Aricha lot #17

Tobiemme

Well-known member
mina föräldrar plockade upp en påse Aricha lot 17 på Koppi i veckan. påsen var rostad 12/8. nu har jag kört några tester och vill dela med mig av upplevelserna.

efter att ha läst att Arichan passar bäst som presskaffe så testade jag det i Bodumkannan. malningen var lite grövre än brygg och finare än kok. omrörning och sedvanlig dragninigstid (4,5 min). resultatet var fantastiskt! smaken var mycket mjuk och hade en omisskännlig jordgubbston. jag kände även svart vinbär i den mjuka fruktsyran. ett mycket gott kaffe som definitivt är annorlunda. det är så pass annorlunda att det skulle kunna göra en person som bara vill ha en kopp svart java, lite lätt besviken. men det är utan tvivel ett bra kort ifall man skulle vilja försöka övertyga en kaffeskeptiker! ;-)

sedan kunde jag förstås inte hålla mig utan körde en espresso på det bara för att kolla. jag använde min vanliga utgångspunkt på kvarnen för espressomalning (funkar fint i 8 fall av 10) och en lätt överdosering (ca 18 gram), medelhård tampning och ca 25 sek bryggtid. och vilken överraskning! det blev supergott med en klar och hög fruktsyra. samma jordgubbar och svart vinbär, men med mer av klassisk kaffekänsla. vet inte riktigt varför, men så upplevde jag det. kanske malde jag presskaffet lite för grovt? ska prova att mala finare till nästa laddning.

men slutsatsen blir ändå att det är ett helt klart unikt kaffe som väl motiverar sitt pris. i min gom i alla fall. :coffee:
 

Axel

Well-known member
Charles har rostat de senare batcherna av Arichan ganska anpassade efter press brygg, kan vara därför de tydligaste tonerna inte finns som espresso.
Försök att dra närmare 20-22g och 40s och dra den kort, 1.5cl. Så ska du få se fina toner ;)
 

Fabian

Well-known member
Köpte en påse idag som jag tänker köra i maskinen. Espresso är min grej. Ska prova ditt tips axel!
 

Axel

Well-known member
Glöm bara inte att testa den med mjölk också. Den blir smörsnuskig len med smak av skogsbär och yoghurt.
 

Tumadre

Active member
Köpte en påse idag. När jag kom hem var morsans vänner på besök, och då skulle alla smaka. Blev bara en kopp över till mig, en väldigt dyr kopp :'(

Men gott var det!
 

Fabian

Well-known member
Stackare... Öppnade just min Koppipåse från 19:e aug. Lukten liknar ingenting annat, smaken likaså. Hade nästan glömt hur häftigt det var när jag hade #9 hemma! Och jag har den helt för mig själv ;)
 

Fabian

Well-known member
I morse slog den mig i ansiktet med helt nya luktassociationer. Tänkte efter ett tag och kom fram till att den faktiskt luktade dessertost(någon hård, fast mild, åt parmesan-hållet) med fikonmarmelad! Tycker inte alls det när jag luktar på den nu. Antingen är den helt magisk, eller så var jag bara trött i morse, haha
 

Axel

Well-known member
Men för fan Fabian. Mer detaljer!
Hur sitter den som Aero, Press, Brygg, Espresso, Cappuccino. Hur doserar du, vilket vatten, temp?
Hur är moutfeelen?
Syran?
Söttman?
Parfymerad?
Bärig?
Grön?
Kvistig?

Jag vill ha mer detaljer!
 

Fabian

Well-known member
Tjaa, jag är nog fortfarande rätt noob på det här med att omvandla smakupplevelser till ord, men jag ska ge det ett försök. Jag har bara kört den i espressomaskinen, men det blir kanske att jag går och köper en aeropress i helgen eftersom jag ska sälja och kommer ha någon vecka eller två utan maskin. Så kan testa med det då. Som capppuccino har jag kört den lätt överdoserad, en 18 gram ca. Har inte tagit tid, men sett till att den runnit långsamt, men stadigt i en tunn stråle(kör naket). För att sammanfatta cappu-upplevelsen med aricha 17: Varm bärmilkshake. Det är otroligt runt och fylligt i smaken, ganska milt och utan några som helst tendenser till bitterhet. Körde en mycket mer överdoserad dubbel som droppade ner i koppen. Lät den gå över minuten säkert, blev lite över en cl espresso. Det som är så häftigt tycker jag är att den hemma hos mig helt saknar syra. Andra arabicor blir toksyrliga när jag drar de så tight. Sammetslen och ultrakrämig och jag tycker mig känna en aning salmbär.
Där har du mina erfarenheter med #17 hittills!

Fick dock en liten kanalisering i morse, ska pröva tampa lite lösare.
 

Tumadre

Active member
Nu är väl inte mina smaklökar av världsklass, men jag körde 21g i presskannan på 35cl, väldigt grovmalet och tre minuter. SÖTT blev det, lite yoghurtsmak (vet inte om yoghurt är rätt ord att använda). Syrligheten fanns men var inte särskilt långt framme. Fast jag tycker ju att alla kaffen är syrliga xD Kände jordgubbarna, men inte smultronen eller piggelinen som det stod på beskrivningen.

Är verkligen inte bra på sånt här, kan ju vara helt fel ute. Ska prova underdosera nästa gång, kanske blir lättare då.

Sen en fråga: hur mycket, eller hur många gram kaffe ska man ha egentligen? Är ny inom presskannaområdet, chansade med doseringen.

Ska kanske säga att påsen var rostad den 19/8
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp