Hugin Coffea - Första titten

djneo

Well-known member
Kan tänka mig att Coop slutade just för att tillverkningskostnaden skenade iväg. Kan gissa att de satt på ett antal på sitt centrallager som blivit hyllvärmare innan "nördarna" här upptäckte kvarnen och när de då skulle beställa fler kostade det avsevärt mer än när de beställde 2-3 år tidigare? *spekulerar vilt*

Du har nog exakt rätt SH... Coop köper ju förmodligen ganska stora volymer för lager lite längre...
 

PF013

Well-known member
Och priset blir ju definitivt lägre när en stor kedja med centrallager och stenhårt samordnade transporter köper in en produkt. Om bara IKEA kunde få för sig att ta fram en sjukt prisvärd kvarn i 300-kronorssegmentet. Men de skulle troligtvis designa den så fult så man inte skulle stå ut med att titta på den... :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...och säkerligen med en liten söt propeller i botten... ;)

//Stefan (som inte fick en vettig cappuccino på stan här; inte idag heller)
 

Large

Well-known member
Det är en bra kvarn som passar såväl kaffenybörjare som inbitna kaffenördar så länge du inte skall mala till espresso.
 

bjsulla

Well-known member

Anders_sbj

New member
vilka kvarnar har samma kvarnhus som Wilfa´n, har själv kollat ner i bodum och den såg liknande ut?

finns det fler? samt hur verkar livslängden vara på den, motor m.m?

/Anders
 
Senast ändrad:

bjsulla

Well-known member
Köpte den på Elgiganten Megastore i Luleå. Dom hade bara en kvar efter jag hade köpt min.
Ser att dom listar den för 799 kr på webben.
 

jonasy

Well-known member
Vilken malningsgrad brukar ni använda till aeropress om ni kör pressen upp-och-ner?

Då tycker jag det passar bra med en något grövre malgrad och låta den dra en stund, lite som pressokaffe. Kommer dock inte ihåg exakt vad jag brukar köra då jag sett varken kvarn eller aeropress på 8 månader ...
 

adamja

New member
Jag skulle jättegärna vilja ha en kvarn att komplettera vår Gaggia Classic med. Men 1500kr och uppåt är för mycket pengar. Om alternativet är färdigmalet espressokaffe, är det då värt att skaffa en Wilfa även fast den inte sägs mala tillräckligt fint för espresso? Kommer jag få bättre resultat än med det färdigmalda kaffet jag nu använder eller är det bortkastade pengar? Skulle verkligen vilja ha en kvarn och göra bättre espressos, men pengarna för en bättre kvarn finns inte just nu.. Hoppas någon kan hjälpa mig :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Wilfan fixar inte espressomalning. Inte utan att modifieras först. Vet dock inte hur, eller om det ens är möjligt. Huginen gick att modda, vet jag. Waste of money, alltså. I alla fall i det avseendet. En fantastisk kvarn för aero, brygg och bistro är det annars!

Egentligen finns inget alternativ till att få bättre espresso än en dedikerad kvarn. Du får chansa på färdigmalet...

//Stefan (som minns hur stor skillnad det gjorde från butiksmalet till att få Rockyn när det begav sig)
 

TTobbe

Well-known member
Rycker lite i denna tråd och undrar hur era gamla hugins maler i dag jag tycker att min börjar att ge ganska mycket dam i övrigt jämn och fin fraktion. Min kvarn har används dagligen ca 14g i 2 år.
 

larjo11

Well-known member
Den jag har på jobbet o kör 2 gånger per dag fungerar rätt bra fortfarande. Kanske att kaffet blivit lite mer statiskt nu på sistone. Det är snart dax att ta hem den för storrengöring igen. Då ska jag kolla malskivorna mot min nyinköpta Wilfa.
 
Senast ändrad:

koffej

Well-known member
Har precis köpt en Wilfa CGR-1 ,men den maler inte tillräckligt fint för min gaggia classic. Jag får ut en dubbel espresso på ca 15 sek och den blir inte speciellt oljig. Har läst att man kan modda den men har kollat på bilderna och ser inte vilken som är stoppklacken. Vill inte skruva isär förrän jag vet vilken det är. Någon som kan förklara vilken det är? tack på förhand
 

Kaleb

Active member
Jag gjorde ingreppet på min kvarn. Det finns bilder i inlägg nr 48 i denna tråd. Om man öppnar och tittar lite ser man tydligt stoppklacken. Minns inte tydligare än att det var rätt logiskt när man väl hade öppnat kvarnen.

Ett tips: När man väl tagit bort klacken så markerade jag på hoppern de extra stegen (man känner stegen när man vrider hoppern). Jag fick 6 extra steg innan det gick i botten. Undvik det sista steget också, jag upptäckte lite avskavd metall på malskivorna...

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,718
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp