Första maskin inköpt.

Nollan

Active member
Det blev en Quickmill Emilia med apolla-kvarn. Funderat ett tag på begagnad, Silvia eller Ascaso Dream, men Emilia är trotts allt ett fint namn och vacker att se på, Silvian föll int emig riktigt i smaken designmässigt och begagnat kändes lite osäkert. Hoppas kaffet blir bra nu bara, har någon annan lite tips och råd hur man får ut mesta möjliga från denna så tar jag tacksamt emot dem.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Grattis till inköpet. Snyggt att skaffa kvarn på en gång också! Köpte du Emilia med eller utan tillägget DeLux (med PID)?

Det gäller bara att hitta malgraden som passar maskinen och kaffet bäst. Riktmärket kan ju vara 25 sekunder för en dubbel/två enkla, men vissa kaffen kan dras bortåt minuten utan att må illa av det (snarare tvärt om i vissa fall)...

//Stefan (som släpper rädslan för för långa extraktioner och kvantitetshetsen steg för steg)
 

Buffeln

Well-known member
Grattis. Skriv gärna lite intryck av maskinen när du kört ett tag då jag inte hört någon forummedlem som har en Emilia innan dig.
 

MiC

Well-known member
Grattis!

Bilder och egna intryck av maskiner brukar vara uppskattat. :)

Enda tips utöver Stefans är ju att labba, testa olika sorters kaffe och förvissa dig om att de är färska. Då kan det inte bli dåligt. :)
 

tureflyttar

Well-known member
Grattis! Är det första Emilian på forumet må tro? (har också samma fråga som Stefan är den med eller utan PID) Det ska bli kul att få höra vad du tycker framöver!
 

Nollan

Active member
Köpte den utan PID, tyckte att det blev för dyrt att köpa med och inte lika vacker med den digitala visaren istället för den analoga. Utseendet är rätt viktigt och jag hoppas det inte var något dumt val. Fast termometern verkar inte gå högre än 85grader (värmen någonstans, vet inte vad den mäter), skall inte den ligga på 92-96?
Har inte gjort så mycket kaffe än, men har hunnit med 4 cappucion och 2 dubbla espresso. Har ännu ingen aning om kvaliteten på det i koppen, men ett par saker har jag märkt:
1: Det blir varmt kaffe, tillräckligt för att bränna sig.
2: Kaffet skummar
3: Maler man jättefint tar det en evighet att få ut kaffet
4: Jag slutar nog med mjölk i kaffet. Det smakar helt annorlunda mot brygg eller något annat jag druckit tidigare (kok, don pedro, press, mokka, kvasi-espresso, brygg). Riktigt gott även utan mjölk i och jag har aldrig tidigare gillat att dricka utan.
5: Kan inte skumma mjölk, köpte "Barista-mjölk" men det funkar inte, tror det är lättare med röd mjölk som har lite fett i sig. Hoppas det.
6: Jag börjar bli lite väl pigg, just druckit en dubbel cappucino och en dubbel espresso.

Får väl återkomma med lite mer intryck senare, samt många frågor. Men det är riktigt gott kaffe i alla fall.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Happy, happy, joy, joy! Grattis till ett bra maskininköp! Det är en underbar värld du går in i nu. Full av allt från helt fantastiskt himmelskt kaffe till riktiga rock-bottoms. Oftast, får man hoppas, på den övre delen av skalan! ;)

Det där med PID har att göra med att man får en mer temperaturstabil maskin. I kokaren så värms vattnet upp till en viss temperatur och får sedan svalna tills det når en viss temperatur för att sedan värmas upp igen. Och så vidare.

Detta spann kan vara rätt så många grader har jag för mig. En PID ser till att styra kokaren så at vattnet alltid håller den temperatur man ställt in. Ska man rangordna parametrarna (hej, kanske en idé för en poll?) för espresso, så sätter då jag värmen väldigt högt upp på listan.

Vad gäller mjölkskumning, så är detta en konst att lära sig. Träning x massor är det som gäller. Jag skummar aldrig på något annat än mellanmjölk. Jag har provat alla sorter, men kan inte urskilja någon radikal skillnad (mellan lättmjölk och röd dito kanske, men inte annars). Inte ens smaken tycker jag skiljer så dramatiskt...

Jag håller alltid kannan i en liten vinkel där ångröret går ned i den djupa delen. Ungefär klockan nio (om pipen är tolv) och lite närmare kanten än mitten. Detta brukar ge en ganska bra virvel och ett ganska gott resultat.

Försök, när du skummar, att börja med röret långt ned i kannan. Dra på ångan (som ska vara torr; man får flusha ur vattnet som finns i ångröret först) och höj upp röret så att munstycket hamnar precis vid ytan. Ligg kvar här och låt luft sugas in (sörplande ljud) tills mjölken börjar bli ljummen (brukar gå ganska snabbt) och sänk sedan ned munstycket så att det hamnar strax under ytan. Jag brukar ligga så att jag alltid ser överdelen av munstycket. Håll kvar här tills kannan är så varm att du inte helst vill hålla i den längre. Sänk ned röret långt ned och stäng av ångan. Vänta tills det blir tyst.

Gör rent röret/munstycket genom att först dra på ångan igen (kort på/av utan mjölkkannan) och torka sedan rent noggrannt med en disktrasa blött med kallt vatten.

Sedan ska det bara vara att knacka, swirla, eventuellt dela upp och hälla.

En bekant har en maskin där ångan är lite klen. Munstycket till den maskinen har ett för stort hål. Jag vet inte hur det är på din maskin, men är ångtrycket svagt kan du dra ut på stegen för att nå fram.

//Stefan (som kanske rabblade en massa du redan visste, men då vet du det igen då)
 

Christiansson

Active member
Jag köpte också den utan PID - mest av estetiska skäl om någon produktansvarig läser ;) det GÅR faktiskt att göra sånt utan digitaldisplayer och plastknappar.

Min temp går upp över 90, den brukar ligga på 92-93 ca. Det kan ju vara en enkel (?) kalibrering?

Mjölkskumningen är ju lite annorlunda mot vad jag var van vid (Gaggia Deluxe) eftersom jag inte kan påverka flödet, det är ju bara på eller av. Men det funkar bra efter lite inkörning. Köp 5 tetra rödmjölk och öva - du behöver ju inte vänta på ångan :D

Och se till att du bara har ETT hål i munstycket, det var någon felleverans, så det byttes ut munstycken.


Cheers,
/JC
 

Nollan

Active member
Kanske skulle kolla upp det där med temperaturen då. Steg upp klockan 5 imorse för att sätta på kokaren, vid 6.30 när det var dags att gå upp på riktigt var det ca 85grader på mätaren om jag inte tolkar skalan fel. Vet inte om jag skall ha espresso på morgonen dock, behöver dricka lite mängd till smörgås osv så det blev 2 dubbla.... Känns lite som att den typen av kaffe är mer för att njuta, och inte dricka om någon förstår skillnaden.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Känns lite som att den typen av kaffe är mer för att njuta, och inte dricka om någon förstår skillnaden.

Kanske dags att damma av Tuborgs gamla dänga?

När smakar en Espresso bäst? Varje gång! (fast på danska då)

Någon som minns denna? :D

//Stefan (som har satt sin maskin på timer att slå igång varje dag 06.00 och av 22.00)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Kanske skulle kolla upp det där med temperaturen då. Steg upp klockan 5 imorse för att sätta på kokaren, vid 6.30 när det var dags att gå upp på riktigt var det ca 85grader på mätaren om jag inte tolkar skalan fel.

Tyvärr brukar inte temp. mätare och manometrar i sådana här maskiner vara av bästa sort.... Skulle tro att maskinen levererar den temp som den ska och att termometern är trasig, fel kallibrerad eller att givaren lossnat.

Lycka till med kaffe mekkandet!
 

Nollan

Active member
Kanske dags att damma av Tuborgs gamla dänga?

När smakar en Espresso bäst? Varje gång! (fast på danska då)

Någon som minns denna? :D

//Stefan (som har satt sin maskin på timer att slå igång varje dag 06.00 och av 22.00)

Menade mer att jag är van vid att dricka en mugg kaffe att skölja ner den torra frukostmackan med. Och en espresso är mer värd att avnjutas än att skölja ner mackor med vid en stressad frukost. Plus att jag tror att 2 dubbla blir lite mycket för hjärtat?

Edit:
Tempmätaren visar i alla fall rätt om inte aningen för mycket vid rumstemperatur. Kan dock hålla med om att mätaren inte ser ut att vara av bästa kvalisort.
 

Christiansson

Active member
Om du tar bort portafiltret när maskinen stått på en dryg halvtimme eller så, och slår på bryggningen (flushar), fräser det då? dvs kommer ut ånga - i så fall blir det ju varmt nog. Om inte så bör du nog gå tillbaka med maskinen.

Cheers,
/JC
 

Nollan

Active member
skall kolla när jag kommer hem, vet inte om det fräser till i början, för du menar väl inte att det skall fräsa konstant?
 

Nollan

Active member
Kom på en sak... skall det fräsa som när man slår på varmvattenkranen för tevatten? För den fräste så jag nästan trodde jag skulle skumma med den första gången...... eller är det samma pump/vatten/kokare till de två?
 

Snothound

Member
det där med mjölk verkar vara en smaksak. Jag har provat alla vanliga sorter ... från lätt till "full-fettig" gammeldags mjölk. och jag får absolut bäst resultat, dvs tätast och krämigast skum (och dessutom bäst smak) - ju fetare mjölken är... fett är ju som bekant smakbärare i kaffe och så även i mjölk. Men som jag började...det är ju en smaksak det med. Får väl också klämma in så här i slutet att jag inte är någon riktig LatteKille utan dricker mer gärna en espresso och ibland machiato /Snothound
 

Nollan

Active member
Just hällt i mig en dubbel cappucino, gott gott gott! Det enda tråkiga är att det tar ca 25minuter att få upp maskinen i 70 grader, men jag tror nog att det är som det skall. Pyser och ångar om man slår på kaffet utan korgen där, även om varmvattenkranen är aningen mer våldsam (milt uttryckt), fast den skall ju trycka ut sakerna genom ångmunstycket så det är nog helt i sin ordning. Tittade på munstycket också förresten, har 2 hål i mitt.

Den är så vacker den lilla Emilian, helt klart nöjd med mitt köp. Får väl se om ett tag ifall man tröttnar, men jag tror inte det. Återkommer med lite bilder osv när jag övat lite.
 

Christiansson

Active member
Det tar ca 10-15 sekunder innan det slutar fräsa på min. Och det kommer en hel del ånga ur pipen innan varmvattnet kommer.

Den har två pumpar, en till termoblocket för ånga/varmvatten och en för kokaren till espressobryggningen.

Jag kör den med timer så den går på 07.00 och av 22.00 så den alltid är klar att användas, det tar alldeles för lång tid för att komma upp över 90 grader annars, se till att den får ordentligt med tid på sig, temperaturen är rätt viktig.

Cheers,
/JC
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp