Casadio Instantaneo

Tobiemme

Well-known member
börjar redan tröttna på oväsendet som Minimokan för hemma i köket - så jag har börjat fundera på ny kvarn (igen).
ifall jag tänker mig att jag kanske kan komma över det estetiska hindret så verkar Casadio Instantaneo vara ganska precis det jag skulle vilja ha: tyst, snabb, exakt och med koniska malskivor. (precis som Ignatius påpekade en gång i tiden. :))
kvarnen förefaller också vara duktig på att inte sprida kaffe över hela kaffehörnan, vilket också verkar vara ett plus...
så, nu undrar jag:
1. är det fler på forumet som har erfarenheter att dela med sig av ang den här kvarnen?
2. vad kan man tänka sig är ungefärligt begagnatpris resp nypris med ev frakt?
3. hur ska man bära sig åt för att testa/få tag på en?
4. hur är det med driftsäkerhet och service på den?
 

zix

Well-known member
Begpris här i Sverige har hållit sig mellan 4500-5500 när jag har kollat. Då har det varit kvarnar som fått epitetet "som ny" och liknande, men som kan behöva byta mal-"skivor".
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag hade tur och hittade en som varit utannonserad väldigt länge och fick den lite billigare eftersom ägaren försökte sälja av hela maskinparken samt att "min" kvarn har rattar i stället för en digital display, vilket passar mig fint. Kvarnen var för övrigt knappt använd.
 

mag

Well-known member
Jag köpte min i våras begagnad av en på forumet för 4,5 kkr och har varit nöjd hittills. Tycker Casadion är det bästa alternativet om man både vill ha en snabb, dosatorlös men normalstor kvarn.

Bra:
+ Snabb (3-4s för enkel dos) men ändå normalvarvig (1300 rpm)
+ I princip helt klumpfritt!
+ Sprider inte kaffe över hela köket
+ Koniskt malverk
+ Lutande utlopp, dvs väldigt lite gammalt kaffe sitter kvar i kvarnen från föregående malning
+ Mikrometerskruv
+ Normalstor - går att få in i ett vanligt kök
+ Dosering kan ställas på 1/100 sekund
+ Gummibussningsupphängd motor vilket gör den tyst

Dåligt:
- Plastigt hölje som tyvärr inte kommer vinna designpris
- Mikrometerskruv, dvs går inte att använda för flera bryggmetoder
- Lite svårt att ställa malningsgraden ibland
- Snabbheten gör att det blir lite mer spill än man ibland önskar när man ska ställa malningsgrad
- Timerinställningen kunde varit lite mer användarvänlig

Du kan få komma och provköra hemma hos mig om du vill :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag köpte min i våras begagnad av en på forumet för 4,5 kkr och har varit nöjd hittills. Tycker Casadion är det bästa alternativet om man både vill ha en snabb, dosatorlös men normalstor kvarn.

Bra:
+ Snabb (3-4s för enkel dos) men ändå normalvarvig (1300 rpm)
+ I princip helt klumpfritt!
+ Sprider inte kaffe över hela köket
+ Koniskt malverk
+ Lutande utlopp, dvs väldigt lite gammalt kaffe sitter kvar i kvarnen från föregående malning
+ Mikrometerskruv
+ Normalstor - går att få in i ett vanligt kök
+ Dosering kan ställas på 1/100 sekund
+ Gummibussningsupphängd motor vilket gör den tyst

Dåligt:
- Plastigt hölje som tyvärr inte kommer vinna designpris
- Mikrometerskruv, dvs går inte att använda för flera bryggmetoder
- Lite svårt att ställa malningsgraden ibland
- Snabbheten gör att det blir lite mer spill än man ibland önskar när man ska ställa malningsgrad
- Timerinställningen kunde varit lite mer användarvänlig

Du kan få komma och provköra hemma hos mig om du vill :)

Jag håller med om allt det ovanstående, bortsett från att min kvarn inte har digital timer vilket innebär att timerinställningen är manuell (2 olika tider kan ställas) vilket också innebär att timerinställningen är användarvänlig men det finns ingen display som visar inställningen. I praktiken spelar det liten roll eftersom man i alla fall använder en våg för att hitta rätt läge på timern.
 

mag

Well-known member
Jag håller med om allt det ovanstående, bortsett från att min kvarn inte har digital timer vilket innebär att timerinställningen är manuell (2 olika tider kan ställas) vilket också innebär att timerinställningen är användarvänlig men det finns ingen display som visar inställningen. I praktiken spelar det liten roll eftersom man i alla fall använder en våg för att hitta rätt läge på timern.

Kanske tarvar lite mer förklaring vad jag menar med användarovänlig; man kan ställa 1/100s väldigt lätt genom att trycka på plus eller minus. Detta brukar jag dock sällan använda utan istället ställa 1/10s vilket är lite mer märkbara steg. Det görs genom att stänga av kvarnen och sedan sätta på den igen, då man har 5 sek på sig att börja ställa in timern på 1/10s. Inte jättesvårt men lite bökigt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp