Hjälp: enkel espresso med Rancilio Silvia

Mary

Active member
Någon som kan förklara hur man ska göra en enkel espresso med Rancilio Silvia? Ska man ha mindre mängd vatten när man gör en enkel espresso än när man gör dubbel espresso? En enkel espresso ska väl vara 3 cl och dubbel 6 cl? Med min maskin blir det ju som att en enkel espresso är mindre kaffe med lika mycket vatten som en dubbel. Hittar ingen info som ger mig rätsida på den här frågan... Jag kanske har virrat till det i onödan... :eek:hmy: Tacksam för svar ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Att använda enkelfiltret till maskinen är en konst som kräver träning. Personligen så kör jag hellre dubbelfiltret och gör två enkla.

Vet inte själv riktigt hur man ska få till det med enkelfiltret; det rinner i regel igenom alldeles för snabbt. Kanske är en finare malgrad det som krävs, men jag har ingen lust att ställa om kvarnen hela tiden...

Men en enkel espresso ska innehålla 2-4 cl och en dubbel det dubbla då...

//Stefan (som inte gärna ens ser åt sin enkelkorg utan drar två enkla med Synesson istället)
 

Mary

Active member
Stefan Böna: Tack snälla, nu känner jag att jag har bättre koll på läget, inte helt ute och snurrar med andra ord! Jag kommer nog göra precis som du, köra med den dubbla. Antar att man måste ha en maskin som ställer om till enkel om man ska göra det.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nähdå, det behövs ingen särskild maskin för att göra enkla espresso med enkelkorgen. Bara en massa träning, funderande och testande (om ingen visar en hur man gör)...

Jag tycker att det är alldeles för roligt med latte-art för att lägga ned energi på att lära mig enkelkorgen. Dessutom är det så förbenat gott med espresso, så det gör inget om man dricker två enkla istället för en... :D

//Stefan (som nu skrivit det första inlägget med sin nya avatar; nya glasögonen på)
 

lupoo

Well-known member
Rata inte enkelkorgen helt. Det finns flera här som kan intyga att dom absolut bästa skotten har varit från ett enkelfilter. Så det är bara att ställa sig och "labba" och med stor säkerhet blir man rikligt belönad.... Till slut.
 

Mary

Active member
Stefan Böna och lupoo: Ok tack, då är frågan om man ska låta mindre vatten rinna igenom, typ halvera tiden på 25 s, eller om man ska mala finare? Någon som har nåt knep med enkelfiltret? Jag fattar nämligen inte hur mycket vatten som ska igenom det. Det kommer ju lika mycket på 25 s med enkelfiltret som med dubbelfiltret eftersom maskinen inte känner av vilket filter man har?? Ska nog bege mig till en baristakurs snarast :blush:
 

HeMo

Well-known member
Du ska varken behöva halvera tiden eller mala finare. Enkelfiltret är "koniskt" med mindre diameter i botten och därmed färre hål. Det betyder att mindre mängd vatten rinner igenom filtret på samma tid.

Däremot tycker jag att jag måste överdosera lite mer med enkelfiltret för att få bra shots. Dvs om jag har ca 16 gram kaffe i dubbelfiltret har jag nog ca 9 gram i enkelfiltret.
 

Videoten

Well-known member
Som ny på det här med espresso och alla dess avarter så kan jag bara berätta hur det varit för mig.
Jag gillar lite mer "manligt" kaffe (trodde jag i alla fall) så jag har gjort med dubbelfiltret till mig och men enkelfiltret en latte till frugan tills förra veckan då jag skar upp mitt finger genom att försöka byta den förbenade korgen.
Blev en dubbel espresso till mig och en dubbel espresso med mjölk till frugan (tror det heter latte scudo eller nått sånt, har inte lärt mig fikonspråket ännu) och hon gick i taket.......woooow, nu smakar det som jag vill ha det.
Hade så fullt upp med att få till den, medans tungan var mitt i munnen så fråga mig inte om extraheringstiden.
Men hädanefter så lägger då jag av med singelfiltret.
Sen om man får sina bästa skott med det så nöjer jag då mig med dom näst bästa skotten :)
 

Fridolf

Well-known member
Väcker den här tråden. Försöker dra ett enkelskott med synessokorg. Det smakar bra, men vägrar rinna i strid ström. Den står bara droppar konstant och om jag maler grövre så rinner det för snabbt. Hur ni något tips? Överdoserar för närvarande. Det blir som sagt gott så jag borde kanske släppa det här, men jag vill se svansar.
 

mts

Well-known member
har aldrig lyckats överdosera i "vanliga" enkelkorgen till min silvia. Malningsgrad och tamptryck ska i mitt tycke alltid vara konstant oavsett om du gör enkel/dubbel så kvar att laborera med blir mängd kaffei i filtret.

fast... silvia och enkelfilter = skitsvårt. Aldrig stött på en maskin som är så knivig som min när det kommer till enkla shots.
 

Large

Well-known member
Silvias enkelfilter är tyvärr inte det mest lättarbetade men man kan ju se det som karaktärsdanande. Lyckas man få till hyfsade enkla gång efter gång med det filtret så har du aldrig problem med att göra espresso på någon annan maskin någonsin :)

För den otålige kan jag dock rekommendera att byta ut orginalfiltret. Jag provade La Marzoccos och det var en klar förbättring, dock var deras enkla filter snarare 1 1/2 vilket kändes lite som fusk. Köpte då ett noname på Kaffemaskinen, och si, de enkla var plötsligt nästan lika "enkla" att få till som de dubbla :)
 

Axel

Well-known member
AA har säkert några användbara tips för enkelkorgar. Han kör väl nästan uteslutande med dem?
Jag brukar minska mängden kaffe för shot med enkel då jag vanligtvis ligger stenhögt över vad man "ska.
 

Fridolf

Well-known member
Jag provade att köra med lite mindre kaffe och då rann det faktiskt (tack för tipset!). Dock aningen snabbt. Fick inte den där mörka härliga tigercreman. Trots svårigheter lyckas jag mycket bättre med synessokorgen än orginalkorgen.
 

Fridolf

Well-known member
Jag lyckades!! Tack Large. En relativt jämn mussvans genom hela extraktionen. Vissa tendenser till ökat flöde då och då. Såg små små kanaler i pucken. Kanske måste köra med WDT? Nåja, dagens roliga händelse.
 

Joakim C

Well-known member
Jag har aldrig lyckats med enkelfiltret på Silvian och det inkluderade "dubbelfiltret" är bara på 12g (iaf på min lite äldre modell) så det är ju inte rikigt en dubbel heller. Jag har köpt till ett 14g som jag kör det mesta på. 12g's filtret kör jag oftast naket.
 
Topp