QuickMill Emilia - lite bilder

Christiansson

Active member
Nu har jag haft Emilia'n i en månad eller så, så det är väl dags att tycka till ;-)

Jag köpte den på Kaffemaskinen på Ringvägen och blev väldigt bra bemött, tålmodig personal med en strulig, velig och okunnig kund ;)


Skinande blanka saker av stål är ju alltid lika förvånansvärt kul...
img0396bo2.jpg
img0397jz9.jpg



Och det enkelt att fylla på vatten vid behov...
img0402yd8.jpg



Jag tömmer spillvatten ett par ggr i veckan ungefär...
img0401ni7.jpg



Tempen på min ser ut att hålla sig vid ca 92-93 grader...
img0404gz4.jpg



Och ånga finns det...så länge det behövs - inget supertryck direkt, men fullt tillräckligt. Men det tog en stund att vänja sig vid på/av i stället för vred...
img0434rv2.jpg


Samma pip sprutar vatten när man slår på den strömbrytaren, en kopp thé är inga problem, skall man ha två koppar bör man vänta en 20 sek mellan, en liten lampa säger till ;)


Blire det nåt kaffe nån gång?
img0400se0.jpg


Vi tar och provar med lite
img0405ut8.jpg


Än så länge funkar kvarnen...tyvärr ;)
img0406vd8.jpg


Efter att skakat sönder klumparna...
img0412lp2.jpg


Tampat ock klart...
img0413ug2.jpg



Och här kommer det...
img0445kd2.jpg


img0447iy0.jpg


img0448tt3.jpg



Så vad tycker jag då? Jag är väldigt nöjd, förutom att kaffet blir bra, så är den enkel att använda, lätt att sköta, och jag har ånga när jag vill, och tillräckligt av det. När jag hade min gamla maskin så tog den "slut" efter ett par latte/cappucinos. Det händer inte nu.

Jag valde mellan den här och Silvia'n, som jag säkert blivit lika nöjd med, men thermoblocket fällde avgörandet.


Ja ja, min bättre hälft ville inte ha Silvian, hon tyckte att Emilia var mycket snyggare :D

Nu måste jag göra en kopp till ;)

Cheers
/JC
 

Ernst

Well-known member
Snyggt! Bra reportage. Det känns nästan som att jag provkört den själv.

Hur är ångan? Har hört att termoblock-ånga kan vara ganska blöt? Eller är det samma som kokar-ånga att det är blött i början bara?
 

Christiansson

Active member
Kul att det uppskattas :)

Ångan är inte blöt alls, det är mer "hetluft" än ånga faktiskt, och det kommer väldigt lite vatten när ångan slås på - en droppe eller två skjuts ut.

Men som jag skrev så är det lite klenare ånga än på t.ex Silvian, inte lika stort tryck.

Fast den verkar funka bra, jag provade just att dra på ångan i två minuter ner i en halvliters kanna, det blev 30 ml vatten kvar, så det känns som om det är marginellt med väta som trycks in i mjölken. Ångan förändrade sig lite under tiden ibland var det lite blötare, ibland torrare, det pendlade flera gånger. Men det såg aldrig ut att vara speciellt blött. Fasf jag har ju som sagt inte så mycket att jämföra med:)

Den är dock inte är nåt vidare på att göra såna där granar och hjärtan och grejer. Så fort det kommer en maskin på marknaden som fixar den biten ska jag uppgradera :D
 

nocavity

Active member
Jädrar va det blänker. Tjusiga bilder. Har själv sneglat lite på Emilian. Känns som att man kan köpa en osedd, efter ditt reportage. Jädrar va det blänker. (Fan, man är som en skata):D
 

Fabian

Well-known member
Fint reportage, kul med så många bilder!

Den är dock inte är nåt vidare på att göra såna där granar och hjärtan och grejer. Så fort det kommer en maskin på marknaden som fixar den biten ska jag uppgradera

Det får du nog tyvärr lära dig själv :) Men det är väl bara kul?
 

Tobiemme

Well-known member
fint reportage! det verkar som de fått till den där maskinen. om nu bara priset vore lite lägre så skulle den kunna vara ett seriöst alternativ till Silvian... :)
 

Christiansson

Active member
En praktisk detalj, jag var ute och drack lite pilsner när min elvaåriga dotter ringde och undrade vilken switch hon skulle slå på för att få tevatten, och det kändes helt ok att låta henne använda maskinen eftersom röret är isolerat. Så nu tömmer hon maskinen på vatten :)
 

bloke

Active member
den är verkligen fin denna QM Emilia! jag hade bestämt mig för en silvia men efter att kag stött ihop med denna på kaffe maskinen är det väldigt svårt att släpp taget om den. Jag blir illa tvungen att satsa lite mera penagar på min första maskin. När man ädå sätter ut ca 8000 på mal och maskin kan man ju lika bra satsa lite till och få en lite bättre. Gillar i allafall termoblocket och duubbla pumpar på emilian.

Hur långe tar det att värma upp den för att få ut en kopp med skummad mjölk och allt? 20 min?

Hur länge kan man ha maskinen i gång? i standby så att säga... så om man får lust att ta en espresso så det är bara att öra utan väntetid.

Ger Emilian lika bra skum som silvian även om trycket verkar vara mindre i ångan?

varför hittar man inte emilan på andra websidor än kaffemaskinens? inte ens på quickmills egen sida, vilket jag tycker är konstigt. Den verkar ju vara tillverkad för kaffemaskinens behov? kan detta betyda att den är något dyrare än vad den kunde vara om den var mera "massproducerad". kanske lite konstiga tankar jag har men men man vet ju aldrig.

någon som vet om QM apollo duger bra som kvarn också? efterrsom den kommer med på ett rätt förmånligt paketpris.
ja det var det..är som sagt grymt sugen på en emila.
 

Daffy Duck

Well-known member
varför hittar man inte emilan på andra websidor än kaffemaskinens? inte ens på quickmills egen sida, vilket jag tycker är konstigt. Den verkar ju vara tillverkad för kaffemaskinens behov? kan detta betyda att den är något dyrare än vad den kunde vara om den var mera "massproducerad". kanske lite konstiga tankar jag har men men man vet ju aldrig.

Emilian är speciellt framtagen för Kaffemaskinen, efter deras egna specifikationer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp