Renovering: Nuova Simonelli Beach

kellyk

Well-known member
Hej

Här tänkte jag berätta om min nyss påbörjade "resa" i espressomaskinsrenoveringsvärlden.

Igår utökades min obefintliga maskinpark med hela två maskiner, Nuova Simonelli Beach, en manuell och en halvautomatisk (skulle jag tro).

Maskinerna härstammar från ett kondis i Hallstahammar, bara det känns magiskt!

Den ena maskinen kopplade jag in och efter lite pysande fungerade den faktikt....
(testskott som åkte i gräsmattan!). Verkar vara en smidig "Liten" maskin. Min idé är att plocka ner maskinerna, göra rent, och skruva ihop dem....
 

Bilagor

  • Beach1.jpg
    Beach1.jpg
    58.4 KB · Visningar: 391
  • beach3.jpg
    beach3.jpg
    70.9 KB · Visningar: 285
  • beach5.jpg
    beach5.jpg
    68.2 KB · Visningar: 225

theseal

Kaffeterroristen
hallå-hallå...

Kul med projekttråd.

Har du måtten på den manuella Nuovan?

Lycka till och mata oss med massor av bilder.
 

kellyk

Well-known member
Måtten är BxDxH 34,5x34,5x38,5. Ögonmåttet säger mig att det är samma chassi och skal på de båda maskinerna.
 

lupoo

Well-known member
Kul! Jag såg annonsen igår och jag försöket faktiskt ta kontakt för att höra vad det var för maskiner, var ju lite knappt med info i annonsen. Grattis till ett riktigt klipp (eller lyckades Du pressa priset ännu mera???).
Ser ut som den ena maskinen har dosering medan den andra är manuell.

Vad är det för pump. Vibra eller rotor?

Med de nätta måtten så skulle det inte behövas ett familjeråd och mer "annektering" av bänkyta i köket. Håll oss informerade.
 

kellyk

Well-known member
Jag hade inte mage att köra igång prutvalsen, killen som sålde grejjorna hade just upplevt ett massivt telefonbombardemang (från spekulanter...), halvautomaten saknar ventil (eller vad dte nu heter) för ånga, något som inte nämndes i annonsen, men detta borde gå att fixa delar till.

Maskinen är betydligt "tystare" än jag väntat mig, och hyfsat lättplacerad kan en tänka sig.
 

Ernst

Well-known member
Ja det är rotorpump. Jag har funderat på en sån ett tag nu men jag kan inte lösa vattentillförseln tyvärr. För den som vill finns en till Beach på Blocket just nu.

Jag försökte också kontakta säljaren i Hallstahammar igår. Haha, han måste blivit förvånad över det stora intresset för grejerna.
 

Ernst

Well-known member
Flera kör sina "direktanslutna" maskinen från en dunk eller safttillbringare, det borde väl funka på en liten Nuova Simonelli Beach också?:unsure:

Ja, det borde funka. Men det känns inte så snyggt i min lilla, lilla hörna. Jag har ingen plats att gömma dunken. Men hur ser det ut inuti den? Finns det plats för en liten vattentank? Kellyk kanske kan lägga upp lite bilder?
 

selanderm

Well-known member
Den sistnämnda beachen kommer jag köpa tillsammans med ett par arbetskamrater ikväll för att ha på jobbet. :)
Om allt går som det skall...
 

Ernst

Well-known member
Grattis! Det kallar jag bra arbetskamrater! Om jag inte har fel så behöver du inte åka långt för att hämta den heller...
 

wesaft

Well-known member
selanderm, jag tänkte också köpa den, men kände inte för att köpa den ur bagaget på hans bil ute i Kviberg.
Men ni behöver den mer än vad jag gör ändå.
Provkör den först bara.
Han hade köpt en classic istället, underligt.

edit: kellyk, grymt fint kap, den var riktigt läcker, diggar sidorna extra mycket.
 

kellyk

Well-known member
edit: kellyk, grymt fint kap, den var riktigt läcker, diggar sidorna extra mycket.

Ja, det fina med två maskiner är ju att jag kan välja om jag vill ha den djupbruna varianten eller den med sjukhuslika i borstad stål :lol:

En fråga till er som är i "renoveringsbranchen": För en renovering "light" som jag tänkt mig, kan jag tänkas behöva några specialverktyg till detta? (vad nu det skulle vara....men frågar man inte, lär man sig inte!)

Under förutsättning att jag får isär alla delar, vad rekomenderas för rengöring? Citronsyrabad?
 

Ignatius Riley

Well-known member
kellyk, jag har 4 tips:
1. Använd kameran flitigt, ta massor av bilder, ofta, du har mycket hjälp av bilderna när det är dags att sätta ihop prylarna igen.
2. Skaffa sprängskisser, det finns oftast gratis på nätet, till exempel hos firmor som säljer reservdelar.
3. Verktyg: fasta nycklar (aldrig skiftnyckel!), lednycklar, insexnycklar, mejslar, plastburkar att lägga delarna i (lägg delar som hör ihop i en burk).
4. Studera andra renoveringstrådar på webben.
 

selanderm

Well-known member
Fråga.. Måste den vara ansluten, eller kan man köra den från bänken med slang ner i tillbringare?
Det kommer nämligen inget vatten ur spridaren, men det kommer vatten ur tevattenkranen, rotopumpen låter som om den fungerar som den ska.
 
C

crema

Guest
om pumpen är fräsch så skall det funka. vattnet som kommer från tevatten kranen kan vara vatten som låg i tanken när du köpte den ha koll på vatten nivån så att du inte bränner den.
allt 2 det är är stopp i något rör som går till spridaren
 

iZappa

Well-known member
Det er viktig å ha en envegsventil på innsugslangen hvis du skal kjøre maskinen fra vanntank. Hvis ikke suger ikke pumpen riktig og du kan få ujevnt trykk eller i værste fall ødelegge pumpen.

Vær forsiktig med å ta ut tevann før du er sikker på at maskinen suger inn vann fra tanken og etterfyller kokeren. Tømmer du kokeren for vann uten at den etterfyller går varmeelementet eller thermosikringen.

Sjekk at alle ventiler er åpne inn til tanken. Det er i allefall en direkte før pumpen og kanskje en til før ett evnt. flowmeter. Sjekk også om maskinen etterfyller vann i kokeren. Hvis den gjør dette og det fortsatt ikke kommer vann ut av gruppen kan gruppen være tett eller ha en ødelagt magnetventil (hvis Beach har dette på gruppen).
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,668
Inlägg
155,723
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp