Pavoni för 250kr. Ett kap eller ett kap?

Baumer

Member
Hittade en Pavonimaskin för 250 kr på Stadsmissionen, är man inte än lyckans ost?
Allt verkar fungera förutom att plattan man ställer koppen på fattas. Jag kan inte mycket om espressomaskiner, men är inte detta ett väldigt bra köp? Vad brukar de gå för begangat?

*http://www.alohadreamkitchen.com/la_pavoni/la_pavoni_espresso_chrome.jpg

Jag kanske kommer komma med lite frågor om hur man bäst ska lyckas med espresson. Jag har ingen tidigare erfarenhet av mjölkskummning osv.
 

Fabian

Well-known member
Maken till kap har jag aldrig hört talas om! Grattis!!! Kan gissningsvis vara en god idé att få packningarna utbytta. Fast det lär du märka, om den läcker lite här och var eller ej.
 

MiC

Well-known member
Inte illa!

Jag var själv och letade upp min farfars gamla La Pavoni i hans källarförråd. Verkar vara den första utgåvan och den har farliga värmebekymmer. Står den på för länge kokar vattnet och det fullständigt sprutar ur vatten när man lyfter på armen. Men den fungerar finfint innan den hamnar i det läget. :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Står den på för länge kokar vattnet och det fullständigt sprutar ur vatten när man lyfter på armen. Men den fungerar finfint innan den hamnar i det läget. :)

Precis så gör min gamla pärla också!
Men det är ju å andra sidan inte en maskin man ska låta stå på halva dan heller...
 

Baumer

Member
Kan gissningsvis vara en god idé att få packningarna utbytta. Fast det lär du märka, om den läcker lite här och var eller ej.

Ja, jag har svårt att avgöra just det. Om de är dåliga, skulle det då låta som det pyser luft lite här och var eller finns det något annat sätt att veta?


En annan grej jag tänkte på.
Hur mycket ska man fylla på med pulver? När jag packat ihop och fyllt "skopan" till bredden kan jag inte få i den i gängorna. Den vägrar liksom spännas fast. Så nu har jag lämnat typ två eller tre millimeter ofyllt för att det ska fungera. Är detta korrekt eller är det ett fel?

Eftersom det inte följde med någon bruksanvisning till den finns det en hel del frågtecken, som det kanske märks.
 

Heffa

Well-known member
En annan grej jag tänkte på.
Hur mycket ska man fylla på med pulver? När jag packat ihop och fyllt "skopan" till bredden kan jag inte få i den i gängorna. Den vägrar liksom spännas fast. Så nu har jag lämnat typ två eller tre millimeter ofyllt för att det ska fungera. Är detta korrekt eller är det ett fel?
Jag brukar fylla korgen till bredden, snygga till ytan med något slätt så att kaffet är i våg med kanten av korgen och sedan tampa ner det så det blir kompakt och snyggt.
Då passar portafiltret utan problem bryggruppen.

Grattis till ett fantastiskt kap förresten! :)
 

Baumer

Member
Ok. Bra tips! Dock så är jag orolig för att jag inte kommer få i det när jag har den mängden. Jag får prova så fort jag får möjlighet.
Upplever du samma problem att om du har filtret fyllt till bredden (efter att du tampat), att den inte går in ordentligt?


Tack!
 

HeMo

Well-known member
Om filtret är fyllt till bredden efter att du har tampat har du i alldeles för mycket kaffe. Då går det inte att sätta fast filterhållaren. Efter du har tampat skulle jag säga att du ska ha 4-5 mm kvar till kanten.
 

larjo11

Well-known member
Upplever du samma problem att om du har filtret fyllt till bredden (efter att du tampat), att den inte går in ordentligt?

Tror du missförstått någonting. Man fyller på med malet kaffe upp till kanten på filtret. Jämnar till kaffepulvret så det är plant och sedan använder man en tamper och pressar ihop kaffet så det blir 4-5 mm kvar till kanten på filtret. Man fyller alltså inte på med mer kaffe efter man har tampat. Nu borde det inte vara några problem att sätta i filtret o filterhållaren i maskinen.
 

Baumer

Member

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp