Lite allmänna frågor

Millow

Active member
Jag är ny här och har precisi nförskafat mig min första kaffekvarn, Rancilio Rocky. Jag har en gammal Bodum-press som jag använt 3-4 år men jag har ett litet problem, jag upplever mitt kaffe som blaskigt, både hemmalet och fabriksmalet kaffe blir lit blaskigt i min press, beror det på pressen, vattnet, kaffet eller annat? Hur ska man "blanda" när man maler kaffet så brukar jag bara uppskatta ungefär hur mkt kaffe och ungefärlig mängd vatten o köra...

Nästa grej är att jag köpte först kvarnen men ska skaffa mig en Espressomaskin, jag har funderar på Rancilio Silvia. Jag är framförallt en latte- & cappuchinodrickare och inte allt för mycket espresso, även om det inte är helt fel. OM man ska göra mycket latte och cappuchino, är Rancilio Silvia ett bra val eller ska man välja någon annan maskin?

Sen till sista frågan, kaffekoppar för espresso är ju små och lite tjockare (vad jag sett), men vad använder ni för något till era lattes som ni gör? Samma stil fast större eller glas, eller vad är "bäst"?
 

Fabian

Well-known member
Testa att ha mer kaffe i presskannan. Blir det någon skillnad? Om inte, testa att mala lite finare.

Silvian är en bra maskin. Är det bara du som ska använda den, eller kommer det göras flera stycken latte eller cappuccino samtidigt? Är det bara du går det bra, men det kan bli en aning mycket meckande om man varje gång ska göra flera stycken latte t ex. Det går givetvis, men det kanske är lättare med en värmeväxlarmaskin för mycket mer pengar
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen till forumet.

Fråga 1.
Rekommendationen för press är 55-65 gr kaffe / liter, Sen är det förstås ingen sanning men just en rekommendation.Men här duger det inte att "höfta" med mängd kaffe. ANVÄND VÅG!!!. Se till att få en malningsgrad som är något grövre än vanligt filterkaffe. Häll inte på kokande vatten utan låt temperaturen gå ner några grader efter uppkok.
Låt kaffet dra i 3,5-4,5 minuter.

Fråga 2.
Har ingen egen erfarenhet av Silvian men den anses som en helt OK instegsmaskin i "kaffeträsket"

Fråga 3.
Finns lattekoppar av lite olika modeller samt även latteglas att köpa på ex Kaffemaskinen
 

Millow

Active member
Hej och välkommen till forumet.

Fråga 1.
Rekommendationen för press är 55-65 gr kaffe / liter, Sen är det förstås ingen sanning men just en rekommendation.Men här duger det inte att "höfta" med mängd kaffe. ANVÄND VÅG!!!. Se till att få en malningsgrad som är något grövre än vanligt filterkaffe. Häll inte på kokande vatten utan låt temperaturen gå ner några grader efter uppkok.
Låt kaffet dra i 3,5-4,5 minuter.

Fråga 2.
Har ingen egen erfarenhet av Silvian men den anses som en helt OK instegsmaskin i "kaffeträsket"

Fråga 3.
Finns lattekoppar av lite olika modeller samt även latteglas att köpa på ex Kaffemaskinen


Tack från båda, när det kommer till mängden kaffe gäller det alltså att väga o greja, men det lär det vara värt. Bara att införskaffa en våg. Tack så mycket.

När vi talar om Silvia så är vi två stycken, är vi flera kan man ju alltid pressa eller stå o banka lite extra länge, men borde väl funka om man bara är två personer om man det blir lite mer jobb? Finns det andra maskiner man ska titta närmare på i prisklassen eller är det den som gäller, när jag läst runt lite verkar den vara den mest populära men det är ju för espresso framförallt, vad ag sett iaf.
 

Fabian

Well-known member
Jag kommer inte på någon maskin just nu som ligger i samma prisklass men är otroligt mycket bättre på att producera latte på löpande band. Är du bekant med La Pavoni Europiccola? Utmärkt om man bara ska göra två kaffe, dock lite svårt att lära sig skumma med den.
 

Tobiemme

Well-known member
en aningen bättre lattemaskin kanske skulle vara Nouva Simonellis Oscar - åtminstone på papperet verkar den det? finns via risteriet.dk.
 

Millow

Active member
Det blev en Rancilio Silvia på beställning idag med en ny Reg Barber 58mm tamper och en 0,6L mjölkkanna och en tampmatta

Någon som har tips på grejer som kan vara bra att ha? Nu kanske tråden går ifrån hantverket, men i alla fall...
 

josef

Well-known member
rengöringsgrejer som blindsil (följer med kanske?) och maskinrengöringsmedel, borste för bryggrupp. Precis som man diskar stekpanna och grytor så vill man ha ren maskin för bästa smak :) Annars är det ett bra köp och Reg Barber är kvalitet!
 

Buffeln

Well-known member
Jag har en gammal Bodum-press som jag använt 3-4 år men jag har ett litet problem, jag upplever mitt kaffe som blaskigt, både hemmalet och fabriksmalet kaffe blir lit blaskigt i min press, beror det på pressen, vattnet, kaffet eller annat?

Det blir ju inte samma smak när du färskmaler kvalitetsbönor som du får när du kör färdigmalen Zoegas e.d.
Man slipper (eller blir utan, beroende på smak) den beska bismak som ofta finns hos färdigmalda kaffen och detta kan ju upplevas som att kaffet blir svagare. Om du inte gillar syrliga bönor och vill ha lite mer sting i kaffet kan du testa att köra en espressoblandning (med Robusta) i presskannan. Jag var skeptisk första gången, men det blev gott.
 

Ignatius Riley

Well-known member
kaffe blir lit blaskigt i min press, beror det på pressen, vattnet, kaffet eller annat?

Många variabler kan påverka resultatet:
Vilket kaffe du använder och hur mörkt det är rostat
Hur färsktrostat kaffet är
Malningsgrad
Mängd kaffe (vikt)
Mängd vatten
Vattentemperatur
Förvärmer du kannan?
Rör du om i kannan? När?
Hur länge låter du kaffet dra innan du pressar?
Monterar du pressen så att kaffet inte ska flyta över vattnet under tiden det drar?


Tips: ändra ett moment i taget och gör de andra exakt lika varje gång så kommer du underfund med hur de olika variablerna påverkar resultatet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp