Råd om första espressomaskinen

fredrikv

Member
Hej på er!

Efter nästan ett halvt liv som renodlad teist har jag nu insett njutningen med kaffe och skulle gärna få lite goda råd av er som är mer rutinerade...

Vi är idag två som mest dricker latte. Vi kokar färdigmalet i en mokabryggare. Ibland blir det riktigt bra, men lite för ofta blir det riktigt dåligt (bränt, beskt, you name it) och det stänker mycket från mokabryggaren. Därför vill vi köpa bättre hårdvara.

Vi funderar på att köpa en begagnad Gaggia Classic eller Baby. Jag själv kan tänka mig att jobba lite, både för en god latte och espresso då och då. Min sambo är inte lika intresserad att jobba för sina latte.

1. a) Hur mycket pill och meck är det med en Classic? Budgeten (2500 kr) och bänkytan räcker nog inte till en helautomatisk. Jag har sett flera som sälje på grund av sambons brist på tid och intresse. Vilka vettiga alternativ finns det för att enkelt få gott kaffe? En bryggare för kapslar?

1. b) Funkar det att ställa undan sin bryggare när man inte använder den eller blir det för mycket meck med vatten och kaffespill? (Typ fram på fredag, bort på söndag kväll?)

2. Erfarenheter av att köpa begagnat? Viktiga frågor att ställa, enkla kontroller att göra på plats innan köp?

3. Märker jag skillnad på en latte från färdigmalet/hemmamalet? Blir det lika stor skillnad som mellan latten från MacDonalds och Café Laura (min favorit i Strängnäs? (Våra egna latte hamnar någonstans mitt emellan. När de blir lyckade, alltså.)

4. Gaggia MDF verkar vara vanligast bland begagnade kvarnar. Hur fungerar den för sällandrickare? Kladdar kvarnen igen under veckan? Måste man tömma ut/rengöra från förra helgens malna kaffe? Hur länge håller sig bönorna fräscha i kvarnen? Vad kan man göra för för att bevara dem bättre? Kyla, frysa?

(Jag själv är en pryl- och meckartyp, så jag är sugen på en riktig espressomaskin även av det skälet och skulle gärna köra med en PID-moddad från början. Jag inser dock att man kan få gott kaffe ändå, och behöver lite hjälp att hitta rätt nivå.)

Tack för alla svar och tankar.

/Fredrik
 

Ernst

Well-known member
Hej och välkommen!

1. a) Med en budget på 2500:- hade jag köpt ett begagnat paket med en Classic och nån kvarn typ Minimoka eller liknande. Jag sålde just (igår) ett sånt paket för ungefär den summan.

1. b) Ja det går ju. Men när du väl kommit igång med kaffemakandet kommer du ändå spendera måndag-torsdag med att träna på extraktioner och latteart. :)

2. Fråga om maskinen är regelbundet rengjord och avkalkad. Och framförallt provkör.

3. Ja.

4. MDF=vet ej. Malet kaffe klarar sig inte många timmar innan det tappar smak. För sällandrickare är det bättre med on-demand-malning, typ Minimoka M-203 eller Rancilio Rocky Doserless men det funkar med dosatorkvarn också tror jag.
I kvarnen kan väl bönorna klara upp till en vecka beroende på hur färska de var när du hällde i dem. Frysa bönorna sägs inte vara någon bra idé. Bättre att ha kvar dem i påsen med en stor och bra påsförslutare.

PS. Håll ett öga på Kul-maskin-på-blocket-tråden så hittar du snart ett bra paket.
 

svartvest

Well-known member
Fundera på om det är maskin som du skall ha?

Förstår inte riktigt hur du menade med att det stänker...?? Ganska stänkfritt om du frågar mig som är ganska ny med espressomaskin(stänker och skvätter mer)

KÖP Kvarn det är det bästa man kan gör, kan inte sägas för många gånger...om ditt intresse håller i sig köp maskin

Kvarn var ifråga satt av min äkta hälft men nu är den en i familjen...
 

Ignatius Riley

Well-known member
Du borde nog överväga att skaffa en bra kvarn + presskanna & aeropress, det räcker väldigt långt och du kan iså fall vänta ett tag med maskinköpet. Kvarnen & bönorna är nyckeln till njutbart kaffe.

MDF är inte så kul, mer kross än kvarn tycks vara ett vanligt omdöme.

Annars kanske detta kan vara något för dig:
http://www.blocket.se/vi/17928110.htm?ca=12_s
Classic med Dualitkvarn mm, aningen högt pris.
 

Ernst

Well-known member
Generellt håller jag med om att det mest rätta är att lägga alla pengar på kvarnen och köra presskanna tills man har råd med piddad dubbelkokare. Men då får man ingen hantverksträning. Man får ingen cappuccino på morgonen. Man står inte och tränar latteart tills sambon blir galen. :)

Kort sagt det är roligare att börja med en okej maskin och kvarn. Tycker jag iallafall.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Vid närmare eftertanke håller jag med Ernst om att det är roligare att komma igång med hela hantverket på en gång. Och det kan man göra för 2500, särskilt om man handlar begagnat.
 

Daffy Duck

Well-known member
MDF är inte så kul, mer kross än kvarn tycks vara ett vanligt omdöme.

Du tänker nog på lillebrorsan Gaggia MM.
MDF maler faktiskt riktigt bra, det största problemet med den är att det är väldigt stora steg på inställningen, så det kan vara svårt att få till en perfekt malningsgrad. Den är även ganska högljudd, men inte lika illa som MM som man nästan tror ska lyfta från bänken när man kör den...

/Föredetta MDF-ägare
 

Wannabe

Well-known member
Du tänker nog på lillebrorsan Gaggia MM.
MDF maler faktiskt riktigt bra, det största problemet med den är att det är väldigt stora steg på inställningen, så det kan vara svårt att få till en perfekt malningsgrad. Den är även ganska högljudd, men inte lika illa som MM som man nästan tror ska lyfta från bänken när man kör den...

/Föredetta MDF-ägare

Åja, du vet väl att "Kristianstads bästa Barista kör med MM". Ni minns väl detta klipp :lol:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=997312&d=80929
 

Tobiemme

Well-known member
underbart klipp! säkert 45 sek oavbrutet tjut från kvarnen - sedan en stenhård dom över innehållet i koppen... stabilt.

:coffee:

skulle bara vilja inflika att det nog är klokast att antingen leta efter en bra deal på blocket eller köra bra kvarn + aeropress/moccakanna tills budgeten tillåter åtminstone en Silvia eller den den där spännande Nouva Simonelli Oscar som danskarna börjat sälja.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp