Dagen då kaffet började smaka öken (eller Historien om när jag gjorde en ny hopper)

AA

Skottjägare
Jag har länge gått och sugit på hur jag skulle kunna byta ut den gigantiska hoppern på Robur-E:n. Min tanke när jag beställde den var att jag skulle skippa hopper helt och hållet och enbart hälla bönorna i halsen och sätta en tamper ovanpå. Så har jag kört med mina andra Mazzerkvarnar men det gick inte med Roburen tack vare den nya bönskruven som skall pressa ner bönorna i malverket var så pass stor att den knyckte all plats i halsen.

Jag har labbat med lite olika lösningar men den senaste, som är den absolut enklaste, är den bästa så långt. Inte snyggast men bäst. En 50cl PET med botten och toppen avkapade.
Sätter jag en tamper ovanpå så får jag ett fint tryck ner i halsen och kan nyttja timerfunktionen. Den funkar dåligt med originalhoppern och 40-50g bönor på botten (kräver nog minst 1/2kg för att funka).

Jag skall så fort jag kan ersätta den med en naturell så inte bönorna tar smak ;)

IMG_1329.jpg


En "liten" jämförelse med originalhoppern

IMG_1335.jpg


Ha de´

/AA
 

Ernst

Well-known member
Va! Du var den sista jag trodde skulle sätta PET-flaskedelar på sin maskin. Om du vill kan du få namn och mailadress till en kille som bygger vad du vill ha i hopperväg i Malmö.

Annars tar jag hellre en kopp ökenkaffe än ditt boxerkaffe! :D
 

AA

Skottjägare
Va! Du var den sista jag trodde skulle sätta PET-flaskedelar på sin maskin. Om du vill kan du få namn och mailadress till en kille som bygger vad du vill ha i hopperväg i Malmö.

:D
Jag tog mod till mej och postade fast jag visste att min trovärdighet som hemmajoxare och pryltok skulle få sig en törn...
Nu är det en bara en korttidslösning för till helgen skall jag göra mej en i rostfritt. Då blir det lite mer "klass" på hoppern.
Det var vänligt att erbjuda kontaktinfo men för tillfället är jag nöjd.

Annars tar jag hellre en kopp ökenkaffe än ditt boxerkaffe! :D

Sen jag postade nyheten om världens mest exlusiva kaffe, boxerkaffet, så är varenda skithög på våra gräsmattor puts väck! Det verkar som om nån försöker komma åt bönorna utan att vilja betala... :D

/AA
 

josef

Well-known member
vad stoppar du i hålet med strömbrytaren? Alltså det hål där flärpen från hoppern går ner i för att kvarnen ska gå igång.
 

AA

Skottjägare
vad stoppar du i hålet med strömbrytaren? Alltså det hål där flärpen från hoppern går ner i för att kvarnen ska gå igång.

Jag skruvade av "hålet" och lyfte upp den lille brytaren som sitter där och satte ett gummiband som håller den nere.

/AA
 

AA

Skottjägare
inte skratta nu men man kanske skulle kunna använda en sån här som minihopper

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemId=93784

Du anar inte hur nära du är! :D
Diametern på halsen i kvarnen är 60,5mm medans alla muffar, adaptrar, övergångar och slutrör som jag gått och mätt med skjutmåtet på bla Biltema antingen är 5-10 mm för små eller för stora. Annars hade det varit en lagom ansträngande lösning.

Nu blir det att göra en hopper av min "favoritmoddarpryl", en shaker i rostfritt. Den kan man kapa av botten och kapa lite på höjden och vipps så har man en rätt så snygg hopper. Man kan även kapa botten och fräsa/borra/såga/fila ut ett hål på sidan och montera den på sin Mazzerkvarn (med dosator) och vipps har man doserless. Kapar man botten på lämpligt ställe så passar den perfekt i portat och man slipper allt vad spill är.

Tackar för tipset i alla fall!

/AA
 

Marv

Well-known member
Du anar inte hur nära du är! :D
Diametern på halsen i kvarnen är 60,5mm medans alla muffar, adaptrar, övergångar och slutrör som jag gått och mätt med skjutmåtet på bla Biltema antingen är 5-10 mm för små eller för stora. Annars hade det varit en lagom ansträngande lösning.

Nu blir det att göra en hopper av min "favoritmoddarpryl", en shaker i rostfritt. Den kan man kapa av botten och kapa lite på höjden och vipps så har man en rätt så snygg hopper. Man kan även kapa botten och fräsa/borra/såga/fila ut ett hål på sidan och montera den på sin Mazzerkvarn (med dosator) och vipps har man doserless. Kapar man botten på lämpligt ställe så passar den perfekt i portat och man slipper allt vad spill är.

Tackar för tipset i alla fall!

/AA


Du anar inte hur precist du just beskrev hur jag funderar på att göra om min RR45 till doserless...:lol:. det kan nog funka som minihopper åxå...
 

wee

Active member
Borde man inte kunna beställa en doser för en Mazzer Mini E o sätta på sin Mazzer Mini för att få den "doserless"? Jag menar endast metallbehållaren som styr ned kaffet!?
 
Topp