Koffeinet/kaffets påverkan på barn

theseal

Kaffeterroristen
Baristatönteriets oskyldigt små-nerdiga, softa och icke-aggresiva framtonig verka passa och 70-talister med kulmage, ordnad ekonomi och SMÅBARN.
Efter som jag själv är "fold out" i denna månads nummer av månadsmagasinet "30+, småfet baristatönt med barn monthly" så är jag som jag antyder en lätt nervös småbarnspappa.

I mitt föräldraskap försöker jag minimera skadan jag tillfogar mitt barn fram tills den dagen han är myndig och kan ta över ansvaret för vårdslösheterna och den dekadensen hans kropp utsätts för så är det med viss oro jag noterar hans smak och intresse för kaffehaltiga drycker som produceras inom ramarna för mitt socialt accepterade nerderi....

Ur detta kemiska tillstånd min hjärna (som i sig bör kunna diagnosticeras som "lätt neurotiskt)" har en fråga utkristalliserats: "Hur påverkar kaffet våra kottar?"

Pga. måndagstristess och en tråd om leksaks-portafilter här på RK så sattes operation google igång. Inga tydliga samstämmiga nätrapporter verkar finnas, men helt klart är koffein ett gift och gift vill vi mjukis pappor inte hälla i våra länders frukter.

Så helt kort:
Finns här någon som gjort avhandling i kofeinets långtidsverkan på småbarn eller har nån susning/kunskap om ämnet, länk till intressant och vetenskapligt belagt läsning eller nåtkanske står i bondepraktikan.....

hjelp!
 

AA

Skottjägare
Ingen studie eller nåt sånt utan ett livs levande exempel.

En gammal studiekamrat drack sin första kopp vid 6-års ålder och drack varje morgon innan skolan 1 kopp svart kokkaffe från det att han började i första klass. Han drack under hela grundskolan massor av kaffe och har så fortsatt. Han berättade att det var många i hans skola som drack svart på den tiden. Nu nästan 40 år efter första koppen så dricks det ännu en hel del svart och av vad jag kan dömma så är han frisk. Han har lyckats producera 3 kottar, är civilingenjör, fick ligga runt en hel del under studietiden osv...

Möjligen är jag inte rätt person att bedömma hur pass frisk han är då han är norrlänning och jag skåning. Rent allmänt skulle jag klassa honom som relativt frisk.
Han är dock en av dom absolut bästa vänner jag har.

/AA
 

theseal

Kaffeterroristen
ROFL, även jag reagerade på det sköna generallierande och helt oblyga "fick ligga runt en del...."

Intressant och tänkvärt, tackar för input.

Är dock fortsatt intresserad av info av mer belagd typ.
 

MaZ

Well-known member
Första inlägget gav en känsla av att du satt och skrev med snedkapad fjäder på pergament i ett rum upplyst av en stor eld. Stor vaxad mustach och stolt rak rygg.

Så var det inte va?

Jonte skall fan inte ha kaffe, han är dampig nog ändå IMO. :p
 

Daffy Duck

Well-known member
Och jag kontrar med en mer vetenskaplig synvinkel...

Små barn saknar nämligen det huvudsakliga enzym som bryter ner koffein, CYP1A2, och som omvandlar det till paraxantin. Studier har visat att CYP1A2 inte är fullt utvecklat förrän vid ca 3 års ålder. För en vuxen människa liggen halveringstiden för eliminering av koffein i kroppen på mellan 3 och 7 timmar, och för ett foster på ca 4 dagar.

En annan sak man bör tänka på är att barn har en betydligt lägre koffeintolleransnivå än vuxna, vilket gör att riskerna för koffinförgiftning är mycket större.
 

Daffy Duck

Well-known member
En siffra som ofta nämns som en dödlig dos för vuxna är 150 mg / kg kroppsvikt och förgiftning 20 mg / kg kroppsvikt. Om man räknar med dessa siffror för ett barn och samtidigt har i åtanke att en dubbel espresso kan innehålla upp mot 200 mg koffein, ser man att det inte krävs mycket för att förgifta ett litet barn...

Nu kanske det låter det kanske som att jag är väldigt negativ till att låta barn smaka kaffe, men det är jag inte. Man bör dock vara medveten om riskerna!
 

Cillalåda

Well-known member
Walles mamma påstod att det inte var bra för binjurarna för små barn att dricka kaffe när han tiggde. Sen om det var en sån där grej som mammor säger när de inte vill ha ett ännu vildare vilddjur vet jag inte.
 

chutzpah

Well-known member
Gah.

Dagens ungar är alldeles för dampiga som de är.... varför förvärra det?






*säger Chutzpah som är allergisk mot barn.
 

selanderm

Well-known member
Pallar inte att sammanfatta, då jag väntar på andra halvlek i matchen mellan Portsmouth och United.
Här har du lite artiklar:
http://www.consumeraffairs.com/news04/2006/04/caffeine_kids.html

http://kidshealth.org/parent/food/general/caffeine.html

http://ndsn.org/mayjun98/caffeine.html

http://www.chiro.org/pediatrics/ABSTRACTS/Caffeine.shtml

Nä nu börjar matchen!

Och jag håller inte med M4Z... JD springer ju innan han träffar marken, så lite koffein enligt en artikel ovan, ger ju honom bara lägre maxpuls. :) Det är ju snarare omtänksamt. H älskar kaffe, men bara mezzo än så länge.
 

josef

Well-known member
... har i åtanke att en dubbel espresso kan innehålla upp mot 200 mg koffein...

Mycket robusta!? Eller en väldigt lång. Så mycket har jag aldrig hört om i en espresso, men nog är ett litet barn på 10 kg mycket mer lättpåverkat än en vuxen på 70+ kg. Intressant tråd, och tydligen verkar det vara tråden för de som kan skriva så att läsaren njuter, iaf om man läser de första, och inte minst det allra första, inläggen,
 

hkan

Member
Nu har jag tyvärr inte belägg för detta på raka tangentbordshänder, och är inte helt övertygad om att det stämmer, men jag vill ändå minnas en forskningsrapport eller liknande som ska ha visat att koffein faktiskt, tvärt emot vad man kan direkt tror, hjälpte till att lugna s. k. hyperaktiva barn. Osäker på om det handlade om kaffe eller något annat intag, och jag vet inte vilken nivå det i sådant fall var på undersökningen, men den som orkar googla runt lite kanske hittar något. Bara en snabb tanke.
 
C

crema

Guest
Nu har jag tyvärr inte belägg för detta på raka tangentbordshänder, och är inte helt övertygad om att det stämmer, men jag vill ändå minnas en forskningsrapport eller liknande som ska ha visat att koffein faktiskt, tvärt emot vad man kan direkt tror, hjälpte till att lugna s. k. hyperaktiva barn. Osäker på om det handlade om kaffe eller något annat intag, och jag vet inte vilken nivå det i sådant fall var på undersökningen, men den som orkar googla runt lite kanske hittar något. Bara en snabb tanke.

det är amfetamin i små mängder, inte koffein
 

lupoo

Well-known member
Bra tråd med en intressant fråga. Har nu bara hunnit att skumma igenom den (och inte kollat på seladerms länkar). Men en fråga dyker upp i när jag läser, är ni lika restrektiva när det gäller coladrycker? Jag menar baldningen av socker och koffein måste ju bli rena rama raketbränslet.
 

theseal

Kaffeterroristen
Bra tråd med en intressant fråga. Har nu bara hunnit att skumma igenom den (och inte kollat på seladerms länkar). Men en fråga dyker upp i när jag läser, är ni lika restrektiva när det gäller coladrycker? Jag menar baldningen av socker och koffein måste ju bli rena rama raketbränslet.

Allt socker är ajja-bajja här hemma. Cola eller Energidrycker vågar jag inte ens tänka på..

För er som har sett filmen "over the hedge" i slutscenen när ekkorren Hammy drar i sig en energidryck förstår vad jag menar, hysteriskt kul

hammy-is-nuts.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp