan för att få bönor någorlunda nymalda till Silvian men kvarnköpet känns MYCKET aktuellt.

Först fanns inte så många alternativ än Rocky´n (där går smärtgränsen i pris) men nu tvekar jag efter att ha hört blandade kommentarer (mkt spill etc).
Nu spökar MiniMoka´n (203) som ett val, Ascaso i-mini och även Solis Maestro 167 finns med. Sistnämnda kan dock vara lite för hög för min köksbänk, men allt går ju att diskutera.
Har fått låna min brors Dualit (Solis 166) över natten och har hunnit testa ett par olika inställningar men jag inser nog att den inte fungerar till min bäbis.

Så välj nu åt mig. Jag kan knappt sova - Hjälp för f*n. Jag vet att det finns kaffenördar med goda råd härinne. :blush:
Inte en spänn över 2500 och en kvarn som kysser Silvian väl.
 

theseal

Kaffeterroristen
blocket och en beggad monsterkvarn!

läs på och tryck F5 på helablocket.se eller spana av vår annonstipstråd. Har själv en Compak K6 som jag slantade 1800kr för...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
MiniMoka: Steglös som ger den distinkta fördelen att man kan finpillra tills man får den perfekta malgraden. En himla massa skruvande om man vill ställa om malgrad till exempelvis press, mocca eller brygg.

Rocky: Fasta (ganska täta) steg som ger den fina fördelen att det snabbt går att ställa om mellan olika malgrader samt lika snabbt komma tillbaks till den förra. Vissa bönor kräver just de där halva stegen man inte har med fasta steg.

Jag har Rockyn själv och trivs väldigt bra med den. Det enda egentliga jag kan säga om den är att den maler lite klumpigt. Alltså, kaffet klumpar sig vilket kan skapa kanalisering (=sämre resultat) och detta kräver typ en klumpsil (som jag har) och/eller WDT. Det går utan, men det blir så mycket bättre med!

Jag skulle nog välja Rockyn. Det är en rejäl och kompetent kvarn som funkar i de flesta lägen (bara få den ordentligt nollad).

Den kvarn jag suktar efter - och egentligen bara för att den maler mindre klumpigt (=bättre) - är en Mini Mazzer. Den kostar dubbelt Rocky och lite till...

//Stefan (som avslutade veckan med sitt första lyckade egna specialkaffe; det var milt syrligt)
 

Wannabe

Well-known member
Jag var i precis samma sits när jag letade kvarn. Ju mer jag läste desto mer velig blev jag.
Det blev till slut en Rocky (doserless förståss) och det har jag aldrig ångrat sedan dess.
 

lupoo

Well-known member
Jag var i precis samma sits när jag letade kvarn. Ju mer jag läste desto mer velig blev jag.
Det blev till slut en Rocky (doserless förståss) och det har jag aldrig ångrat sedan dess.

Det inlägget Wannabe hoppas vi gör att psykaktuen inte behöver blandas in i kvarnvalet. Just vad jag tror att UmmaGumma ville höra.

Nominerar härmed Wannabe till RiktigKaffes "krisgrupp";).

lupoo// (som aldrig kommer att lyssna på UmmaGumma för att han aldrig har förstått sig på Pink Floyd ;) )
 

bsod

Well-known member
Jag var på väg att köpa en Rocky, men fick kalla fötter och fastnade istället för en Macap M4. Toknöjd!
Lätt att använda och justera.
Dessutom riktigt snygg + får plats under köksskåpen.
Dyrare än Rocky men billigare än Mazzer.
 

Large

Well-known member
Rocky är ett givet val i prisklassen.
Hyfsat tyst och jag skulle vilja se den kvarn som dräller mindre oavsett prisklass.
Producerar heller inga klumpar som inte går att hantera med ett par välavvägda smällar i köksbänken.
Rocky och Silvia är ett lika självklart par som Ken och Barbie :):):)
 

UmmaGumma

Member
Tack för alla fina svar (trots lupoo´s åsikt kring Pink Floyd! Tänk om jag säger något fantastiskt om Dig, lyssnar du ej då heller?) som dyker upp illa kvickt på Sveriges bästa forum! Dock blir jag inte så mycket klokare på det slutgiltiga valet av kvarn men efter det Stefan/Wannabe skrivit lutar det återigen mot en Rocky...

Stefan - MiniMokan kräver alltså en del mer jobb för att få till det än vad Rockyn gör?

Nu dags för dagens femte omgång med Dualit:en... Vill sig inte alls något vidare (hade iförsig inte förväntat mig något men hoppas går alltid).
 

UmmaGumma

Member
Snabba svar - Love it.

Konstigt, tänkte just på varför de valt just Silvia och Rocky som namn och så svarar Large ypperligt. 3 inlägg till om att Rockyn är överlägsen och jag köper NU (så slipper psykologen mig).
 

Stefan Böna

Mr Microtext
MiniMokan kräver alltså en del mer jobb för att få till det än vad Rockyn gör?

Om du med mer jobb menar mer skruvande, så ja. Däremot så skiljer malgraderna sällan mer än något steg åt endera hålet. Inte bland de jag provat i alla fall...

Jag tror att du blir nöjd med Rockyn. Behöver du hjälp med något finns det massor av info att ösa ur här på forumet! :)

//Stefan (som var på Gröna Lund i dag, frös om händerna och längtade efter en schysst espresso)
 

Fabian

Well-known member
Det bästa alternativet tycker jag är det som theseal presenterar. Visst, det är ju otroligt tråkigt att vänta på att en någorlunda schysst blocket-deal ska dyka upp, men anar du att du är en sån som snabbt blir sugen på något lite vassare kommer du ändå snabbt börja snegla på större kvarnar :) Med det menar jag inte att man inte kan köpa Rocky och vara nöjd i flera år med den, men är man svag för uppgraderingar så... ;)
 

UmmaGumma

Member
Stefan: Skruvande är mer pill vilket kräver mer tålamod=tryter redan ;-)

Fabian: Det kliar enormt i fingrarna kan jag säga, jag skäms nästan för att göra en espresso pga resultatet jag får. Risken finns att jag halvt om halvt gett upp (och slått sönder Silvia) innan en bra blocket-deal uppenbarat sig och det vill jag icke vara med om. Det lutar starkt åt Rockyn nu... Lekt med alla filterkorgar du skickade med men det blir inget bra resultat om malningen ändå suger. Gah!
 

theseal

Kaffeterroristen
det var EN träff från EN av kanske 20 möjliga sökningar på blocket på "expresso mal" el dyligt.

I rest my case...
 

Fabian

Well-known member
Ja, där har du ju en fet pjäs till ett futtigt pris! Silvia kommer kännas som en liten leksak bredvid den där
 

UmmaGumma

Member
Har frågat snubben som har en Santos Silence (blocket-tipset från ovan) i vilket skick den är i samt om han kan skicka över ett par bilder på både det yttre och inälvorna. Väntar med spänning. Hoppas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp