Tryck

AA

Skottjägare
Tryck är intressant. Så pass att det förtjänar en egen tråd enligt mej.

Vilket tryck syftar vi på när vi brygger drycker i våra espressomaskiner? Kokarens eller bryggtryck?
Var skall dom 9 baren vara? Kokaren eller pucken?
Hur skall man mäta vilket tryck man har? Blindfilter eller med flöde motsvarande bryggande?

Vad tror och tycker ni?

Ha de´

/AA
 

Bjarne

Well-known member
Ingen som sett nå't "Scace-hembygge" där nån tagit ett PF för e-61 plus blindfilter och monterat tryckmätare?

Isåfall vill jag bygga en just sån :)
 

Pac

Maskindoktorn
hehehe, här kommer svaren snabbt. :)

Tryck är väldigt intressant! Det är en av de viktiga storheterna för att skapa vårt goda kaffe.

- 9 bar är bryggtrycket i pucken, ingen annanstans.
- Beroende på hur maskinen är konstruerad kan bryggtrycket mätas med eller utan flöde. Bäst är att mäta med flöde men det går att mäta utan flöde också.

Här kan man se hur jag justerade trycket på min Nuova Simonelli Mac Cup V: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5962
 

AA

Skottjägare
Visst har jag en Scace2:a. Eventuellt så följer den med GS/3:an när den säljs i höst om den nu inte passar i Kees grupp i Speedstern.
Mina funderingar dök upp tack vare PACs tråd om hans tryckjustering http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5962 och hur han satte en manometer på portat och mätte trycket på det viset.
Enligt Greg Scace så är det inget bra sätt att mäta trycket på. Man bör ha ett genomsläpp motsvarande det som finns vid bryggning. Enligt Greg så har han mätt upp skillnader på upp till 4 bar med/utan flöde!

Undrar hur dom som kom fram till 9 bar i början av espresson födelse mätte för att komma fram till just 9 bar? Var i vattnets väg mätte dom?

Jag har febrilt letat efter det kalibreringsdokument som WBC använder för att kalibrera maskinerna inför tävlingar men inte hittat. Där borde man kunna utläsa hur dom ser på det hela. Är det nån som har dokumentet eller en länk till det så hade jag blivit glad om ni delade med er.

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
Scace 2 var ett riktigt häftigt bygge. Jag får nog fundera på om jag inte skall bygga om min hemmagjorda bryggtrycksmätare. :)
 

Pac

Maskindoktorn
Enligt Greg så har han mätt upp skillnader på upp till 4 bar med/utan flöde!
4bar, Det låter som om den maskinen inte tryckreglerar alls. Men det är enkelt att ta reda på. Jag får bygga om min mätare och se vad det blir för resultat med flöde nu när jag justerat den. :)
 

Bjarne

Well-known member
Pac, var köpte du in själva tryckmätaren du använde till ditt PF?

SKa man tolka det som att detta inte är pålitligt (enligt AA's inlägg) eller kan det räcka för en hemma-Barista's behov? Iallafall som grovinställning, inte smakinställning
 

Pac

Maskindoktorn
Manometern jag använder är för tryckluft. Vill man vara riktigt nogrann så använder man en klassad tryckmätare. Min är inte klassad.

Det här skall bli skoj. :) Jag återkommer när jag kontrollmätt.
 

AA

Skottjägare
4bar, Det låter som om den maskinen inte tryckreglerar alls. Men det är enkelt att ta reda på. Jag får bygga om min mätare och se vad det blir för resultat med flöde nu när jag justerat den. :)

4 bar var på en med vibrationspump. På rotorpumpar så var tryckskillnaden oftast mindre.

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
4 bar var på en med vibrationspump. På rotorpumpar så var tryckskillnaden oftast mindre.

/AA

Egentligen borde inte pumptekniken göra så stor skillnad. Däremot kan det säkert flödesmotståndet skilja mellan maskinkonstruktioner.

Intressanta länkar du lade in AA, tack för dem. Jag skall försöka hitta grejor så jag kan bygga en sådan här:
1084_pressure_pf_1.jpg



Jag hann inte fixa prylarna i em utan det får bli senare i veckan. :)
 

AA

Skottjägare
Egentligen borde inte pumptekniken göra så stor skillnad. Däremot kan det säkert flödesmotståndet skilja mellan maskinkonstruktioner.

Jag gissar på att det beror på att du har ett positivt tryck bakom rotorpumpen medans det är 0 bakom en vibrationspump.

Ser fram emot när du hittat delarna och byggt ditt handtag! Skall bli spännande att se resultatet.

Ha de´

/AA
 

wesaft

Well-known member
Nu käner jag att jag måste hem och skruva på min övetrycksreglerings återlopps ventil opv. Testa fram goare smaker.
Sen rotorpump det låter sexigt, borde ha en sådan :)

Väldigt vilket tryck det var i kaffeBARen.
 

Pac

Maskindoktorn
Nu har jag trixat lite. Det var ca 0,3 bar skillnad mellan att jobba mot stängt och att leverera 12cl på ca 30s.

Jag behöver en bättre ventil än den kulventilen jag fixade. Var hittar man en riktig nålventil typ den på bilden ovan?
 

AA

Skottjägare
Nu har jag trixat lite. Det var ca 0,3 bar skillnad mellan att jobba mot stängt och att leverera 12cl på ca 30s.

Jag behöver en bättre ventil än den kulventilen jag fixade. Var hittar man en riktig nålventil typ den på bilden ovan?

Scace2:an släpper igenom 75ml på 25sek. Det skall motsvara 60ml espresso och 15ml absorberat vatten i pucken.

Det hade varit roligt att veta vad din maskins inbyggda manometer visade.

Roligt test!

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
Scace2:an släpper igenom 75ml på 25sek. Det skall motsvara 60ml espresso och 15ml absorberat vatten i pucken.

Det hade varit roligt att veta vad din maskins inbyggda manometer visade.

Roligt test!

/AA

75ml, så lite tror jag kan vara riktigt svårt att få min kulventil att släppa genom. Men skam den som ger sig!!! :)
Tryckskillnaden borde bli ännu mindre.

AA, brukar du shota singlar eller dubblar?

Den inbyggda manometern visar över 10 bar. Den har ett betydligt sämre mätläge än den som jag skruvar dit på portafiltret.

Inga tips på bättre ventil?
 
Topp