Gaggia classic - lååångsam mjölkskumning

bsod

Well-known member
Min gamla trotjänare börjar bli trött (och jag på den snart).
Snart 10 år gammal, nybytt ånggrenrör och bytt ut panarellon till ett Rancilio Silviarör.
Kaffet blir helt ok men att ånga mjölken är en påfrestande och tidskrävande historia. Att få upp ca 2.5 dl mjölk till ca 60 grader tar över 5 minuter (och det är knappt att den kommer upp i den tempen). Ändå "lurar" jag kokaren att vara på genom att starta ångan innan lampan tänds...
Alla packningar är bytta, inget läckage, backflushas då och då och avkalkades för ca en månad sen (men solnavattnet är mjukt).
Är det jag som plötsligt tappat handlaget? Eller är något annat fel?:unsure:
 

Ernst

Well-known member
Haha. Jäkla oringar. :D Har du kollat i kopplingen mellan det övre och undre röret så att du får ut alla bitar av oringen? Annars kommer du nog få samma fel igen.
 

bsod

Well-known member
Haha. Jäkla oringar. :D Har du kollat i kopplingen mellan det övre och undre röret så att du får ut alla bitar av oringen? Annars kommer du nog få samma fel igen.

Jo, jag tror nog jag fick ut alla rester. (Annars vet jag i alla fall vad jag ska leta efter!)

Tänk vad skönt när det för en gångs skull är ett enkelt fel, som bara beror på egen klantighet.:lol:

Ang. youtube-filmen: OMG vilken klåpare! Och nåt fel verkar det vara, kanske PID-ning inte alltid är av godo?!
 

Marv

Well-known member
Lite OT, men undrar om denna man har samma problem.
Annars vet jag inte riktigt vad han håller på att göra. Skummningen tar iaf lååång tid :)
http://www.youtube.com/watch?v=BVvcyqLjePY&

En sån däring behållare rymmer väll ca 3-4 dl. Han håller på i närmare 3 minuter. Det ser ut att vara hyffsat tryck i ångan när man tittar på hur mjölken rör sig. Temperaturen i kokaren vid start av ångning är ca 140 C...
Den mjölken måste ha varit minst 100 C efter den behandlingen :eek:hmy:
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp