Kaffegalningen 4 ESS

Molarin

Well-known member
Ok. Jag erkänner. Mina förväntningar var inte höga. Trots finfin rostmaskin och bönkylare from hell så trodde jag inte att kaffet skulle smaka något vidare.

Jag hade fel.

Nu har jag iochförsig haft en "ickefavorit" i kvarnen ett tag. (Zoegas Zuprema Condezza) men 4 ESS förvånar. Och imponerar. Sval syrlighet som i såna där små gula frukter. Yppig (Första gången jag använder det ordet i kaffesammanhang...). Tobak i eftersmaken. Och söt som doften av smultronblom.

Frugans cappuccino fick omdömet "God. Söt. Nästan lite mesig". Men hon ska få en scuro nästa gång...

Något mer du vill ha hjälp med, KG? :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hehehe, kul att den var omtyckt. :)

Själv har jag i hemlighet utvecklat 4 ESSE, och tycker nog att den passade mina smaklökar ännu ett litet snäpp bättre. Vet inte om det bara var min senaste 4 ESS som misslyckades eller om min smakpreferens har ändrats en smula... Eller om det vara är variation som förnöjer?

:coffee:

Fotnot: 4 ESSE = 4 Estate Stavby Special, Evolution.
 

Fabian

Well-known member
Själv hugger jag in på 4 ESSE troligtvis lördag, men kanske redan i morgon. Måste hälla i mig sista skvätten Aricha 17 först. Jag gissar att det inte är till 4 ESSES fördel att jag druckit Aricha precis innan, men rostningsdatumen på dem båda gjorde att jag kände mig tvungen. Arichan är 19/8 och 4 ESSE 25/8
 

Wannabe

Well-known member
Jag hör till den lyckliga skaran som fått en påse 4ESS att njuta och jag Kan bara hålla med Molarin, även om jag inte är lika bra på att hitta och beskriva det hela på samma sätt. Smaskigt är mitt omdöme.
 

Marv

Well-known member
När öppnar näthandeln av ditt kaffe Kaffegalningen ? ;)
Det är nog många som vill prova efter detta.
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag kan bara ställa mig i hyllningskören, 4ESS är det överlägset godaste kaffet jag fått som är "hemmarostat", kanske en tad mesigt för mig som är sån robusta-freak.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hehehe, ta upp det med livsmedelsverket... ;)
Ska bli kul att höra domen om 4 ESSE. :)

Skyldig till att förpesta munhålen, eller skyldig till att förgylla munhålan?
Att rosta eller icke rosta, det är frågan...:D
 

GLC

Well-known member
Låter som ett trevligt kaffe, hoppas man får prova det någon gång. Håller utkik ifall du har fler erbjudanden med hjälp mot kaffe som tack, KG :)
 

Fabian

Well-known member
Testat! Jag tycker att Molarin har en mycket träffsäker beskrivning av smaken, dock tycker jag faktiskt att den är rätt kraftfull. Beror kanske på att jag har den utvecklade varianten, 4 ESSE? Riktigt smaskigt. Som tack för detta utomordentliga kaffe, KG, kommer här ett par fina bilder:
picture.php


picture.php


picture.php
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Snyggt!:)

Jepp, 4 ESSE är lite mer kraftfullt än originalet. Rätt kul att en ganska liten ändring i receptet kan ge så tydlig skillnad i smak.
 

Fabian

Well-known member
Testade just 4 ESSE i AeroPressen, gudomligt gott! Det är visserligen första gången jag tar i en Aeropress, men jag måste nog tro att jag fick till en riktig fullträff redan på andra försöket. Körde två fulla skopor med samma malningsgrad som jag använt till maskinen när jag velat köra kraftig överdosering. Så en ganska grov espressomalning typ. Ungefär en 3:a vatten och uppochned-tekniken. Det blir runt, fylligt och kryddigt, med en kraftfull avslutning som drar åt det söta hållet. Det här är inte Riktigt Kaffe, det är Kungligt Kaffe. Nu ska jag göra en kopp till.
 

Tobiemme

Well-known member
nu har sista bönorna 4 ESSE (rostat 23/9 kl 20:35) gått genom kvarnen och jag har blivit många erfarenheter rikare.
för det första var de första skotten exakt tre dygn efter rostning inte bra alls, i min gom. ordentlig övervikt av jordiga smaker och över lag en ganska fadd och märklig smak. ja, ni som rostat själva vet säkert vad jag pratar om – för jag misstänker att det var min första erfarenhet av för färskt kaffe som det handlade om. sedan började det däremot hända grejor!

några dagar senare kändes kaffet betydligt mer homogent och det började kännas mer som en fint (och jämnt!) rostad espressoblandning med Monsun Malabar-bas. inte helt i klass med favoriterna bland blandningarna - men bra nära! det jag saknade då var smaker som stack ut och gav espressoblandningen karaktär vid sidan av den rostade kaffesmaken.

men så ikväll, då gjorde jag så mina sista shots på 4 ESSE och till min stora förvåning så dyker plötsligt de av Molarin beskrivna små gula frukterna upp! mot en mycket fin och fyllig botten. mycket gott! det jag tidigare saknade av "profilsmaker" hade på något mystiskt sätt dykt upp likt gubben i lådan.
tackar KG för dina insatser vid rosten och för möjligheten att få provsmaka! :coffee:
 

hahaha

Well-known member
4ESSE testat

Ni har inte hört mycket om kaffe från mig, fast jag hängt här ett tag. Det beror inte bara på att jag är en plåtnörd, jag tycker faktiskt det är så förbenat svårt att känna vad det smakar, och ännu knepigare att beskriva det i ord. Ibland är det gott, helt enkelt, andra gånger inte. (Eller om det var tvärtom...) :unsure:

Fast när man nu fått chans att sätta tänderna i Stavbys stolthet så får man väl försöka sig på en rapport. Bara halvtannat dygn tog det mellan rostningen och min brevlåda, bönorna fick ligga till sig några dar medan jag tömde kvarnen. Efter fem dygn körde jag första skotten, och – ja, hur var det?

Hälften crema. Mycket smak. Sött. Gott. Var tvungen att fråga expertisen vad hon kände: "–Choklad". Javisst, choklad var det ju! Att det ska vara så svårt att hitta rätt. :blush: Funkade fint med mjölk.

Jag som fortfarande har lite svårt för de syrligaste varianterna gillade 4ESSE, och kan helt klart tänka mig att beställa fler kuvert. Det får bli fyra nöjda gubbar!
picture.php
picture.php
picture.php
picture.php
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Trevligt. :)

Du är inte ensam om att tycka att det är besvärligt att beskriva smaker. Jag är helt värdelös på det.

Om det är gott eller inte vet jag, och jag vet åt vilket håll jag kan "dra" smaken genom att byta ut en del bönor mot andra sorter. Men att skriva ner smakerna så detaljerat som en del gör här? MEd jorgubbar, mjölkchoklader, frukter och blommor och bin? Inte en chans.:nowink:

:coffee:
 

josef

Well-known member
lite övning och umgås mycket med folk som känner sånt lätt, så kan man jämföra med vad de andra känner för aromer i näsan. Lukta på råvaror, lukta på allt och minnas. Inte som en hund som stoppar nosen i allt, men när du biter i äpplet, memorera hur det doftar! Luktsinnet är det sinne som är sammankopplat med minnet mest. De starkaste minnena kommer från dofter. Sen är det också en del genetiska aspekter i det hela, hur väl man känner smaker och dofter kan rent fysiskt/biologiskt/genetiskt variera. Men att öva upp det till viss del kan nog alla. Det är något jag gör dygnet runt nästan, är lite extra uppmärksam på luktsinnet. Försöker identifiera alla dofter, halft omedvetet har det nästan blivit så.
 

Axel

Well-known member
Skönt att höra att man inte är ensam om att göra så!
De flesta kan alltid identifiera ett äpple från en apelsin och vice versa just därför brukar jag träna på de mindre skillnaderna.
Jag tränar på är att smaka och försöka memorera skillnaderna mellan olika sorter av apelsiner, nötter, svartvinbär kontra svartvinbärsgell och liknande. Smakar det mandelskal eller mandelfett det är frågan.

Jag får dessutom skylla på Charles och Anne. Att Charles använde mig som experiment gjorde det hela inte lättare. Vid varje köpt kilo, frågade Charles exakt vilka smaker jag känner av vid doseringen, 18,20, 22g kontra tid 20/25/30/35/40. Ett svar om "Det smakar gott, duger inte här".
Dessutom sporras man att vid varje koppning av rost, vid varje vanliga koppning och varenda gång du bara är där för att dricka kaffe får jag frågan "vad känner du Axel?".
Det är klart att man går från Gott till - Sött till - Bär till - Jordgubb - Jordgubbssylt till - ekströms.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp