Koppi Black Bull

Tobiemme

Well-known member
jag har fått tag på en liten påse Black Bull från Koppi. tänkte fråga ifall det är någon som har några speciella tips eller tricks för hur man får till den på bästa sätt.

när jag kör den som jag brukar göra med Single Origin-kaffen (lite finare malningsgrad än för vanliga espressoblandningar, lätt överdosering, standardtamp och 25 sek bryggning) får den en mycket tydlig fruktsyra - men inte så himla mycket mer. jag saknar lite kropp och botten - men det kanske ska vara så? :huh:
 

andcar

Well-known member
Prova att överdosera lite mer (20-22 gr är ganska vanligt för mig) och kanske mala lite finare för att komma upp till en extration på runt 35 sek. Det är oerhört sällan som jag ligger på under 30 sek om det är ren arabica. Ett av mina godaste skott har kommit på en extration på över minuten men det är inget som jag eftersträvar. 30-40 sek är mer som standard. :)
-Så våga testa längre extrationer och håll koll när den "blonderar av" - då skulle du ha stoppat sekunderna innan. ;)
Testa, lek och njut!
 

Tobiemme

Well-known member
ganska precis vad jag gjorde i morse! mer överdosering - så att de första dropparna nästan fick kämpa sig fram. nöp av den ganska tidigt så att det nog inte blev mer än ca 2-3 cl kaffe - och vilken skillnad! full kropp och fin balans på syran. nästan en djup känsla. gott!
som latte dök det förresten upp helskojiga smörkola-toner! ;-)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp