Sälja Gaggia MM?

larjo11

Well-known member
Kan man sälja en Gaggia MM? Den låter hemskt o maler kaffet ojämnt.
Den står iaf rengjord i min garderob. Med risk för att bli lynchad av nästa ägare så får ni hämta den. Vågar inte ta nåt betalt. Posten vill ha 145 kr om man ska skicka den som paket :(

/Lars
 

Ernst

Well-known member
Så omtalad som den är här så tvivlar jag på att någon vågar komma och hämta den... :) Men ifall det går så har jag en MM över här i Göteborg också.
 

Marv

Well-known member
Kanske ska prova det. Med risk för att man får ett "negativt omdöme" på Tradera. :unsure:

Jag var helt öppen med att den var använd i 1.5 år. De kan knappast ge dig negativt omdömme för att kvarnen är dålig, bara om du har skött affären dåligt eller varan inte uppfyller beskrivingen. Sen är det upp till köparen att ha koll på hur bra kvarnen igentligen är...
sen kan man ju alltid länka till Coffeegeek
http://www.coffeegeek.com/reviews/grinders/gaggia_mm

men det lär inte hjälpa dig att få den såld...
 

mts

Well-known member
varför sälja? den har ju allt, överraskningsmomentet med de stora klumparna, ljudet som låter hela trappuppgången veta att det är kaffedags och framför allt den ojämförbara lyckan när man klämmer ur ett bra skott med den!

tro mig, MM och silvia är en dålig kombination som ibland ger oanat bra resultat :)
 

Marv

Well-known member
Min är 4 eller 5 år fast ganska lite använd. Tyckte den inte funkade så bra utan körde med färdigmalet. När jag hittade hit så förstod jag varför och köpte snabbt en ny :)
Om du vill kan du öppna och titta på skivorna, mina var HELT slut efter 1.5 år. Det var knappt att bönsktossfuntionen fanns kvar...
 

larjo11

Well-known member
Om du vill kan du öppna och titta på skivorna, mina var HELT slut efter 1.5 år. Det var knappt att bönsktossfuntionen fanns kvar...

Min verkar lite mindre använd. Krossfunktionen kvar men allt har avrundade kanter. Förpassar MM:en till de sälla jaktmarkerna. Eller spar den som kuriosa o varnande exempel på hur en kvarn inte ska göras.
Visa bilaga 2261
 

Bilagor

  • krossskivorMM.jpg
    krossskivorMM.jpg
    26.2 KB · Visningar: 56
C

crema

Guest
funkar den inte ens till press kanna? jag har en med knivar på jobbet INTE så skoj men bättre automat kaffet.
 

Ante

Well-known member
Min verkar lite mindre använd. Krossfunktionen kvar men allt har avrundade kanter. Förpassar MM:en till de sälla jaktmarkerna. Eller spar den som kuriosa o varnande exempel på hur en kvarn inte ska göras.

[blid på sjukt slitna malskivor]

What the what what... det var inte mkt kvar av dom
 

larjo11

Well-known member
Sitat från en av länkarna i denna post:
This particular burr set barely qualifies as a burr set. The actual burrs appear to be made from some sort of sintered metal, and there is nary a sharp edge in sight. Grind adjustment is performed by pushing the bottom burr, motor and all, up against the stator top burr, using a sort of wedge system rather than a threaded carrier. Rather than being sheared, the beans are crushed, resulting in high levels of dust. My frank opinion is that these grinders are totally unsuitable for quality espresso production.

Helt olämplig för espresso! Och en sån har jag försök göra espresso med. :mad:
 

Ernst

Well-known member
Sluta mobba MM! Den har fått många av oss att fastna för denna härligt nördiga hobby. Jag kommer ihåg när jag gick från att köpa färdigmalt till att jag köpte min MM. Det var en härlig känsla att mala sina första bönor. Fast det var kanske jobbigt att behöva avbryta kommunikationen i hemmet i nästan en minut för att mala en enkel. Sen att kaffet alltid blev statiskt och fastnade på skåpsluckor, baksidan kvarnen och på mina glasögon, det var nog ganska jobbigt när jag tänker efter.

Men då och då fick man faktiskt ut en riktigt god espresso. Håll med om att det är konstigt att man faktiskt kan få ut en snyggt tigrerad shot från en kvarn med sådana malskivor och sådant varvtal som MM:en har.

Så jag tycker inte att den här lilla skrikande plastburken förtjänar all skit den får här på forumet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp