Billigast tänkbara kvarn?

AA

Skottjägare
Pågar å töser,

Är på jakt efter den billigast möjliga kvarn som lämpar sig för brygg och som är nåt att ha. Har ni några tips?
Den skall användas av "nyfrälst" som vill ge hela bönor en chans.

Jag började leta själv men givetvis spårade det ut rätt kvickt. Min erfarenhet av kvarnarna som existerar idag och som kostar under 1000:- (helst runt 500:) är obefintlig.
Dualit/Solis för 12-13 hundra är för dyr och manuell är inte intressant då det oftast mals för full kanna.

Ha de´

/AA
 

GLC

Well-known member
Tänkte precis skriva beggad Zassenhaus men såg att manuell inte var intressant.

Då får jag rekommendera en begagnad Dualit istället, bättre att köpa bra och begagnat än nytt och dåligt. :)
 

zix

Well-known member
Billigast möjliga motoriserade kvarn som funkar bra är att du hittar en bra manuell kvarn på loppis och sätter din borrmaskin eller skruvdragare på den. Skruvdragare är bättre eftersom de brukar ha mjukare start.
Detta gäller förstås bara om du redan har borrmaskinen/skruvdragaren. Att det blir billigast, alltså.
Men en skruvdragare kan man ha nytta av till mycket annat också...

P.S. Köp inte en ny Zassenhaus via internet för att göra sånt här. De är dyra, och malverken är inte så bra nu som de har varit. Det finns lite bilder på diverse utländska forum av folk som motoriseringsmoddar kvarnar, det brukar kunna se riktigt acceptabelt ut. D.S.
 

mts

Well-known member
min gaggia MM är väl det sämsta vettiga man kan få tag på, runt 850 men den gör jobbet förvånansvärt bra... eller så är det den som kör den som är magisk! :)
 

Molarin

Well-known member
Köpte en för 300 kr på Duka. Deras eget märke. Funkar bra men det blir statiskt som tusan i behållaren för det färdigmalda.

Men den är bättre än den Krups för 600 som jag gav till min far.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Bodum Antigua maler helt ok till brygg och press. Men den låter och det kan bli statiskt.

Kostar nog under tusingen ny och 300-500 beg.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp