Jura Ena 5

tobbeman

Member
Hej.
Jag köpte nyligen en Saeco Odea Go men är faktiskt inte särskilt nöjd så jag ska lämna tillbaka den (öppet köp). Den gjorde ok kaffe men det krånglade lite väl mkt.

Nu har jag istället börjat snegla på en Jura Ena 5. Ur design synpunkt tycker jag den spöar Saeco modellen rejält! Den verkar även har fått goda omdömen av användare här på forumet. Att den har automatisk rengöring är även ett stort plus.

Min fråga är om någon vet hur pass bra den automatiska mjölkskummaren är som ingår? Samt är den lätt att hantera?

Några andra synpunkter innan jag slår till?
För min del är det helautomat (ej pods) som gäller!

/ Espresso nybörjare som älskar en härlig latte/cappuchino :)
 

jb

Well-known member
Först, vill poängtera att jag inte jobbar (läs: säljer) med helautomatiska maskiner sedan flera år!! ;)

Spontant skulle jag säga att ena 5 gör lite bättre kaffe än Seacon men faktum är att om du vill göra en riktigt perfekt espresso så bör du välja ett manuellt alternativ.
Vill du ha en OK kaffe/espresso så satsa på en större Jura-modell som ger dig möjlighet att också skumma mjölk bra...

Men det är min ödmjuka åsikt :cool:
 

tobbeman

Member
Tack för svaret jb men... som jag skrev innan så är jag endast intresserad av helautomat. Jag vet för många som har manuella maskiner som ganska snabbt hamnar på hyllan. Jag vill ha ett relativt enkelt alternativ som ger gott kaffe/latte och som inte kostar skortan!
Självfallet finns det dyrare alternativ än Ena 5 men 7-8k är verkligen max jag är redo att lägga på en maskin. Det finns så många andra prylar man vill lägga pengar på och tyvärr är jag inte miljonär :(

Har du provat kaffe från en Jura (ex. Ena)? Jag menar den får väldigt bra omdömen, så gott kaffe måste den ju leverera!? Sen finns det ju alltid bättre (dyrare) men man får ju sätta en gräns vad ens kaffe är värt kontra andra saker här i livet :)

Vad jag har förstått så borde detta alternativet vara en av de bättre när det gäller helautomat med budget under 10k !?
 

jb

Well-known member
Tack för svaret jb men... som jag skrev innan så är jag endast intresserad av helautomat. Jag vet för många som har manuella maskiner som ganska snabbt hamnar på hyllan. Jag vill ha ett relativt enkelt alternativ som ger gott kaffe/latte och som inte kostar skortan!
Självfallet finns det dyrare alternativ än Ena 5 men 7-8k är verkligen max jag är redo att lägga på en maskin. Det finns så många andra prylar man vill lägga pengar på och tyvärr är jag inte miljonär :(

Har du provat kaffe från en Jura (ex. Ena)? Jag menar den får väldigt bra omdömen, så gott kaffe måste den ju leverera!? Sen finns det ju alltid bättre (dyrare) men man får ju sätta en gräns vad ens kaffe är värt kontra andra saker här i livet :)

Vad jag har förstått så borde detta alternativet vara en av de bättre när det gäller helautomat med budget under 10k !?


Ja, jag har provat maskinen! Har du bestämt dig för den prisnivån... OK, igen annan maskin gör förmodligen iaf bättre kaffe, i den prisnivån...! Men... det finns dom som gör bättre och som har bättre skummare! Vill du ha enkelhet och litet format är detta ett bra val, vill du har perfekt espresso...??? Kanske du ka fundera en gång till :) Eller spara lite mer :coffee:

Jag är definitivt inte heller miljonär och JUST därför argumenterar jag för en icke helautomat eftersom du för dessa pengar kan få en riktigt bra manuell maskin och en kvarn som verkligen levererar en i det närmsta perfekt espesso - och det kräver INTE "raket-vetenskap"... :lol:
 

matwik

Member
Tur att jag inte köpte Elgigantens rabatterade saeco odea go, jag tyckte kvalitékänslan var usel.
Vad gör att du tittar på ENA 5 istället för ENA 3? 1000:- mer än ENA 3 för ett roterande kaffeutlopp? Ingen annan Jura har det vad jag vet. Finns det någon mer skillnad som jag inte känner till?

Jag och några kompisar var och provsmakade ENA maskinerna och vi var imponerade.
Jag tänkte köpa till en Profi Auto Cappuccino till en Jura ENA3 Det ska vara bekvämt och den ska leverera en skaplig Latte.
 

Thomaz

Well-known member
Kan bara hålla med mr JB Coffee, helautomater är dyra och kanske lite coola för vanligt folk men dom gör halvdant kaffe, satsa på en manuell och en bra kvarn så får du efter lite träning riktigt kaffe.....
Mvh
Thomaz
 

tobbeman

Member
Jo kvalitén på saecon är ingen höjdare. Det ska nästan bli lite skönt att lämna tillbaka den (fördel med att handla på elgiganten, kanske enda fördelen dock).

Jag har aldrig smakat kaffe från en Jura men jag tänkte besöka en återförsäljare för ett smakprov och ev. köp imorgon. Spännande!

Vid närmare eftertanke så kommer det nog blir Ena 3 + Profi auto cappuccino. Detta lär landa på ca 7000sek.

jb: jag förstår dina tankar och att det finns bättre alternativ (för mer peningar då). En manuell lösning hade jag kanske funderat på om jag hade varit själv i hushållet, men så är inte fallet :) Med småttingar hemma som svansar runt ens ben så är en automatisk lösning ganska skön vill jag lova :) Och att ge det dubbla beloppet för en auto. maskin som ger lite bättre slutresultat är inte intressant. Jag har redan dubblat min initiala max budget. Som jag skrev innan, man måste sätta gränsen någonstans (tyvärr).

Hur som helst, eftersom jag ännu inte har provat maskinen än så kan jag ännu inte säga med säkerhet att det blir just denna. Man vill ju gärna se vad den går för innan man hostar fram 7 papp. Men det lutar skarpt åt Jura Ena hållet....

Är det någon som vet hur pass bra skummet blir från den tillhörande mjölkskummaren (Profi)?
Och vilka bönor kan passa maskinen bäst, är det Mauro Concerto som gäller eller har någon några andra bra tips (lite off topic, sorry)? När det gäller bönor är jag lika mkt nybörjare som när det gäller maskiner :) En annan är van att ta en kopp zoegas med en skvätt mjölk i.

Dags för lite espresso drömmar...
 

jb

Well-known member
Jo kvalitén på saecon är ingen höjdare. Det ska nästan bli lite skönt att lämna tillbaka den (fördel med att handla på elgiganten, kanske enda fördelen dock).

Jag har aldrig smakat kaffe från en Jura men jag tänkte besöka en återförsäljare för ett smakprov och ev. köp imorgon. Spännande!

Vid närmare eftertanke så kommer det nog blir Ena 3 + Profi auto cappuccino. Detta lär landa på ca 7000sek.

jb: jag förstår dina tankar och att det finns bättre alternativ (för mer peningar då). En manuell lösning hade jag kanske funderat på om jag hade varit själv i hushållet, men så är inte fallet :) Med småttingar hemma som svansar runt ens ben så är en automatisk lösning ganska skön vill jag lova :) Och att ge det dubbla beloppet för en auto. maskin som ger lite bättre slutresultat är inte intressant. Jag har redan dubblat min initiala max budget. Som jag skrev innan, man måste sätta gränsen någonstans (tyvärr).

Hur som helst, eftersom jag ännu inte har provat maskinen än så kan jag ännu inte säga med säkerhet att det blir just denna. Man vill ju gärna se vad den går för innan man hostar fram 7 papp. Men det lutar skarpt åt Jura Ena hållet....

Är det någon som vet hur pass bra skummet blir från den tillhörande mjölkskummaren (Profi)?
Och vilka bönor kan passa maskinen bäst, är det Mauro Concerto som gäller eller har någon några andra bra tips (lite off topic, sorry)? När det gäller bönor är jag lika mkt nybörjare som när det gäller maskiner :) En annan är van att ta en kopp zoegas med en skvätt mjölk i.

Dags för lite espresso drömmar...

Jag köper dina argument/din budget helt och fullt...

själv, som småföretagare sedan många år och med en 11-åring samt en ny bebbe (8 veckor) har jag valt att göra tvärtom... Efter rätt många och långa dagar så är det just de små njutningarna som känns viktiga. En är att på morgonen gå till "kaffebaren" i tvättstugan* och få göra en (alltid perfekt ;) ) frukostkaffe i lugn och ro... Precis som att få åka hem efter en 10-timmarsdag och ställa sig vid spisen och laga något gott till sig själv och familjen. Men som sagt, det viktiga är ju att man hittar den lösning som passar just sig!

*Dom som känner mig har hört historien om tvättstugan... När Promac club:en skulle in i huset så var den för stor för köket utan att riva listerna under skåpen - och där gick gränsen tyckte hustrun ;) så istället hamnade maskinparken på bänken i tvättstugan (bara på andra sidan hallen från köket!) med tillgång till avlopp, fast VA-anslutning etc. vika tvätt kan man ju göra någon annan stans *ASG*

Ursäkta OT
 

Novis

New member
Under åren har jag upptäckt skillnaden mellan "kaffe och kaffe". Från att i praktiken endast druckit traditionellt bryggkaffe när jag varit nöd och tvungen (smakat apa) upptäckte jag den väsenskilda världen med att få en god espresso och det som vi svenskar kallar kaffe.

Jag har, efter ett antal dyrköpta erfarenheter, insett att jag är lat men gärna vill få nya upplevelser. Utifrån det så var en helautomatisk masken självklar för mig men hittade ingen som var prisvärd till det jag upptäckte Jura Ena 5 i våras. Köpte den då och det har varit en höjdare att få upptäcka delar av kaffevärlden via den.

Genom att ställa in temperatur, mängd vatten och kvarnens malning (läge 3, dvs fin) så får jag nu fram espresso som är riktigt bra med fin crema. Smaker som jag får fram via olika bönor är alla en upplevelse där vissa bönor faller mig mer i smaken.

Vad gäller bönorna så började jag med att prova mig igenom Kähls sortiment men det passade inte mig. Nu går jag igenom Johan och Nyströms sortiment och dem är en höjdare. De flesta bönorna från dem passar perfekt i Jura Ena och ger riktigt, riktigt bra espresso samt "kaffe med eller utan mjölk" åt min fru samt kompisar. Mängden bönor som går åt idag i hushållet är ca 1,5 kg i veckan (!) då kompisar har en tendens dyka upp för en kaffe och vet att den levereras snabbt och enkelt via Jura Ena. Och dem har fram för allt insett skillnaden mellan kaffe och kaffe.

Idag har jag även för första gången testat Idido Misty Valley som var en riktig höjdare. Inte trodde jag kaffe kunde smaka så här! Bönorna köper jag via Baristashopen som ger perfekt service och är ytterst hjälpsam mot en novis som mig.

Jag har inte ännu köpt till något till Ena utan använder Easy Auto men funderar på köpa till en Profi. Har någon erfarenhet av Profi och kan jämföra med Easy?

Jag förstår dem som förespråkar en manuell lösning men det vet jag enbart skulle leda till att maskinen var hyllvärmare hos oss och retade min fru (vem vill det!). Jag ska även köpa hyllade aeropress och använda den enkla kvarn som jag fått av en kompis som gjorde, för honom, "felköpet" manuell lösning för att se om jag därmed kan upptäcka mer av kaffets värld.

Jura Ena levererar bra kaffe, tar liten plats och är lättskött och därmed uppfyller den vad jag sökt för att upptäcka kaffevärlden. Aeropressen, när jag köpt den, kan säkert höja den upplevelsen ytterligare. Espresso kan den dock inte leverera och espresso är min cup of coffe.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Som med det mesta så kan allt bli bättre och, allt som oftast (utom i vissa specifika fall) då också dyrare. Jag skulle aldrig gå tillbaka till helautomat igen. För varje skott jag drar med Silvian förstärks denna tanke. Det som Silvian klarar av och som Gaggian aldrig fixade är värmen. Det plus omställningstiden till ånga samt kvaliteten på densamma. Nej semi-automat är da shit för mig. Hellre byter jag upp mig till en HX- eller dubbelkokarmaskin än sätter mig med en helis igen... Men det är bara mina 50 cent, det. Hoppas att du blir nöjd med ditt maskininköp! :)

Men nu var det bönorna jag egentligen tänkte på. Se till att du får färskrostade bönor. Det är bara med sådana du får ett riktigt bra resultat. Vissa rosterier (en del av dem som återfinns hos dagligvaruhandeln) är tämligen generösa vad det gäller ration rostning/bäst-före. Två år är lite i överkant... ;)

Rostar man själv så är rekommendationen att bönorna får vila ett dygn minst. Smaktoppen kommer några dagar till någon vecka senare. Sedan går det utför. Och det är väl i detta spann man ska hålla sig för de där fina, härliga och smått himmelska skotten.

//Stefan (som har haft helautomat och som har barn, men som numer kör semiautomat)
 

tobbeman

Member
Då slog man idag till på en Jura Ena 3 :) Den gör sig riktigt fin i köket. Jag har precis utfört installationsprocessen och gjort en cappe :) Skummet med Profi blev faktiskt riktigt bra.
Det ska bli spännande att testa den med olika bönor. Just nu kör jag på en en påse Caffé Inferno. Har absolut ingen koll alls på hur pass bra de bönorna är och hur de passar en automat. Några komentarer?

Jag köpte min Era 3 för 6495sek och då förhandlade jag till mig Profi mjölkskummare (599sek) samt en burk rengöringstabletter (250sek) så det känns som en rätt bra deal.

Nu vill man dricka kaffe hela kvällen, men det kanske inte är så smart!

Någon befintlig användare som har bra tips på inställningar på maskinen för bästa resultat?
Man kan ju ställa in mängden vatten per 1 kopp, men har faktiskt ingen aning vad kan tänkas vara bäst :)

Gott med helg nu!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Grattis till att du gjort ett bra inköp och en bra deal! Hoppas verkligen att du blir helnöjd med nya maskinen! :D

Egentligen tror jag att enda riktigt bra sättet att hitta rätt böna är att testa, testa och testa. Få något tips här och där, men främst att själv prova sig fram. Jag har hört från olkia automat-håll att det skiljer mellan maskinerna vilken böna som passar bäst. Fast, egentligen är det väl detta kanske även en fråga om personlig smak.

Själv, till min Gaggia helis, föredrog jag Monterivas Conquesta (bruna påsen) som jag tyckte gjorde alldeles ypperligt kaffe.

Idag skulle jag utan tvekan flytta upp Åres POP till topp tre på listan över favvosar. Fast då till min semiautomat, då...

//Stefan (som märker att han har mindre och mindre emot syrlighet i kaffet; citrus är inte så illa)
 

tobbeman

Member
Tack :) Jag ser fram emot att testa maskinen lite mer nu i helgen! Att köpa den en fredag var ett ganska klokt beslut!

Jag håller med att hitta rätt böna är att testa..och åter testa! Smaken är som baken som de säger och det ligger väl ngt visst i det. Det man kan börja med är att testa bönor som andra rek. iaf! Jag ska skriva ner Monterivas Conquesta i min "prova på lista". :)
Jag är är även lite nyfiken på att prova Mauro Concerto, många som har rek. den och att den ska vara särskilt lämplig till auto. maskiner.
Vad är viktigast hos bönan för att göra en extra god latte/cappe?

P.S Oj vad sugen jag blev på att starta upp maskinen och brygga en omgång. Dock får jag nog hålla i mig och längta till morgondagen istället :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad är viktigast hos bönan för att göra en extra god latte/cappe?

1. Färskhet

2. Att den stämmer med ens personliga smak (syra, sötma, beskhet etc)

3. Att mjölken blir bra (fast det har ju inte med bönan att göra iofs)

Så skulle jag säga i alla fall: med punkt ett ohotat högst upp.

//Stefan (som inte tror att en kanin vid namn Rocky skulle göra sig som cappis oavsett pälsfärg)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Alla ni helautomatister, vad är det som skiljer en Jura Ena mot dyrare Jura modeller egentligen? Har en kompis som är sugen på helautomat, och om det bara är att de ska klara av att servera fler kaffe i timmen så spelar det ju ingen roll för honom.

Eftersom jag aldrig varit riktigt intresserad av att köpa en helautomat själv så har jag svårt att ge honom råd, och han kommer ju till mig och frågar, så... Jag har i alla fall fått in honom på Jura, men vilken modell av Jura vete sjutton? :blush:
 

tobbeman

Member
Hejsan. Nu har jag hunnit med några koppar med min nya Ena :) Jag måste faktiskt säga att jag är impad av Profi mjölkskummaren. Den är enkel, snabb och gör riktigt bra skum med mikrobubblor. Enda nackdelen är att man behöver rengöra den men det tar 20sek så det är inte så jobbigt :) Jag gillar de olika inställningarna man kan göra med maskinen. Det är kul att mixtra lite för att se skillnaderna!

Än så länge är jag helnöjd med maskinen, det är som att jämföra dag och natt mellan Saeco Odea Go (hade den i ca en vecka innan jag lämnade tbx den) och denna. Helt klart värt de extra tusingarna!

Nu testar jag lite olika inställningar och jag ser fram emot att testa lite olika bönor.
En till sak ang. bönor. Om jag ex. köper 1kg bönor som är nyrostade. Hur länge håller de acceptabel kvalité och jag sluter påsen bra? Ska den försvaras i kylskåpet? Anledningen till frågan är att det är svårt att få tag i många sorter här i Karlskrona så jag behöver beställa över nätet och många har fraktkostnader under ett visst minibelopp. Så frågan är om man köpa på sig några påsar åt gången och kanske ha dem i någon månad?

Angående Kaffegalningens fråga: Om man ska ha en maskin som serverar kaffe hela dagarna (ex. på ett kontor) så kan det vara värt och köpa en något större maskin. Däremot är jag inte insatt i de andra modellerna så det överlåter jag åt någon annan. Det bästa är kanske att besöka en återförsäljare som kan dema. några olika maskiner!?
Ena:n skulle nog klara av att servera kaffe flera ggr per timme, men man skulle nog behöva tömma sumplådan och fylla på vatten rätt ofta.

Tack för alla tips jag har fått hittills!

/ En nöjd Jura ägare
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Rostat kaffe hamnar i nedåtgående smaktrend efter en vecka till tio dagar. Så om du inte planerar att dricka väldigt mycket kaffe och får tag på riktigt färkst kaffe, så är kiloförpackningar inget vidare bra tips...

Nu är det väl så att det finns uppgifter som säger att malet, vaccumförpackat kaffe inte klarar mer än tre dagar innan det är förstört. Detta kan förvisso vara sant, men hur många gånger har man inte druckit kaffe på äldre malet än så?

Vad jag försöker säga är att det till syvende och sist är dina smaklökar som avgör, men - troligtvis - kommer du inte att nå något smaknirvana med gammalt kaffe...

En lösning på detta med svårigheter att få tag på kaffe är ju att rosta själv. Råkaffe, om man lagrag det korrekt, har en hållbarhet på bortåt tio år! Då kan du ju se till att ha några roliga sorter hemma och bara rosta och blanda för husbehov (tänk bara på att låta det nyrostade vila minst 24 timmar före malning)!

//Stefan (som helt fastnat i detta med att rosta hemma och som kör sin iRoast2a med glädje)
 

matwik

Member
Hejsan. Nu har jag hunnit med några koppar med min nya Ena :) Jag måste faktiskt säga att jag är impad av Profi mjölkskummaren. Den är enkel, snabb och gör riktigt bra skum med mikrobubblor. Enda nackdelen är att man behöver rengöra den men det tar 20sek så det är inte så jobbigt :) Jag gillar de olika inställningarna man kan göra med maskinen. Det är kul att mixtra lite för att se skillnaderna!

Än så länge är jag helnöjd med maskinen, det är som att jämföra dag och natt mellan Saeco Odea Go (hade den i ca en vecka innan jag lämnade tbx den) och denna. Helt klart värt de extra tusingarna!

Nu testar jag lite olika inställningar och jag ser fram emot att testa lite olika bönor.
En till sak ang. bönor. Om jag ex. köper 1kg bönor som är nyrostade. Hur länge håller de acceptabel kvalité och jag sluter påsen bra? Ska den försvaras i kylskåpet? Anledningen till frågan är att det är svårt att få tag i många sorter här i Karlskrona så jag behöver beställa över nätet och många har fraktkostnader under ett visst minibelopp. Så frågan är om man köpa på sig några påsar åt gången och kanske ha dem i någon månad?

Angående Kaffegalningens fråga: Om man ska ha en maskin som serverar kaffe hela dagarna (ex. på ett kontor) så kan det vara värt och köpa en något större maskin. Däremot är jag inte insatt i de andra modellerna så det överlåter jag åt någon annan. Det bästa är kanske att besöka en återförsäljare som kan dema. några olika maskiner!?
Ena:n skulle nog klara av att servera kaffe flera ggr per timme, men man skulle nog behöva tömma sumplådan och fylla på vatten rätt ofta.

Tack för alla tips jag har fått hittills!

/ En nöjd Jura ägare

Skapligt avis jag är nu..
Grattis till din jura, själv ska jag försöka inhandla min efter jag kommer hem från Iran 25 okt, billigt att leva där, så då finns det säkert lite kvar på lönen när man kommer hem.
Kul att du fick så bra deal på din maskin ska försöka få något liknande. Det känns som om du och jag skulle kunna prata bönor och inställningar när jag har inhandlat min. Roligt att du gillade Profi auto Cap. jag har frågat om mjölkskumm egenskaperna här på forumet förut utan att få någon respons. Har du testat Arlas Barista mjölk? Skummet kan kanske bli ännu lite bättre?
 

tobbeman

Member
Kul att göra någon avis :)

Jag kör just nu med Arlas barista mjölk faktiskt. Men jag har inte provat någon annan så jag kan inte säga om det blir bättre/sämre med den mjölken. Jag gillar fetare mjölk (typ standardmjölk) så baristan passar mig bra. Men det kanske blir minst lika bra med standardmjölk, det återstår att se :)

Vad jag inte har förstått (än iaf.) en av Profi skummarens funktioner, nämligen "ånga" som är placerad mitten av Profin. Är det någon som har koll på vad man ska använda den till? När jag väljer steam och har det "ånga" läget så sprutar det ut vattenånga, men vad ska jag med det till? :)

En annan liten undran är alla dessa rengöringstillbehör. Är det ett sätt för Jura att tjäna lite extra pengar eller är det verkligen nödvändigt. Rengöringstabletterna kan jag förstå att de behövs. Men hur är det med avkalkningen? Jag fick med en CLARIS plus-filterpatronen som jag nu har inkopplad. Men denna ska enligt instruktioner bytas efter 2 månader eller 50 liter, det blir ganska dyrt i längden. Är det bättre att använda tabletter kanske eller är det kanske onödigt det med? Mottager gärna tips gällande detta.

Jag utbyter gärna information om inställningar, bönor etc. när du är "on track" med din kommande Jura :) Ett bra sätt för detta är att skapa en Jura tråd.

Ingen mer kaffe för min del ikväll men jag ser fram emot morgondagens njutelser! Däremot börjar mina bönor sina..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp