Hugin Coffea - Första titten

calle81

Member
Jag var på Coop forum i Bromma Center först och där fanns den inte. Då åkte jag till Coop i Sollentuna Häggvik och där fanns den för 399kr.

Köpte den till mig själv i julklapp ifrån svärföräldrarna :cool:

Om någon hittar den för 199 kr i Stockholm nu så säg till var.
 

Buffeln

Well-known member
Köpte en till föräldrarna idag på Coop Backaplan för 399:- En klockren julklapp som ser riktigt rejäl ut i förhållande till priset. :)
 

mikfri

Well-known member
Jag var på jakt idag vid nya COOP i västberga. Där fanns den inte och jag fick veta av en trevlig COOP-medarbetare att jag inte alls letade efter en kaffekvarn utan en "kaffemal"... Tänka sig att jag hade fått det om bakfoten... :D

I alla fall visade det sig att den inte finns på små COOP utan bara stora. Det gick däremot bra att beställa hem den till vilken butik som helst. Stora butiker i stockholmstrakten är tydligen Häggvik, Södertälje och Haninge för er som ska shoppa "kaffemalar" i julklapp... :lol::lol:

/m.
 

Large

Well-known member
Tinea coffea - Kaffemalen, livnär sig på hela rostade kaffebönor som den finfördelar och sedan snabbt spottar ut. Bör dock ej förväxlas med den mindre men betydligt mer vanligt förekommande Tinea piper - Pepparmalen.
:D
 

Hovva

New member
Finkaffenoob som man är köpte man sig ett nybörjarpaket med en hugin coffea och en aeropress idag, passade även på att köpa två paket kaffe för att prova lite. Vart ett paket Misty valley och ett paket Guatemala Maragogype från J&N. Har nu hunnit prova pressen och redan efter första koppen kan man inte bli annat än imponerad :lol:

Nu åtrestår bara å finslipa på vilken grad man ska mala osv, är nästan på fine nu på kvarnen.
 

larjo11

Well-known member
Var på COOP Forum i Gurkstaden ikväll för att köpa änne en kvarn. Då var det slut ingen :(
Efter lite letande fick jag tag på en som var ansvarig för "kaffemalavdelingen". Jag frågade då om kaffekvarnen fanns att beställa. Nej, det skulle det inte gå. Den elekriska kaffekvarnen var en tillfälligt sortiment. Fanns den hemma så kunde man köpa den. Annars får man återkomma och hoppas den kommit in igen.
Kan bli många turer till COOP forum innan man får tag på en kvarn.

Undrar om det är några av mina kollegor som blivit importerad av min kvarn som jag har stående på jobbet o köpt en egen i smyg:blush:
 

lupoo

Well-known member
Även jag är nu "delägare" i en Coffea.

När "Kaffekollektivet" på jobbet drabbades av akut "uppgraderingsfeber" (mest för att vi tröttnat på den lilla högvarviga kvarnen som levererar ett så ojämt resultat att det alltid blir en viss överextrahering av "kaffetdammet" och därtill vidhängande bittra smak i presskannan). Slut på coop i Borås, samt en ovilja att ta hem mer kvarnar. Plan B blev att ringa till coop varuhusen i Gbg. Vi fick napp på coop Sisjön (399:).
Vilken skillnad de blev! Hela kollektivet (ja alla 3) är riktigt nöjda.

Och vad jag har hört så står det Huginkvarnar hemma på köksbänken hos 2 medlemmar nu, jag är som sagt bara delägare i en ;).
 

confuzed

Well-known member
Är det någon som har sett kvarnen någonstans i stockholm eller eskilstunatrakten, funderar på att köpa den till min pojkvän i julklapp för att öka chanserna att få bra kaffe hos honom.
 

demo

Well-known member
Alla ni som äger en HUGIN, hur har ni det med rengöring?

Skulle behöva rengöra den tror jag men vet ej hur jag ska göra. Nån som har gjort ett försök?
 

larjo11

Well-known member
Det var lite besvärligt att få bort hoppern. Skruva förbi grövsta malningsgraden och lite till stod det i manualen. Fick ta i av bara H för att komma lite till. Fast märkte inte när jag kom dit så jag vet inte riktigt hur länge jag slet i onödan :unsure: Sedan var det bara att lyfta hoppern rakt upp. Samma lika med över malskivorna. Sedan på med tandborsta o blåsa rent sedan. Skulle ha tagit dammsugaren och sugit ur lite kafferester oxo. Man har kvarnen på jobbet så det får bli någon annan gång.
 

demo

Well-known member
Det var lite besvärligt att få bort hoppern. Skruva förbi grövsta malningsgraden och lite till stod det i manualen. Fick ta i av bara H för att komma lite till. Fast märkte inte när jag kom dit så jag vet inte riktigt hur länge jag slet i onödan :unsure: Sedan var det bara att lyfta hoppern rakt upp. Samma lika med över malskivorna. Sedan på med tandborsta o blåsa rent sedan. Skulle ha tagit dammsugaren och sugit ur lite kafferester oxo. Man har kvarnen på jobbet så det får bli någon annan gång.

Tack Larjo!
Dags att fixa de. Druckit så mkt espresso sista tiden så jag saknat att sitta smutta på en kopp vanligt kaffe.

kör rocky till silvian och hugin till "allt annat".

:coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp