Kaffegalningen 4 ESS

hahaha

Well-known member
från Gott till - Sött till - Bär till - Jordgubb - Jordgubbssylt till - ekströms.

Ekströms - det är dit jag också vill komma!

Känns som en utmaning i klass med mjölkskumming, men det är så kul att läsa era beskrivningar ibland. Borde tipsa Horace om de litterära kvaliteterna.
;)
 

josef

Well-known member
det finns även aromset att köpa, med små burkar med aromer. Hur jämförbara de är med de verkliga aromerna från råvarorna vet jag inte, men kika på http://www.lenez.com/. De flesta set är gjorda med aromer ofta förekommande i viner, men finns ett set med aromer vanligt förekommande i kaffe. Goda som vidriga aromer. Man ska ju kunna identifiera hur en vidrig kopp kaffe doftar också. Många av vinseten verkar innehålla aromer man lätt kan hitta i många av de finare kaffesorter.

Jag har som sagt inte testat dessa själv, men har hört att det ska vara en riktigt effektiv grej. Någon som vet?
 

tureflyttar

Well-known member
Ännu mera väldigt OT:

Jag var för ett tag sedan på Vin & Sprithistoriska museet i sthlm. Väldigt fint och välgjort museum (men lite svårt att hitta till). I slutet av deras utställning hade de en sk "doft orgel". Ett stort åbäke med en pumpknapp som när man pumpade på den kom det ut doft prover från olika smaksättningarna av kryddat brännvin. Säkert över 50 dofter. Under fanns en övertäckt skylt så man kunde gissa vad det luktade. Fasligt intressant, med dofter som apelsinskal, pomerans, anis mm! Helt klart ett bra sätt att öva upp sitt doftminne! Stod säker 20 min där och luktade :)

http://www.vinosprithistoriska.se/
 

MrBean

Well-known member
Nu har jag provat KGs 4ESS och 4ESSE... 1½ vecka "unga" jag har fortfara inte kunnat sätta fingret på vad det smakar mer än gott... det har en stor mjuk kropp, som en badboll lixom... Funkar bra som espresso och i Santos. gärna med en lite touch mjölk.
Kommer jag att beställa mer topping till mina krukor skall det vara lite mörkare rostat =)
 

demo

Well-known member
körde precis för första gången 4ESSE och fan KG de här va verkligen GOTT!!!!

Lite svårarbetat tyckte jag i början. men de smakar MKT gott när de blir bra.

Den är lixom mjuk, len och smeker in smakerna på tungan och gommen. De här va GRYMT!

De blir absolut fler beställningar i fortsättningen.
 

Magnum P.I.

Member
Sorry Kaffegalningen, är ju ny här och har inte koll på rostning och sånt än. Kör fortfarande säkra kort när det gäller bönor. Förhoppningsvis kan du och resten av forumet lära mig mer i framtiden. :)

Mitt inlägg har inte med ämnet att göra men jag sitter hemma och dreglar över Fabians bild på sin nakenfilter-extraktion. Har inget nakenfilter själv men nu kommer det bli två tre singlar bara för att försöka släcka den där beroendetörsten som automatiskt kommer med varje sån bild. :coffee:

Tack Fabian!

//Niclas (som tagit fram hushållspapper)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp