Köpes: Kaffekvarn instegsmodell

Kromos

Member
Hej alla!

Har nu efter några månaders funderingar beslutat mig för att ta det stora steget ut i kaffevärlden (efter min Italienresa var det inget snack om saken). Jag håller på att beställa en begagnad Gaggia Classic men den kom med en något sämre kvarn. Jag har läst på många sidor att den rekommenderade instegsmodellen för kvarnar ligger runt MDF/rocky/cunill, så jag letar därför efter en kvarn på den nivån.

Om du har en kvarn du vill sälja är välkommen att skicka ett PM eller posta här :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Minimoka, och Rocky (och självklart Mazzer) är bättre kvarnar än MDF, men den är fortfarande en kvarn som är helt ok. Det största problemet precis som jag skrev i en tråd härom dagen är att stegen för att ställa in malgraden är för stora, samt att den låter relativt mycket. Malresultatet är det dock inget fel på.
 

andcar

Well-known member
Jag har hört många som förespråkar MDF.

-Vore kul att höra vad folk har att säga för positivt om den. Har inte hört något själv och mina egna erfarenheter av den kvarnen är väl inte de bästa. ;)


Varför tycker du den bör skippas?

-Stegen mellan de olika malningsgraderna är på tok för stora. Jag hade en i kanske ett halvår och tror nästan aldrig att jag hittade helt rätt malningsgrad. Antingen för grovt eller för fint. Bytte till en Mazzer och det var väl värt pengarna men det finns andra kvarnar som är steglösa eller har mycket finare steg att gå på.
Nu har jag en Dualit 166 som resekvarn/extrakvarn och den har funkat bra att mala för espresso och köra med en Gaggia Classic.
Mitt råd blir att välja någon annan kvarn än just MDF:en.
Kanske en Ascaso i-1?
 

Captor

New member
Kaffekvarn

Hejsan
Jag har en La Pavoni JDL med doserare som jag tänker sälja. Det är en bra kvarn med riktiga malskivor som inte värmer upp kaffet vid friktionen. Därigenom bibehålles smak och arom. Ring om du är intresserad: 0708-400410, Andreas.
 

Kromos

Member
-Vore kul att höra vad folk har att säga för positivt om den. Har inte hört något själv och mina egna erfarenheter av den kvarnen är väl inte de bästa. ;)

Tyvärr har jag bara en källa, för jag bokmärkte inte de andra.
http://www.home-barista.com/forums/best-inexpensive-grinder-t1704.html

Dock har jag ändrat min uppfattning litet efter att ha surfat under helgen och läst lite mer intryck från fler personer, att MDF inte är lika prisvärd som de andra modellerna vi diskuterar.



Kanske en Ascaso i-1?

Kanske det! ;) Ska läsa på mer om den. Problemet verkar vara att det är ytterst få som säljer endast kvarn.
 

andcar

Well-known member
Kanske det! ;) Ska läsa på mer om den. Problemet verkar vara att det är ytterst få som säljer endast kvarn.
-Electroluxhuset, i Umeå, vet jag kan ta hem den på beställning, om de inte redan har en hemma. Vet tyvärr inte vad den kostar.
Lägger fortfarande min röst på en Rocky doserless, om jag får trots att jag aldrig har använt den själv... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp