Malning och bryggkaffe

Forlorn

New member
Hej,

Mitt kaffe blir alltid väldigt svagt när jag maler det själv. För att verkligen kontrollera att jag maler rätt har jag köpt och jämfört färdigmalet Zoegas med resultatet av min egen malning. Jag har malt kaffet på olika inställningar och jämfört till det är precis lika finkorningt som det färdigköpta. Detta till trots blir kaffet inte bra.

Vanligtvis tar jag 2,5 rågade matskedar Zoegas Forza till 2 koppar vatten. Maler jag själv i vad jag tycker ser ut som samma finkornighet krävs kanske 4 rågade matskedar för snarlik styrka.

Vad är felet?
 

rscholz

Member
Maler du Zoega Forza när du maler själv? Annars blir det konstigt att jämföra kaffestyrkan med färdigmalet Zoega Forza.

När du maler själv blir väl kaffet luftigare jämfört med det färdigförpackade som är ganska packat. Det gör kanske att du får i mer färdigpackat kaffe än egenmalet kaffe i en matsked. Om du har möjlighet kan du prova att väga för att se om det stämmer.
 

Forlorn

New member
Jag har ingen möjlighet att väga kaffet. Dock försöker jag packa det så mycket som möjligt. Likväl, jag kan ställa in kvarnen på 4 koppar, jag får runt 4 matskedar kaffe, och det är lagom för 2 koppar.

Upplever ni andra något liknande eller kan ni använda samma mått för ert eget malda kaffe som för färdigmalet?
 

Buffeln

Well-known member
Det är nästan omöjligt att bedömma malningsgrad och hur komprimerat kaffet är genom att titta på det. Desutom kan kornstorleken säkert variera ordentligt på det färdigmalda.

Ställ ner kvarnen ordentligt och testa fram malningsgraden genom att smaka av tills det blir gott. Du får offra lite bönor första gången, men det är det värt.
 

Barbastark

Active member
BUMP: Jag har exakt samma problem. Har även vägt kaffet för att jämföra. Dock så blir det jag malt själv mycket mer smaklöst vid samma vikt som det färdigmalda. Måsta ta ganska mycket mer för att få en liknande smak.

Någon som vet vad felet kan vara?
 

triss

Active member
Om du väger både det färdigmalda och egenmalda kaffet och använder samma sorts kaffe kan jag väl tänka mig att färskheten på de omalda bönorna respektive det färdigmalda kaffet spelar stor roll för smaken. För att få en rättvis jämförelse så ska ju rostningsdatum på båda vara snarlika.

BUMP: Jag har exakt samma problem. Har även vägt kaffet för att jämföra. Dock så blir det jag malt själv mycket mer smaklöst vid samma vikt som det färdigmalda. Måsta ta ganska mycket mer för att få en liknande smak.

Någon som vet vad felet kan vara?
 

Barbastark

Active member
Om du väger både det färdigmalda och egenmalda kaffet och använder samma sorts kaffe kan jag väl tänka mig att färskheten på de omalda bönorna respektive det färdigmalda kaffet spelar stor roll för smaken. För att få en rättvis jämförelse så ska ju rostningsdatum på båda vara snarlika.

Det är samma sort jag använt, dock är jag nu lite osäker på om de hela bönorna var mellanrost till skillnad från det färdigmalda som var mörkrost. Rostdatumet på de hela var ca 1-2v från att jag jag använde dem. På det fördigmalda så stod det ej.

Kan ju blivit något svagare smak iom att jag ev hade mellanrost på ena. Men tycker att det är orimligt svagt jämfört med hur samma mängd av annat färdigmalt mellanrost har smakat, som att det är något jag gör fel eller missat..
 

Large

Well-known member
Hur fint du mal är ju en faktor som kan spela stor roll. Om du mal klart finare än det färdigmalda, blir kaffet fortfarande mer smaklöst då ?
Kvarnskivornas skick är ju också något att beakta. Vad använder du för kvarn och hu många kilo kaffe har den bearbetat sedan den var ny ?
 

Barbastark

Active member
Hur fint du mal är ju en faktor som kan spela stor roll. Om du mal klart finare än det färdigmalda, blir kaffet fortfarande mer smaklöst då ?
Kvarnskivornas skick är ju också något att beakta. Vad använder du för kvarn och hu många kilo kaffe har den bearbetat sedan den var ny ?

Jag provade att gå något finare än jag tyckte det färdigmalda var, men tyckte att smaken blev något beskare så gick tillbaka (provade bara detta en gång dock, och kan ju prova att gå ännu finare för att jämföra igen). Jag kör med en Wilfa WSCG-2. Helt nyinköpt. I dagsläget har det gått ca 6-700g genom den. http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/206055-wilfa_kaffekvarn_wscg2
 

edtbjon

Well-known member
Det är samma sort jag använt, dock är jag nu lite osäker på om de hela bönorna var mellanrost till skillnad från det färdigmalda som var mörkrost. Rostdatumet på de hela var ca 1-2v från att jag jag använde dem. På det fördigmalda så stod det ej.

Kan ju blivit något svagare smak iom att jag ev hade mellanrost på ena. Men tycker att det är orimligt svagt jämfört med hur samma mängd av annat färdigmalt mellanrost har smakat, som att det är något jag gör fel eller missat..

Är det samma sort och finns både som malt och hela bönor, bör det ju rimligtvis vara samma rostning. Vad är det för kaffe?

Sedan finns det en helt annan aspekt av det hela. De flesta här (i detta forumet) antar jag brygger ganska "svagt" kaffe, jämfört med vanligt "finns det svensk kaffe på hotellet??". "Vanligt svenskt kaffe" är mellan- till mörkrostat och bryggs ganska starkt. Det dricks med fördel varmt, gärna med en skvätt mjölk, då det smakar rävgift när det blir svalt.
Om man brygger specialkaffe på samma sätt blir det mindre smak, alltså inte lika starkt. Det här handlar om smaken av själva rostprocessen, vilken blir starkare ju längre man rostar kaffet. Specialkaffe brukar ofta vara ljusrostat, inte för att smaka "mer" utan för att få fram fler smaker. Själv brygger jag väl typiskt ca 20-25% svagare kaffe än "vanligt svenskt ...". Men det smakar gott hela vägen till fesljummet och man behöver absolut ingen mjölk i kaffet heller. Dessutom finns det en anledning till varför specialkaffe kostar uppåt 500:- kilot... Det håller en helt annan kvalité än ett färdigmalt kaffe som du kan få för kanske 60:- kilot.
 

Barbastark

Active member
Är det samma sort och finns både som malt och hela bönor, bör det ju rimligtvis vara samma rostning. Vad är det för kaffe?

Det är arvid nordqvist. Såg dock nu att mellanrost varianten heter "ECO" och mörkrostvarianten "REKO", och dem har båda dessa i antingen hela bönor eller färdigmalt. Mina hela bönor är "ECO", men kommer som sagt inte riktigt ihåg om det färdigmalda var eco eller reko.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Dessa bönor är troligtvis gamla! Har malt hela bönor från Arvid Nordquist själv någon gång och dessa var inte fräscha! Skall man ha färska bönor bör man uppsöka en bra kaffeaffär som har eget rosteri! Jag bor i Stockholm och brukar oftast köpa mitt kaffe på Sibyllans kaffehandel! Där brukar det vara någorlunda färkrostat!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp