Det här med tryck är ju viktigt... Tryckjustering på en Nuova Simonelli Mac Cup V

Pac

Maskindoktorn
Vatten trycket är en av de viktiga delarna i en extraktion så det gäller att det är rätt. Textboken säger att det skall vara 9 bar.

Hmmmm... Här är det nog aningen högt..???

picture.php
 

Pac

Maskindoktorn
Maskinen är en Nuova Simonelli Mac Cup V som ännu inte fått komma till kaffemaskinsspa't i källaren. Nu gör den tjänst som bruksmaskin medans spaplatserna är ockuperade. Och tjänst gör den med den äran! :)

picture.php


Den har några små hyss för sig som jag skall se över fram över men på det hela taget är de en riktigt bra maskin som har repeterbarhet och är stabil.

Speciellt gillar jag skumkranen. :)

Hur en renovering av en Mac Cup V ser ut kan man se hos Paul Pratt: http://www.espresso-restorations.com/NSMAC.html
 

zix

Well-known member
Är det där en vibrationspumps-variant? Pauls maskin var tydligen rotationspump.
Ingen aning hur man ställer in rotationspumpar.
 

Pac

Maskindoktorn
Martin, du har så klart rätt. Paul Pratt skall det vara även om Paul Potts är en cool kille han med. :)

http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Jovisst är det en rotorpump och i den finns det en inbyggd tryckregulator. Det är den jag skall justera.

Rotorpumpen är samma som i de flesta maskinerna, en Procon.

Så här ser den ut inuti:

en-procon_scan_6_isometric.GIF


Tryckregulatorn är det som kallas relief valve på bilden. Trycket i vattnet bestäms enbart av fjädertrycket från relief valve spring. Så inloppstrycket har inte något alls med trycket ut från pumpen att göra.

Bilden kommer från www.piecesml.com
 

Pac

Maskindoktorn
Nu är det så illa att det trycket som maskinen själv mäter med sin inbyggda manometer inte har mycket med det verkliga trycket i portafiltret att göra. DEt beror på att manometern har supersmala ledningar och mäter på fel ställe. Så det den visar skall man ta med en stor nypa salt.

För att mäta trycket behövs en manometer som mäter direkt i portafiltret. Och har man ingen sådan så tillverkar man en. :)
 

Pac

Maskindoktorn
...och skruvar dit den på ett portafilter.

picture.php


picture.php


I och med att det är en reglerad krets och en pump med överkapacitet är det inte svårare än så.
 

Pac

Maskindoktorn
En kontrollmätning visade att den låg på nästan 9,5 bar så det vara bara att ta sig in till pumpens justerskruv...

picture.php


...och justera ned trycket.

De flesta tillverkare har tänkt till med var de sätter skruven. Maskinen måste nämligen vara vid fullt tryck och operativ när man gör den här justeringen.

På Mac Cup V kommer man åt skruven underifrån medan det på de flesta andra maskiner jag varit i kontakt med räcker det att lyfta av en sidoplåt.
 

Pac

Maskindoktorn
Nu har den inbyggda manometern sjunkit lite. Operationen funkade och patienten överlevde, bra på alla sätt och vis. ;)

picture.php
 

Pac

Maskindoktorn
Det var inget större fel på kaffet som den presterade innan operationen och det var det inte efter heller. ½ bar hit eller dit klarar inte jag av att känna smakskillnad på och frågan är om jag som barista är tillräckligt duktig för att skapa smakskillnaden. Men nu har jag eliminerat det felet i alla fall. :)

picture.php
 

wesaft

Well-known member
Alltid kul med en liten inblick i kaffemaskinsspa't, eller i våningen ovanför :)
Va fin hon var, passar fint där på bänken.
Smart där med manometern, det skulle jag vilja testa.
Jag får väl bygga en.
 

Pac

Maskindoktorn
Tack för kommentarerna, det kommer fler projekt vad det lider. :)

Wesaft, just nu sitter manometern på ett Faema handtag. Det är väl det du behöver för att kontrollmäta din maskin?
 

kit_brenner

Well-known member
Wesaft, just nu sitter manometern på ett Faema handtag. Det är väl det du behöver för att kontrollmäta din maskin?

Vart får man tag på en sån manometer och vad kostar en sådan på en höft?
Tryckmätaren på min maskin tror jag inte stämmer alls, tittar knappt på den. :) Det vore ju lite kul att provmäta och se vad den är inställd på...
 

Tobiemme

Well-known member
fina bilder och bra pedagogik! jag blev också sugen på att bygga tryckmätarfilter - min maskins mätare är jag också lite tveksam till... :)
 

Daffy Duck

Well-known member
Fin maskin du har där Pac! :lol:

Håller med dig att skumkranen är riktigt trevilg!
Själva skumröret lämnar dock en hel del att önska, åtminstone på min...
Planerar på att byta ut det mot ett rör från storebrorsan som är ledat även i sidled. Det verkar faktiskt vara ett ganska enkelt ingrepp. Men antagligen får det nog vänta tills jag lyckas få tid för min planerade "pimpning" med bl.a ny lack, belysning och kanske kanske kanske en hottad knapp-panel... :)
Har nosat reda på en billig reservdelsmaskin också, så nu gäller det bara att övertala sambon att det är jätte bra med reservdelar till en så gammal maskin! :)
 

Daffy Duck

Well-known member

Pac

Maskindoktorn
Visst är den fin Daffy! Men, det skall bli bättre. :)

Äh, det här är så enkelt så man behöver inte specialgrejorna. De är för proffsen som mäter dagarna i ända.

En manometer för tryckluft funkar fint i denna applikationen också. Biltema ha en med 1/4-gänga för 49:-. Rörkröken köper man hos Hornbach, Biltema, Claesohlsson, Conrad, ... för en 50:-, gängtejp kostar några kronor det med. Men för runt hundringen har man ett kit så att man kan använda befintliga portafilter.

Det är inte svårare än att man tar ur filterkorgen, skruvar dit manometer-kitet på portafilterhållaren, fyller portafilterhållaren med kallt vatten, spänner fast den i maskinen och kör.

Enkelt och exakt. :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp