J&N Idido Misty Valley

Hopdemon

Active member
Är det bara jag som tycker att passionsfrukt är ett huvudinslag? Man får väldigt olika associationer när doftminnen tar en på resa.
Hursomhelst ett stort och klart lysande kaffe. Kör främst aeropress och espresso och kan inte bestämma vad som är godast.
 

kit_brenner

Well-known member
Hur många gram, hur mycket vatten och vilken tid körde du med?

Jag har inga exakta mått på vikt, volym och tid men ungefär så här gjorde jag iallafall:
Har en trekoppars Bodumkanna, hade i ca 20 gram kaffe, fyllde på vatten nästan ända upp till kanten och lät brygden dra i lite mer än fyra minuter. :)
 

lupoo

Well-known member
Måste nu bara instämma till hyllningkören av detta fantastiska kaffe. Har kört det press och i aeropressen och varit mycket nöjd med resultatet. Brukar inte köra singelkaffen i 250 gr påsar som espresso, mer än halva påsen brukar ha gått åt innan skotten sitter, men nu åket det i lite Misty Valley i espressokvarnen.
Detta var en Anders Ö rostning daterad 4/9. Jag noterade att det doftade ganska starkt om kaffet vid malningen, en spetsig doft som jag tyckte drog åt parmesanost:unsure:. Prickade ganska rätt i malning och fick ut en fin enkel med en interssant smak av rödabär och med en mjuk munkänsla.

Öppnade några dagar senare en påse som var rostat av Josefine den 27/8. Vid malning infinner sig en mer behaglig mjuk blomdoft och vad som kommer i koppen är helt himmelskt, mer rödabär, en frisk lätt syra en behaglig eftersmak och en mjukhet i anrättningen som man inte tror finns. För mig är detta ÅRETS KAFFE!!!
 

Axel

Well-known member
Låter underbart lupoo :)
Själv väntar jag på lite härligheter som sitter fast nere i Etiopien, vilka jag tror blir årets kaffe!
 

Molarin

Well-known member
Öppnade några dagar senare en påse som var rostat av Josefine den 27/8. Vid malning infinner sig en mer behaglig mjuk blomdoft och vad som kommer i koppen är helt himmelskt, mer rödabär, en frisk lätt syra en behaglig eftersmak och en mjukhet i anrättningen som man inte tror finns. För mig är detta ÅRETS KAFFE!!!

Josefin Z for president! Ska köpa mer i dag och köra även som aeropress och brygg. Ska bli riktigt spännande!
 

Martin N

Active member
Jag kan inget annat än att instämma. I början kändes det 'bara' som ett bra kaffe, men efter att ha experimenterat lite och underdoserat i presskannan måste jag erkänna att det är det bästa kaffet jag smakat på länge.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp