!!Hjälp!! - Dåligt ångtryck i min Rancilio Silvia

villyvonka

New member
Jag hag har helt plötsligt fått dåligt ångtryck genom ångröret på min Silvia.

Trycket genom brygghuvudet verkar dock vara detsamma och espressona blir bra... däremot kan jag glömma cappuccino's! :(

Den har fungerat klanderfritt i ett par månader (har bara haft den i 2 mån) men så igår började det strula... sambon skulle göra kaffe och glömde kolla vattenbehållaren och när jag kollade senare så var den tom. Misstänkte då luftbubblor och fyllde på friskt vatten igen som jag kört genom både brygghuvud och ångrör.

Läste även manualen igen där det stod att man skulle öppna ångventilen (utan att slå på ångknappen) och sedan slå på bryggknappen och köra tills det kom vatten genom ångröret. Detta har jag också gjort (körde nog en 3/4 tank igenom röret) men utan att trycket blev bättre för det. Det kommer alltså ånga igenom men med bara hälften av trycket mot innan typ.

Nu börjar jag bli desperat efter min morgon-cappuccino!

Finns det någon som varit med om nåt liknande eller har några tips?

... pretty please!?

/Villyvonka
 

Zapp

Member
Själv har jag lyckats fått helt stopp i ångröret. Det löste jag genom att skruva lös ångmunstycket och göra rent det med en nål. Du kanske har något helt annat fel men det kan vara värt att kolla, krävs bara en skiftnyckel och en nål.
 

villyvonka

New member
Själv har jag lyckats fått helt stopp i ångröret. Det löste jag genom att skruva lös ångmunstycket och göra rent det med en nål. Du kanske har något helt annat fel men det kan vara värt att kolla, krävs bara en skiftnyckel och en nål.

Testade med att skruva bort ångröret men där var fritt flöde genom det... men tack för tipset ändå. :)

Läste i en annan tråd att trycket verkar variera Silvia emellan? Som någon i följande tråd skrev så har mitt tryck förändrats drastiskt (från igår) mot när den var ny. Jag vill dock hävda att nåt är fel på maskinen, nu är det i stort sett omöjligt att få till nåt vidare skum... nåt som gick som en dans tidigare. :huh:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4705&highlight=%E5ngtryck

/Vilyyvonka
 

Large

Well-known member
Det låter ju som kokaren kan ha stått torr. I vanliga fall så skall isf en sk termosäkring lösa ut. Om den gör det så brukar det inte bli någon värme alls i kokaren.
Du kan ju försöka att återställa denna och se om du får tillbaka effekten i värmeelementet. Fungerar inte detta är det nog risk att värmeelementet delvis slutat fungera pga härdsmälta.

Termosäkringen hittar du om du lyfter bort metallhöljet runt maskinen (sladden urtagen ur väggkontakten!) .
Läs mer på den här sidan : http://www.terrystockdale.com/coffee/resetting_silvia.php
 

villyvonka

New member
Jag har både värme och tryck, dock långt ifrån det trycket som var från början. Testade att köra en omgång nu ikväll igen, men det gick lika dåligt som imorse. :(

Det är alltså en väsentlig skillnad mot innan. Jag här också alltid kommit ihåg att stänga av ångknappen... den har max varit påslagen i 2min som längst i stöten. Kan det kanske vara någon luftbubbla som blokerar? Borde inte den "tryckts" ut när jag kört vatten genom både brygghuvud och ångröret som jag gjort litervis?

Har även mailat espressomania där jag köpte maskinen men inte fått når svar än. Maskinen är ju som sagt bara 2 mån gammal så jag har gott om garanti kvar, men vet inte hur jag ska klara mig utan den om jag måste skicka iväg henne.... Buhu! :(

Jag är väldigt tacksam för alla svar och förslag, detta är ett kanonforum. :)

M v h
Villyvonka
 
Hade exakt samma problem efter ca 2mån anv av min nya silvia. Skickade in och byte båda termostaterna och sen gick den som vanligt igen. Är man lite händig kan man byta dom själv om man inte har garanti kvar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,661
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp