Hugin Coffea - Första titten

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har justerat texten, eftersom jag ändrat uppfattning om av/på-knapparna på maskinen. Jag hade fel angående dem i min ursprungliga text. Dessutom har jag tagit tid på en malning.

Idag slog inköpsdjävulen sina klor i mig. Jag har hört denna kvarn nämnas här på forumet och idag slog jag till och köpte mig en.

Kvarnen i fråga är en Hugin Coffea och kostade 299 kronor på COOP Forum (ordinarie pris verkar vara 399 kronor). Coffean har koniskt malverk med 32 mm skivor och matarskruv. Kvarnen är tillverkad i svart plast och har detaljer i det allorstädes populära borstade aluminiumet. Det finns inga indikatorlampor på kvarnen.

Här nedan följer några första intryck och ett litet preliminärt test av kapaciteten.

theboxcd2.jpg


På den ganska alldagliga och smått - för produkter från t ex Hugin - typiska lådan anges det att kvarnen har timer och är av typen konisk kvarn. Kvarnen är specad till 250 gram max per malning.

contentsinboxxb2.jpg


Innehållet ligger fint förpackat och är lätt att få ut ur lådan. De delar som förefaller mer lösa än andra i förpackningen är själva kvarnkroppen, bruksanvisningen och uppsamlingskärlet.

Kvarnen är relativt stor för att vara i denna kategori. Den mäter 170 x 132 x 285 mm (B x D x H) och har rundade sidor, vilket ger den en lite oval form. I bruksanvisningen anges vikten till 2750 g. Jag vägde kvarnen på två olika vågar och kom inte upp i mer än dryga 1930 g.

Bruksanvisningen är också den ganska typisk för en dylik produkt. Inte totalt värdelös, men tämligen märkligt skriven (maskinöversatt säkerligen) och halvt om halvt obegriplig. Dessutom verkar bilder och till viss del text i den vara för en annan liknande modell. Exempelvis talas det om att timern går från 0-100 sekunder (vredet på kvarnen i förpackningen är graderat från 0-30 s) och samtliga bilder i bruksanvisningen visar en kvarn utan huvudströmbrytare vilket maskinen i lådan har.

switchesandhopperps9.jpg


En smart sak är att hoppern är utformad så att den bara går att sätta i på ett sätt. På hoppern finns vita prickar som markerar malsteg. Det går dock att ställa kvarnen mellan dessa steg och det finns ingenting som "snäpper" till när man hamnar på en prick. Hoppern har även en markering för max mängd.

Kvarnen har som sagt en timer, graderad 0-30 s, för inställning av maltid och en av/på-knapp ovanför timervredet. Denna är inte fjäderbelastad utan det är ett tryck för på och ett till tryck för av (annars går den tills timern tickat ut). Det finns även en huvudströmbrytare på ena sidan, men det är knappen på framsidan man manövrerar med.

nostaticoutputvq8.jpg


Kvarnen är utrustad med ett litet uppsamlingskärl för det malda kaffet, vilket, vad det verkar, inte blir särdeles statiskt (kanske annorlunda med en annan böna; den jag testade med rostades dagen innan detta test).

På undersidan vid utkastet sitter det en liten spärr vilken ska förhindra att malning sker utan uppsamlingskärl. Kvarnen medger malning direkt i en filterkorg även om detta ter sig tämligen omständigt med tanke på att man inte ser mängden kaffe under malningens gång (spärren måste hållas in av portafiltret). En lösning är förstås att bara ha tillräckligt med bönor för en malning i kvarnen. Bruksanvisningen säger också att man inte ska ställa malgrad med bönor i hoppern.

burrgrinderzx7.jpg


Kvarnen har som sagt koniskt malverk. Skivorna mäter 32 mm varav den övre skivan är monterad i en plasthållare vilken fästs med en bajonettfattning i kvarnen. Bajonettfattningen känns dock lite väl klen och det finns ingenting som konkret signalerar att den sitter på plats. Man får helt enkelt lyfta lite i plasthållaren: följer den inte med sitter den på plats.

Annars är det enkelt att montera isär kvarnen för rengöring. Skruva bara hoppern till den grövsta inställningen och ett litet snäpp till förbi denna. Sedan kan man lyfta loss hela hoppern, lossa den övre skivan och göra rent. Hoppern kan bara sättas tillbaks på ett vis och man låser den genom att rotera den motsols förbi markeringen för grövsta malningsgrad.

burrdiscev7.jpg


Skivorna och matarskruven verkar vara av gott material och de känns robusta. Återstår att se huruvida stålet är av någon bättre grad. Vad jag kan utröna i detta skede är dock att - åtminstonde den övre av dem - skivorna har en viss tyngd och jag kan bara tillskriva detta metallen.

presetgradesks9.jpg


Malmässigt finns det tre uppmarkerade lägen (coarse, medium och fine) på hoppern samt ett antal prickar där emellan. Graden på den grövsta inställningen levererar bitar av kaffebönorna som snarare ser hackade ut än malda. Medium-läget ger en malgrad som passade fint till brygg (men kanske bättre till press) och det finaste läget gav ett kaffe som i min Silvia genererade en extraktion på godkända 23 sekunder (dryga 20 g i filterkorgen) för två enkla espresso.

080907firstshotsmokeco3tt3.jpg


Kontentan av detta är att Hugin Coffea verkar vara en bra kvarn för att ha - vilket jag köpte den för - på arbetet (parat med en bryggare eller en presskanna). Även om jag inte malde några större mängder kändes kvarnen ganska rapp i malningen (en 20 grams malning på mediumgraden tog runt 17 sekunder). Jag testade även att brygga kaffe med el-bryggaren och detta blev inte alls illa. Ett kaffe som smakade kaffe en bra stund efter det att koppen var urdrucken.

Uppenbarligen fungerar den även för espressomalning (Silvian är erkänt petig med malgrader), men jag vet inte om detta skulle vara en kvarn att rekommendera för det syftet. Möjligen som extrakvarn för att ta med på semestern, men inte som huvudkvarn till maskinen hemma.

De stora frågetecknen för mig är dock de taffliga bajonettfattningarna för att montera fast den övre malskivan och för att få fast hoppern. Jag skulle önska ett lite mer konkret klickande för att signalera att delen är på plats. En annan sak som slog mig är att hoppern hoppar vid malning. Det är inte så att den skiftar malgrad, men det ser ut lite som att den försöker slita sig och detta skulle ju kunna tillskrivas (som nämnts tidigare) att delarna inte konstruerats för att monteras riktigt tight ihop.

En liten fin detalj kanske skulle kunna vara att det grövsta läget lämpar sig för koppningsmalning? Vad jag förstått kan sådant kaffe med fördel malas ganska grovt.

Framtiden får utvisa huruvida materialet i maskinen är hållbart alls, men vid första anblicken verkar detta vara ytterligare en billig kvarn för den som vill ha en extrakvarn till presskannan eller el-bryggaren.

//Stefan (som ska se till få med sig denna, en presskanna och en vattenkokare till jobbet snart)
 

rhide

Well-known member
Otroligt! Tack för den fina recensionen :)

Själv köpte jag en knivkvarn av märket exido för ett tag sedan, men den är inte mycket att ha. Om den här kvarnen bara kostar 299 mot de 130 jag gav för en knivkvarn verkar detta vara ett givet köp för presskannan!
 

lupoo

Well-known member
Wow Stefan! En mycket ambitiös kvarn presentation klart i Mark Prince klass (Mr Coffeegeek)!

Detta ser ut att lösa mina grubblerier till en 50-års present jag har gått och tragglat med (kan ju inte ge en handjagare till en som börjar att komma upp i åren:unsure:).

Tack!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
... klart i Mark Prince klass (Mr Coffeegeek)!

Det var faktiskt hans "first looks" som inspirerade mig. Tycker att alla sådana är en bra grund att läsa när man försöker plocka ut kandidater till ett inköp.

Nice!! Tack för den.

Tack själv! Det var ju faktiskt från dig jag hörde (läste) om denna kvarn. Nu står den hemma på köksbordet och väntar på en vattenkokare och en presskanna!

//Stefan (som inte på långa vägar ser sig som RKs motsvarighet till Mark Prince)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte vilka butiker som tar hem varor ur detta sorts sortiment. Forum är ju KFs motsvarighet till ICAs Maxi, alltså butiker med ett bredare sortiment än bara mat.

Jag var på COOP Extra senare på eftermiddagen i ett annat ärende och de hade inga kvarnar, men väl brödrostar, bryggare och perkulatorer, så det är väl bara att kolla...

Angående priset verkar detta vara ett tillfälligt pris. På hyllan angav etiketten 399:-, men skylten vid produkten stod det 299:-, vilket var vad jag betalade.

//Stefan (som ber er alla att notera att min test är högst preliminär och inte särdeles djuplodande)
 
C

crema

Guest
Tack själv! Det var ju faktiskt från dig jag hörde (läste) om denna kvarn. Nu står den hemma på köksbordet och väntar på en vattenkokare och en presskanna!

//Stefan (som inte på långa vägar ser sig som RKs motsvarighet till Mark Prince)


då var vi 2 som har nämt denna kvarn :cool:
skoj att du tog dig ann att recensera kvarnen. lite skoj att det funkade till espresso. min står fint på diskbänken till bryggkaffet när det kommer stor främmat
 

Stefan Böna

Mr Microtext
När det gäller ljud och/eller oljud så måste jag säga att kvarnen känns ganska snabb och inte allt för högljudd. Allt är ju relativt, förstås...

Skramlet som finns kommer sig mest av av det faktum att hoppern verkar vilja slita sig loss och hoppar lite fram och tillbaka under malning. Som sagt var, så ändrar sig inte malgraden vad jag kunde se, men det känns onekligen lite rackligt...


Åh, fan, där ser man. Det är väl inte helt otroligt att jag läste om den från dig. Minnet är inte alltid helt i fas med verkligheten... :unsure:

Ber om ursäkt för fadäsen om detta är fallet... :blush:

//Stefan (som nog aldrig kommer att vinna någon titel som minnesmästare)
 

selanderm

Well-known member
Är det någon mer än jag som tycker att malverket ser precis ut som det som sitter i min gamla solis maestro plus för 1700??

Samt att logiken för fastsättning av övre malskiva och hoppern verkar identiskt?

Cool!

Bra och kul uppackningstråd :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
...och jag som trodde att jag inte behövde släpa hem fler kvarnar!

Det blir nog till att köpa en utan att packa upp den.


Förr eller senare blir det en jättebra present att ge bort till någon stackars kvarnlös kaffeälskare.
En flaska maltwhisky kostar ju mer än den här kvarnen + lite kaffe.
Och kvarnen skänker nog glädje längre tid än vad whiskyn gör.
 

Tumadre

Active member
snyft :( var på 2 coop konsum och ett coop extra idag, ingen hade denna kvarn :( men hugin brödrostar och våffeljärn fanns det.
 

Fabian

Well-known member
Jag vill ha en sån här till Aeropressen, men jag orkar knappt ta reda på var Coop Extra eller vad det hette ligger. Säkert långt ifrån innerstan...
 

Fabian

Well-known member
Haha okej det lät ju väldigt dumt. Ska skärpa mig jag lovar!

Edit: Det ligger ett Coop Forum i Häggvik. Nu vet jag i alla fall var jag ska :)
 
Topp