Jura Ena 5

matwik

Member
Jag fick följande svar från Jura angående Profin:

Med Profi Auto Cappuucino-skummaren kan du mycket riktigt automatiskt göra:
1. Vredet i rakt upp position - skum
2. Vredet rakt ned - slät varm/ljummen mjölk
3. Vredet strax ovan tvärs (kl 3) där det fräser, drar mindre med mjölk och mer ånga- justera upp temperaturen på mjölkskummet.
4. Vredet i ångläget - kommer bara ånga ut, används kanske för uppvärmning av själva munstycket och uppvärmning av koppen med hjälp av ångan.

Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med min Profi. Jag brukar skumma ner mjölk i en kanna först. Efter det så bankar jag lite och snurrar på kannan innan mjölken åker ner i kaffet! Det blir oftast riktigt bra skummjölk. Ibland så känns det som man nästan skulle försöka sig på att göra lite latteart :)


Om bönor. Att dricka gott kaffe är dyrt har jag märkt :/ Samtidigt jäkligt trevligt!
Men...det är alltid bra med lite billigare bönor. Någon som ge ett riktigt bra förslag på "billig" böna (från snabbköp) som passar Juran bra, till framförallt latte/cappuccino? Jag har provat Zoegas espresso bönor och det blev bättre än förväntat.

Vilket läge ger bästa latteskummet? Är det läget strax över kl3?
 

klabbarpan

Well-known member
Hej

Hittade precis denna tråden, jag har börjat fundera på en Jura 5, hur nöjda är ni med den nu när det gått ca 6 månader sen senaste inlägget?
 

Julhunden

New member
Ena 3 är bra!

Hej!

Köpte en Jura Ena 3 förra veckan (från Lusso.se) med tillbehöret Profi auto cappucino. Är helnöjd!

Kör fortfarande med Attibassi bönor som jag fick med maskinen och tycker att det smakar väldigt bra. Maskinen är kanon tycker jag. Snygg, enkel att använda, liten (för att vara en helauto) enkel att rengöra, och så gör den gott kaffe! Mjölkskumningsprylen funkar bra även den.

Kan rekomendera Ena 3 + Profi auto cappucino. Då får man ju en bättre lösning än Ena 5 och dessutom några hundra kronor billigare.
 

klabbarpan

Well-known member
Hej

Det fick bli en ENA 3 för mig oxå. Riktigt nöjd med maskinen.

Har börjat fundera på ett par saker, hur mycket vatten har ni ställt in att det ska vara när man trycker på knappen för att få en kaffe? Min är idag inställd att ge ca en dubbel espresso, men har kommit på när jag var iväg i helgen att det borde bli fel?

Det borde väl vara inställt på att ge en enkel dvs ca 4 cl kaffe eller?

Har även börjat fundera på hur man ska göra när man vill byta bönor, hur gör ni? fyller ni bara på med nya böner och låter det blandas i början? eller någon som kommit på någon smart suganordning som kan suga ut bönorna? (Dammsugare finns ju men vill inte kasta bort bönor...)
 

klabbarpan

Well-known member
Tjena

Har fortsatt testa med maskinen är nöjd med det mesta, men tycker inte att jag får någon riktig värme på espresson, har testat ändra temp mellan normal och high, men tycker inte det blir någon skillnad, hur varm är er espresso?

Jag värmer koppen/glaset så det är varmt men tycker som sagt inte att kaffet är riktigt varmt...

Vad säger ni andra? bränner ni er på era espressos? :)
 

Agathorn

Well-known member
Tjena

Har fortsatt testa med maskinen är nöjd med det mesta, men tycker inte att jag får någon riktig värme på espresson, har testat ändra temp mellan normal och high, men tycker inte det blir någon skillnad, hur varm är er espresso?

Jag värmer koppen/glaset så det är varmt men tycker som sagt inte att kaffet är riktigt varmt...

Vad säger ni andra? bränner ni er på era espressos? :)

Jag kan nästan bränna mig på mina. Fast jag kör med Gaggia Classic :)
Har hört att just värmen på kaffet ifrån superautomatiska maskiner är ett problem.
 

Julhunden

New member
Hej,
tycker att min espresso blir tillräckligt varm, men det är kanske inte så att man bränner sig på den. Men att bränna mig på tungan är ju inte heller nåt jag vill göra så det är bra som det är.

Angående mängden vatten så har jag ställt in att en knapptryckning ger 30 ml. Tycker att det är ganska lagom för en enkel.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp