Andra skottet alltid bättre

Har observerat att andra skottet alltid blir bättre,mer fylligt och rinner på ett bättre sätt än det första. Detta trots grind on demand kvarn, lika färska bönor, temp.stabilitet samt konsekvent teknik och dosering. Någon annan som känner igen detta? Vad kan det bero på?
 

josef

Well-known member
rengjort innan? Brukar behövas ett eller två skott efter rengöring för att maskinen ska kunna leverera igen. Vet inte hur det är om den bara stått ett tag dock..
 

Ernst

Well-known member
Första skottet brukar bli lite stressat pga abstinens. När det är dags för det andra har man varvat ner lite och uppskattar alla intryck mycket mer. Kan det vara det?
 

mag

Well-known member
Skulle kunna bero på att handtaget vid skott #2 mjukats upp + sköljts lite av första skottet. Tyvärr tenderar det ju att bli lite sunkigt i själva handtaget under korgen.
 

josef

Well-known member
Skulle kunna bero på att handtaget vid skott #2 mjukats upp + sköljts lite av första skottet. Tyvärr tenderar det ju att bli lite sunkigt i själva handtaget under korgen.

Exakt. Rengöringsteorin stämmer ju in där... :) Det sunkiga därunder brukar ju sällan spela roll efter endast ett par skott dock. Jag antar att handtaget sitter i hela tiden och därmed är lika varmt som gruppen? Annars kan det vara en stor bidragande faktor, då vattnet kallnar snabbare på vägen genom kaffet annars, och det blir ingen höjdarextraktion...
 

Fabian

Well-known member
Det brukar hända mig med, att andra skottet direkt efter ett första, när man bjuder nån på kaffe rinner på en helt annan tid än första. Oftast sitter det ju kvar en skvätt malet kaffe i utkastet på kvarnen om man inte pillat bort allt efter senaste användningen. Första skottet får alltså en liten liten dos gammalt kaffe, kan det göra så stor skillnad? Alternativt att man har rengjort, men då får det första skottet lite mindre malet kaffe än det andra, eftersom det malda ska leta sig ut genom utkastet där det annars ligger gammalt kaffe. Så det är väl bara att testa om skotten blir mer lika varandra om man innan man maler till första maler ut lite och slänger, ett par sekunder på manuella knappen bara. Tror på det och ev. det plus kombination av att PF har "mjukats upp". Angående det sunkiga i PF efter första skottet, jag brukar skölja under hett vatten efter varje skott. Skulle aldrig köra en ny shot med smutsigt PF. Funkar kanske inte på kaffebarer, men hemma har man ju tid :)

Förresten, varför ska man egentligen inte köra naket om man inte ska dela upp till två enkla? Finns för mig ingen vettig anledning att låta sin espresso rinna genom massa metall som kan ställa till det om det är smutsigt eller fel temp.
 
Sköljer alltid vatten genom portafiltret och torkar ur det innan det är dags för en shot. Kör även ett par sekunder med kvarnen för att få ut gammalt kaffe.

Ska prova att mala ut lite mer kaffe än vanligt innan första skottet efter jobbet å se om det blir nån skillnad. Känns bara lite tråkigt att mala bort kaffe istället för att dricka det..
 

josef

Well-known member
då är det nog "re-seasoning"-skottet som det handlar om. När jag börjar på morgonen i baren, eller efter en rengöring av maskin, så kör jag alltid igenom ett långt skott som jag kastar, därför att första rinner aldrig som det ska, och smakar därefter också. Exakt vad som händer vet jag inte, men jag gissar att det har att göra med samma sak för dig hemma. Det tråkiga blir ju svinnet när man gör det hemma.
 

Anders

Well-known member
Jag tror som Fabian att det handlar om gamla bönor. Även om loppet är rent så sitter det alltid kvar gamla halvmalda bönor i malskivor etc. så en bra morgonrutin kan säkert vara som ni är inne på att köra ur lite innan som går direkt i slasken.
 

Axel

Well-known member
Du menar att fett som sitter kvar från föregående shot är det som gör efterföljande skotten bra? Eller syftar du på något annat?

Yes.
Kaffe mot helt ren metall eller portaflon är aldrig att föredra. Som flera redan konstaterat är de andra och tredje skottet alltid bättre. Dock vid för mycket smuts/fett blir det negativt. Ganska små skillnader men vad är inte det, i detta nörderi :)
 

josef

Well-known member
Yes.
Kaffe mot helt ren metall eller portaflon är aldrig att föredra. Som flera redan konstaterat är de andra och tredje skottet alltid bättre. Dock vid för mycket smuts/fett blir det negativt. Ganska små skillnader men vad är inte det, i detta nörderi :)

True. Däremot, för mycket av varan kan inte vara bra heller? Inte steker jag mitt kött i fettet från de tio föregående bitarna? Jag tycker fettdiskussionen är så intressant! En till grej om fett, med risk för en smula ot, flushar folk direkt efter urtagandet av pf, eller precis innan isättandet? Jag flushar alltid direkt efter att jag tar ur handtaget. En vän påpekade att när jag tar ur handtaget ur gruppen så kommer kafferester och fetter på spridarfiltret i kontakt med syre, varpå en process (oxidering, hög temp+syre) börjar där detta delvis kan brännas fast. Dessutom kan jag då flusha medans jag börjar mala upp nästa shot i pf, och då minimeras tiden för pf att vara ute i det fria och tappa temp, som kan leda till exempelvis snabbt flöde och underextraktion. Nu tror jag att den senare påverkan kräver en snabb kvarn och ett pf med inte alltför mycket massa, typ ett naket, för att överhuvudtaget vara mätbart (bara ett antagande). Den korta tid jag flushar kanske heller inte påverkar förlust i temp i handtaget, mer än så marginellt att det kan försummas, snarare kanske att kaffet värms upp mer i kontakten med luft istället för vatten. Däremot kan ordspråket "många bäckar små bildar stor å" appliceras här, skär bort alla småbitar då pf kan svalna och ha handtaget ute endast så lång tid som faktiskt krävs. Men just detta med att fetterna kan brännas fast (bitvis, inte allt såklart) i spridarfiltret är den mest intressanta aspekten på det hela, speciellt om man har en seg kvarn. Det kan ge upphov till ojämnt flöde och bismaker man helst vill slippa. Bränt (syre+värme blir oxidering) fett, inte bra.


Kanske blev snurrigt skrivet, men som nörd ska man gå djupt och detaljerat. ;)
 

Montero

Well-known member
...sen är kaffet på MKB mäkta gott. T.o.m på lägsta nivån så är kaffet njutbart och spöar på de flesta kaffepang runt söder. Anledningen kan man väl ana i Josefs resonerande. Kaffe med tanke blir ju bättre än kaffe ur tanken. Eller hur man nu ska säga. G'night.
 

Axel

Well-known member
True. Däremot, för mycket av varan kan inte vara bra heller? Inte steker jag mitt kött i fettet från de tio föregående bitarna? Jag tycker fettdiskussionen är så intressant! En till grej om fett, med risk för en smula ot, flushar folk direkt efter urtagandet av pf, eller precis innan isättandet? Jag flushar alltid direkt efter att jag tar ur handtaget. En vän påpekade att när jag tar ur handtaget ur gruppen så kommer kafferester och fetter på spridarfiltret i kontakt med syre, varpå en process (oxidering, hög temp+syre) börjar där detta delvis kan brännas fast. Dessutom kan jag då flusha medans jag börjar mala upp nästa shot i pf, och då minimeras tiden för pf att vara ute i det fria och tappa temp, som kan leda till exempelvis snabbt flöde och underextraktion. Nu tror jag att den senare påverkan kräver en snabb kvarn och ett pf med inte alltför mycket massa, typ ett naket, för att överhuvudtaget vara mätbart (bara ett antagande). Den korta tid jag flushar kanske heller inte påverkar förlust i temp i handtaget, mer än så marginellt att det kan försummas, snarare kanske att kaffet värms upp mer i kontakten med luft istället för vatten. Däremot kan ordspråket "många bäckar små bildar stor å" appliceras här, skär bort alla småbitar då pf kan svalna och ha handtaget ute endast så lång tid som faktiskt krävs. Men just detta med att fetterna kan brännas fast (bitvis, inte allt såklart) i spridarfiltret är den mest intressanta aspekten på det hela, speciellt om man har en seg kvarn. Det kan ge upphov till ojämnt flöde och bismaker man helst vill slippa. Bränt (syre+värme blir oxidering) fett, inte bra.


Kanske blev snurrigt skrivet, men som nörd ska man gå djupt och detaljerat. ;)

Precis som vi båda konstaterat är det aldrig bra med för mycket och inte heller med för lite... Men som man ser på många ställen dunkar de ut pucken direkt efter bryggning istället för att låta pucken ligga kvar och smörja spridar/metall med fetterna från pucken.
Så låt puckarna sitta i tills nästa shot.
 

josef

Well-known member
Precis som vi båda konstaterat är det aldrig bra med för mycket och inte heller med för lite... Men som man ser på många ställen dunkar de ut pucken direkt efter bryggning istället för att låta pucken ligga kvar och smörja spridar/metall med fetterna från pucken.
Så låt puckarna sitta i tills nästa shot.

Bra det! Och då slipper man syre som får allt som ligger i pf och spridare att oxidera och brännas fast.

Sov fint.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp