Lågtryck i Classicen?

Ernst

Well-known member
Hej på er. Nu har jag problem. Igår hade jag en massa gäster på middag och efter maten ville några ha kaffe. Jag tog beställningen på tre latte (och en enkel till mig). Efter lite gott vin och säkert distraherad av pågående diskussioner började jag med att dra fyra enkla för att sedan skumma mjölken till lattena (plural sökes).

Jag trodde att min mellanstora mjölkkanna skulle räcka till de tre små lattena men efter att ha hällt två märkte jag att det inte kommer att räcka till den tredje. Så jag torkade röret, sköljde kannan, blåste ur munstycket, hällde upp ny mjölk, stoppade ner pipen och vred på.

Denna gången kom det där tjutande ojudet som några av er säkert stött på. Men det blev inget drag i ångan. Och när jag stängde ångventilen fortsatte ångan att komma i nästan samma fart i flera sekunder innan det slutade.

Jag provade att slå av ångknappen och flusha ut vatten tills kokaren kommit ner i temperatur och gjorde sedan om min vanliga procedur. Men resultatet blev lika illa. Det är dålig fart i ångan och det tar några sekunder för ångventilen att stänga.

Samma grej hände i morse. Då provade jag att köra ut tevatten också, men då kom det helt plötsligt bra ångtryck istället. Något blötare än vanligt men det funkade att göra morgoncappuccinon iallafall.

Är det nån som vet vad det kan vara?
 

Ernst

Well-known member
Ingen som har nån idé? Jag kan tänka mig att någonting fastnat i själva ångventilen som hindrar ångan att komma ut ordentligt. Skulle också förklara varför ventilen inte stänger ordentligt.

Det blir till att plocka ner och göra rent ikväll. Igen. :)
 

wesaft

Well-known member
Min första tanke var att du inte fyllt på kokare ordentligt igen efter ångningen.
Att det kom ånga när du matade ut tevattnet lät som att det legat som en luftficka uppe i toppen på kokaren.

Dra ut tevatten så kokaren fylls och testa igen.

Sen ventilen, ja där kom en annan grej in, sliten kanske?
 

Ernst

Well-known member
Min första tanke var att du inte fyllt på kokare ordentligt igen efter ångningen.
Att det kom ånga när du matade ut tevattnet lät som att det legat som en luftficka uppe i toppen på kokaren.

Dra ut tevatten så kokaren fylls och testa igen.

Sen ventilen, ja där kom en annan grej in, sliten kanske?

Har testat det. Och ventilen köpte jag ny för en månad sedan. Jag har inte kört så mycket med den men den har funkat bra ett tag iallafall. Ska prova med den gamla ventilen som funkade bra förutom att den läckte lite.

Kanske dax för avkalkning....

Det är väl dags när vi ställer om till vintertid? Wesafts avkalkningsfest! Men jag jag kommer nog tjuva lite och göra det ikväll.
 

Ernst

Well-known member
Ännu en enkel lösning på ett problem!

Jag tog isär ventilen, ångrörets två delar och mitt hemmagjorda munstycke. I munstycket såg jag små svarta prickar som inte hörde hemma där. De kändes som mjuk sand. Mellan övre och undre rördelen satt problemet. En gammal O-ring som gått av, rätat ut sig och åkt in i röret. Den stoppade upp nästan hela flödet. Tokigt va? :)

Det blir ändå avkalkning i helgen. Det är ju lättare att sälja en ren maskin...
 

Agathorn

Well-known member
Ännu en enkel lösning på ett problem!

Jag tog isär ventilen, ångrörets två delar och mitt hemmagjorda munstycke. I munstycket såg jag små svarta prickar som inte hörde hemma där. De kändes som mjuk sand. Mellan övre och undre rördelen satt problemet. En gammal O-ring som gått av, rätat ut sig och åkt in i röret. Den stoppade upp nästan hela flödet. Tokigt va? :)

Det blir ändå avkalkning i helgen. Det är ju lättare att sälja en ren maskin...

Humm undra om jag råkat ut för samma sak. Jag moddade min Gaggia med rancilio rör och det kommer svarta prickat när jag brygger espressos numera. Och ångan fortsätter en stund efter att man stängt av den och jag upplever att det är dåligt tryck på ångan, mest varm luft som kommer efter kanske 5-10 sekunders ånga.

Är det någon o-ring som sitter i ångröret som sitter fast i maskinen så att säga? Alltså där man skruvar fast rancilioröret?

När jag bytte till racilioröret så märkte jag nämligen ingen o-ring som det stod skrivet om i guider osv, däremot kändes det som gummi när jag skulle skruva dit rancilioröret i maskinen, så jag fick trycka rätt så rejält för att få dit den! Den kanske tog skada då?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp