J&N Idido Misty Valley

AA

Skottjägare
Sällan har jag varit så spänd på att komma hem från jobb som idag. När man vet att det ligger ett stort kuvert på hallbordet med riktigt nice kaffe så vill man bara hem.

2 av påsarna i försändelsen var Idido Misty Valley från J&N rostad 1/9.
Efter ha hört ett rykte om detta kaffe så var jag bara tvungen att ha 2 påsar för avnjutning i 1-kopps guld.

Hur det smakar? Ingen aning än. Jag låter det vila ett par dagar innan jag sätter tänderna i det samtidigt som min förkylning får dö ut lite.

Läs beskrivningen på påsen och försök att motstå att bli sugen på en kopp :)

Mer kommer....

IMG_1313.jpg

IMG_1316.jpg


/AA
 

Daffy Duck

Well-known member
Ett riktigt trevligt kaffe! Det har synd nog hamnat lite i skumundan bakom Arichan. Det var ju detta kaffe som användes i det dolda momentet under Aeropress SM. Jag provade det på koppningen och som espresso under Beans-festivalen, och blev väldigt positivt överraskad! Måste nog försöka jaga rätt på en påse...
 

Molarin

Well-known member
Klart bättre än Aricha som espresso enligt mig. Så komplex och mångfacetterad för att vara en singel estate. Och namnet talar för innehållet på något sätt...
 

AA

Skottjägare
Kom på att jag glömt skriva mina reflektioner av detta kaffe.

Jag har kört den som Aeropress (aka PenisPumpen) och som 1-kopps guld.
Smaken går inte att ta miste på oavsett hur man kör bönan då hela koppen blir full av bär och sylt. Ett fantastiskt gott kaffe helt i klass med Aricha och dess bärighet.
Jag föredrar den i guldfiltret då smakerna är lite mer "dämpade" och man kan hitta flera toner och nyanser. I PP:n så blir smakerna grymt intensiva och en del nyanser försvinner. En polare som fick sig en kopp och som alltid har minst 3-4 bitar socker i koppen drack en kopp helt utan socker!
Jag har som sagt inte testat som espresso men det skall jag försöka göra i veckan.

Ha de´

/AA
 

Marv

Well-known member
Håller med molarin, tycker denna är bättre än Arichan som espresso. Man då har jag bara provat J&N aricha. Jag brukar inte gilla syrliga espresso men denna syra var rikktigt behaglig efter fruktigheten.
 

Tobiemme

Well-known member
fick en kanongod Misty Valley av Josef idag på Espressino - helt fantastisk! jag trodde det var svårt att bräcka Aricha - men det här kommer nära. full kaffekropp och samtidigt tydliga lime och jodgubbstoner som en behaglig syra. ska handla några påsar så fort jag får lön...
 

Fabian

Well-known member
Fick också en riktigt fin på Espressino idag, men du hade nog inte stämplat in än, Josef. Ska ta en till imorgon :D
 

AA

Skottjägare
Kör man den i PP:n och låter den dra lite längre så kommer limen fram och (björn?)bären tar ett steg tillbaks.
Favoriten är än så länge i 1-kopps. Espresso testas på onsdag.

/AA
 

Buffeln

Well-known member
Är inne på andra påsen nu och börjar bli helt såld på det här kaffet. Jag har inte fått till en bra espresso än, men den är ju grym i presskannan! Beroende på dosering och extrektionstid kan man få fram allt från jordgubbe/smutron till persika och lime och det finns fler smaker där som bara väntar på att få komma fram.
 

josef

Well-known member
Gör en americano på enkelshot i cappukoppen. Låt den extraheras i runt 20 sek/ca 20g. De mjukar upp espresson och dämpar de vassa limetonerna och låter de lenare persikotonerna komma fram mer. Blir mjukare och mer balanserad än espresso. Helt gudomligt.
 

Buffeln

Well-known member
Jag gjorde en morgonkanna idag där jag minskade doseringen lite mot "normaldosering", körde tio minuters extrahering och lät kaffet svalna något innan jag drack det för att känna smakerna bättre. Jag satt och smuttade på den i 45 minuter i bilen (termosmugg!) och kunde smakmässigt identifiera persika, en lätt smultronton, grönt te och ett stänk av lime i eftersmaken.

Under dagen skall jag testa att dosera upp med lång extraktion vilket i mitt huvud borde förstärka citrussmaken, men man kan inte vara säker med det här kaffet. Jag får nog förresten dra på en kanna nu. Det här är ju kul! :)
 

Buffeln

Well-known member
Japp, en limechock! :huh: Det finns andra smaker där, men de drunknar i eftersmaken som helt enkelt är som att suga på en lime. Tycker ni att:

http://lime.istheshit.net/ (Länken "stulen" av TheSeal!)

...så är det bara att dosera upp! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp