EspressoSkolanJamSthlm 24/8/2008

alexanderruas

Well-known member
i söndags hade vi jam i tillsammans med espressoskolans egen alessandro!
här kommer en del bilder så låter jag Mag, Josef, Alessandro och de andra skriva om kaffe och dyligt!



alessandro skummar inför cappu'n på Linea!



alessandro häller en snygg tulpan!



bakom shots av Mag ser vi josef och von thor spegla sig i Linea'n!



down & dirty! vi ser ett hjärta av Mag, gamla spridarfiltret, ett par shots, gammal kvarnskiva.....



så nöjd med shotsen att han var tvungen att ringa James Hoff och Stephen M och berätta!



josef häller en brilliant rosetta!


allt som allt - tack alessandro och tack espressoskolan som lät oss hållas en solig sensommardag med den nya utrustningen och allt gott kaffe!

/ alexander
 

josef

Well-known member
Riktigt trevligt var det! Testas gjordes bland annat 4 danska rostningar, som jag lämnar till mag att skriva lite om, lite koppi, haugaard och till och med Österikiskt kaffe.

Jag vill basunera lite om österikarna och Aricha 17.. Några enkla gjordes på Aricha 17, först från Koppi och sedan Haugaard. Ingen jättenoggrann test, men efter att alla smakat så var vi överens om att Haugaards var rundare, och Koppis hade vassare syra. Kan ju mycket väl bero på baristan, eftersom att kaffena gjordes av varsin barista. Men oj ett sånt kaffe! Jordgubbsland, lite ananas och annat trevligt. Som cappuccino är det drickbar jordgubbscheesecake. Inget nytt kanske. Hypat kaffe och väl provat av alla flera gånger redan, med samma resultat, den där Arichan. Men den tar ju slut nån gång så varför inte dricka den om och om igen! Kul så länge det varar.

Så till Österrike. Lite kort bakgrund är att det österrikiska rosteriet Julius Meinl vill ha marknadsandelar i Sverige. Och jag har fått prover på två espressoblandningar av en säljare, minns inte namnet på blandningarna tyvärr, har inte påsarna här i skrivande stund. Väldigt dumt kanske. Men, i vilket fall, den ena räckte att luktas på, avfärdades på en gång efter en extremt jordig doft och väldigt mörk rost. Luktade gammalt (rostat ett halvår sedan) och robusta. Den andra påsen hade en mjukare doft. I kvarnen med den och espresson nästan sprutade ur portat. Jisses, gammalt där med (även det rostat ett halvår sedan). Varför får man halvår gamla prover ens? Fick förklaringen att de har speciella påsar som behåller aromen bättre. Really? Dra åt kvarnen massor, och fick tillslut ett par enkla. De var fullt drickbara, och ingen robustasmak här. Men smakregistret vill jag jämföra med en EQ där man dragit ner alla frekvenser under 500Hz och alla över 1000Hz till noll. Ett smalt, platt och förhållandevis tråkigt smakregister. Den var litesmåsyrlig, inte alltför söt, tyvärr lite bitter. Jag tror inte Julius Meinl kommer lyckas stort i Svea Rike, inte så länge som de försöker sälja till folk som förstår sig på kaffe såpass att rostningsdatumet spelar roll, hur bra påsen än är.

I övrigt fanns väldigt citriga kaffen, syrliga, söta, mörka osv med i leken. Men det får annan från träffen som känner sig manad skriva om. Så kul att diskutera detaljer på nördnivå också, när man träffats för att göra just det. Kan bli obekvämt för en del inte lika intresserade när man nördar kaffe i vardagen, så dessa träffar är nyttiga för att vi ska utvecklas. Tack alla och framför allt espressoskolans Alessandro de sica för en lyckad eftermiddag!

Btw hörde jag idag rykten om ytterligare en femgruppare (Linnea) i Stockholm på hemvägen från jobbet. Något nytt ställe på Götgatsbacken skulle ha denna. Någon som vill bekräfta/dementera? Jag ska försöka ta mig förbi stället på onsdag annars. Ingen aning om namn eller något annat.
 

Massiv

Massivo utan o
Jättefina bilder som vanligt Alexander........Galet porrigt med glänsande rostfritt i svartvitt...!!Vackert.....
 

mag

Well-known member
Btw hörde jag idag rykten om ytterligare en femgruppare (Linnea) i Stockholm på hemvägen från jobbet. Något nytt ställe på Götgatsbacken skulle ha denna. Någon som vill bekräfta/dementera? Jag ska försöka ta mig förbi stället på onsdag annars. Ingen aning om namn eller något annat.

Aricha rules, på gång med nytt har jag hört...

Stället med femgrupparn liggger på Götgatan 11, mitt emot Muggen. Den kan siktas genom de förtejpade fönstren. Nån som slår på stort och tror sig behöva hela fem grupper i kafétätaste lattesöder... vi får väl se hur det går, spännande ska det bli iaf. Formatet på lokalen är inte större än en ståbar vilket möjligen bådar gott. Öppnar nog tidigast nästa vecka, än så länge håller inredningssnickarna på. Tyckte mig även sikta nån påse J&N på hyllan, vi får se om de stannar där eller om nån annan ska rosta åt stället.
 

josef

Well-known member
nice. måste förbi där i dagarna och kika in mellan gluggarna. Undrar vad det är för serienummer på maskinen, Mellqvist har 005 :)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Såg ut som ett mycket trevligt jam! Kul! Vi får hoppas på en intressant kaffehöst med nya jam och spännande kaffe!
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,633
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp