Druckit en kopp espresso från Siemens TK54001?

Kaffekask

Member
Funderar på att införskaffa en Siemens TK54001 (helautomatisk espressomaskin), men nu när jag läst många av detta fantastiska forums trådar börjar jag bli lite fundersam på huruvida de helautomatiska alls håller måttet jämfört med de halvautomatiska apparaterna. :unsure: Samtidigt är jag en grön nybörjare som har ”tummen mitt i handen” och vidare borde lära mig mkt mer om kvarnar, kaffesorter och dyl. innan jag införskaffar en halvautomatisk espressomaskin.

Min fråga är därmed; Finns det möjligtvis någon kaffeguru här inne (ja, det är det ni är för mig) som haft/ druckit en kopp espresso från ovan nämnda Siemens TK54001? Vad är ert betyg? Är den värd sina kronor eller bör jag se mig om efter något annat? Tar gärna emot tips på relativt enkla och lättskötta espressomaskiner som kan vara bra för en hopplös nybörjare…

Trevlig kaffestund! :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag har inte smakat kaffe från någon Siemens helautomat.
Men hemma i köket står det en Saeco Talea Ring som klarar att leverera gott kaffe.
Och brorsan (som visserligen inte hänger på det här forumet, men han tar gott kaffe på allvar) har en ny Siemens hemma som han är helnöjd med.

Kanske en helautomat inte kan göra lika gott kaffe som en bra fristående kvarn + espressomaskin, men när man väl fått ordning på inställningar och hittat en lämplig böna så blir det ofta godare än det som serveras på många kaféer.

Moderna helautomater presterar nog betydligt bättre än de tidigare modellerna. I alla fall så länge man inte slarvar med rengöringen.
 

Wannabe

Well-known member
Hallå där. Välkommen hit! Alltid kul med nytt folk på forumet.
Vi har en helautomat (Jura X9) på jobbet och visst kan en helautomat fixa OK kaffe. Bättre än på många kafféer.
Har tyvärr inte någon erfarenhet av Siemens, men jag vill inflika lite på det andra du skriver. Du behöver inte vara fullärd för att börja köra mer manuella maskiner. Det enda som behövs är maskin, kvarn att du är nyfiken och intresserad och så oss på forumet förståss:). Mitt råd om du tror att du kommer att vilja byta maskin efter ett tag från helauto är att hoppa över den helt.

Köp ett vettigt begagnat instegspaket. Antingen Rancilio Silvia eller Gaggia Classic och en Rancilio Rocky kvarn utan dosator till det så är det bara att köra. Det är oftast de som rekommenderas här. Ofta får man mycket maskin för pengarna.
 

Daffy Duck

Well-known member
Välkommen!

Nej, TK 54001 har jag inte provat, men däremot storebrorsan TK69009 (S75), som morsan fick med när hon köpte nytt kök. Snygg maskin, men tyvärr lämnar kaffet en del att önska. Har testat med några olika J&N-påsar, och en Estate-påse, men ingen av dem blev riktigt bra. Med det starkaste läget inställt både på maskinen och på kvarnen får man en enkel espresso på ca 10 s. Inte speciellt bra alltså. Testade dock även en påse med Lavazza Gran Crema, och den fungerade betydligt bättre, troligen tack vare all robusta i blandningen. Espresson smakade faktiskt espresso, och är nog faktiskt bättre än flera cafeer... Maskinens lödder-funktion (inte skum, utan lödder) gör sitt jobb, dock verkar man inte kunna skumma manuellt, utan måste antingen hälla upp mjölken i en speciell behållare som man förvarar i kylskåpet, eller stoppa ner en slang i mjölkpaketet. Prisvärd? Nja. Inte för strax under 9000:- som den kostar enligt Prisjakt. Skulle nog tro att en Jura för samma pengar skulle vara ett mycket bättre köp. Men hur det står till med lillebrorsan vet jag inte, men med tanke på att de är släkt och har samma föräldrar så skulle jag nog definitivt testa den först.

En bra kvarn och en beggad Gaggia Classic spöar garanterat Siemensen, även storebrorsan, och då till halva priset...
 

Kaffekask

Member
Vad roligt med trevlig och snabb respons! Tack, ni kaffegurus är grymma! :D Nedan har jag listat lite funderingar kring svaren, hoppas att ni har tid & möjlighet att svara snart igen.


Till Ignatius Riley;

Tanken är väl att jag ska kunna bjuda 2-3 vänner på en helt ok espresso/latte i lägenheten utan att skvätta ner hela köksbänken, varför jag tänker att en helautomatisk nog inte är så tokig att börja med. Sedan är det ju rätt önskvärt att det som serveras blir en positiv upplevelse, varför jag blir riktigt glad att höra att din helautomat Saeco Talea Ring är så bra! Vill du avslöja vad du använder för bönor i den?

Jag har kikat lite på Saecos Odea Giro Plus som går att beställa till en (för en med ”nybörjarhandskar”) rimlig penning via Digitalo. Tror du den håller någotsånär samma standard gällande smak om den matas med ”rätt” bönor? Sedan är jag såklart tokigt nyfiken på vad din bror har för maskin nu när du nämnde att han har en Siemens som han är helnöjd med…


Till Wannabe;

Tackar tackar, jättekul att vara här bland så mkt kunnigt folk! Måste vara trevligt med en Jura på jobbet, vad jag läst mig till levererar de riktigt gott kaffe bland de helautomatiska.

Planen är att kunna utöka sortimentet med en halvautomatisk/ manuell när jag har mer kunskap och (förhoppningsvis?) vet mer vad jag är ute efter. Samtidigt kanske den helautomatiska kommer faller bort då… och du kan mkt väl ha rätt i att det är lika bra att köra igång. Jag får helt enkelt klura lite på den karamellen med en varm espresso i handen, hehe.

Kunde hur som inte motstå att kika på de maskiner du nämnde. Gaggia Classic och Rancilio Silvia framstår som mkt populära och jag antar att det beror av en god anledning. Samtidigt har jag svårt att slita ögonen ifrån maskiner som Francis Francis X1 (har hört att X6:an inte skall vara lika bra som sin lillebror?!) och Ascaco Dream som med min nuvarande espressomaskinbudget närmast skulle förvandlas till en Ariete Cafe Retro 1385, vilken nog inte håller riktigt samma standard. Frågan är då hur mkt man betalar för märket och om dessa ”ögongodisar” håller måttet jämfört med de mer klassiska (så som Gaggia och Silvia)? Har läst att det kan skilja en hel del på insidan också, vilket ju måste sägas vara den viktigaste delen. Samtidigt kanske insidan är snarlik gällande de lite mer ekonomiska maskinerna som jag kikar på? :huh: Flertalet röriga frågor här, hoppas att du kommer till klarhet med vad jag menar – hade varit mkt trevligt att få höra din åsikt.


Till Daffy Duck;

Stort tack! Verkligen roligt att vara här - verkar finnas mkt underbar kaffekunskap under detta tak :D

Trevligt att höra att lödderfunktionen fungerar väl, men lite tråkigt med det övriga. Får hoppas att din mor har gott om Lavazza Gran Crema till hands. Som det låter spelar det nog mindre roll, men gällande mjölkbehållarsystemet som återfinns på TK68- och TK69-serien har jag förstått det som att TK54-serien och de tidigare varianterna helt saknar detta system.

Hade jag en generösare espressomaskinbudget hade jag inte tvekat att införskaffa en Jura (har redan hunnit dregla lite över dem). Du är andra gurun härinne som föreslår en halvautomatisk som alternativ och jag har så smått börjat överväga det på silvervågen... Vore mkt intressant att höra vad du tycker du om de funderingar som jag postat i mitt inlägg ovan (gällande de halvautomatiska maskinernas märke, inre & yttre design)?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Gaggia Classic och Rancilio Silvia framstår som mkt populära och jag antar att det beror av en god anledning. Samtidigt har jag svårt att slita ögonen ifrån maskiner som Francis Francis X1 och Ascaco Dream.....

Neeej, slit bort ögonen från den och vänd blicken mot Silvia igen! Jag tycker gott att man kan kika över Giggian och sikta på en Silvia direkt.

Det är så många som har bytit ut ångröret som följer med Gaggian till ett Siliarör (eftersom den är bättre), och då har plötsligt prisskillnaden mot en Silvia försvunnit så gott som helt.

Intressant tråd det här. Jag har en bekant som är kaffesugen och som också står och väger mellan helautomat och manuell. Det är inte ett lätt val om man vill ha det bekvämt och ha riktigt gott kaffe.
:coffee:
 

Ignatius Riley

Well-known member
Helautomat har sin charm. Det är enkelt, bekvämt och ganska okomplicerat med ett skapligt bra resultat även för familjemedlemmar som inte kan/vill/orkar lära sig kvarn och halvautomat.

Hemma har vi som sagt en helautomat i köket. Där finns också en kvarn (Minimoka 203) som används till presskannor i olika storlekar. Denna maskinpark täcker egentligen in alla våra kaffebehov, det smakar i stort sett alltid bra. Man kan till och med göra många olika kaffedrinkar.

I tv-rummet, som ligger intill arbetsrummet där jag ofta distansarbetar, har jag en kaffehörna som är ganska seriöst utrustad. Det är jättekul, men ingen annan i hushållet är särskilt intresserad av hantverket men de gillar kaffet!

Till Ignatius Riley;
jag blir riktigt glad att höra att din helautomat Saeco Talea Ring är så bra! Vill du avslöja vad du använder för bönor i den?

Vi har provat massor av olika bönor. Det finns några sorter som fungerat bättre än andra. Musettis Bruna påse, J&N FTO Espresso hör till den kategorin. Även Ikeas mörkrostade bönor har funkat bra, men den har vi nyss köpt.
Italcaffe har en sort som var ganska bra också, det är en gul påse (det finns flera gula varianter, den jag menar är helfärgad gul med röd och svart text)

Jag har kikat lite på Saecos Odea Giro Plus som går att beställa till en (för en med ”nybörjarhandskar”) rimlig penning via Digitalo. Tror du den håller någotsånär samma standard gällande smak om den matas med ”rätt” bönor?
Den är nog okej, men jag tycker att du allvarligt skall överväga att välja en maskin ur modellserierna Talea eller Primea. Dessa maskiner har lite fler funktioner men det är framför allt SBS som är intressant. Med SBS kan man påverka extraktionen genom att reglera mottrycket, vilket gör ganska stor skillnad smakmässigt (vi använder denna funktion MYCKET).
Registrera dig på Saecoforumet så kan du nog finna fler bra tips.


Sedan är jag såklart tokigt nyfiken på vad din bror har för maskin nu när du nämnde att han har en Siemens som han är helnöjd med…

Jag kom ihåg fel, han har en svart Krups (XP7200 ?).


PS
I Västerås finns ett oanvänt butiksex av en Saeco Talea Ring till skapligt pris (drygt 6000kr). Skicka mig ett PM för info.
 

Kaffekask

Member
Neeej, slit bort ögonen från den och vänd blicken mot Silvia igen!... ...Det är så många som har bytit ut ångröret som följer med Gaggian till ett Siliarör...

Isf vore det inte förvånande om majoriteten av dem som vill göra annat än enkom espresso väljer Silvia över Gaggia. För mig är ångrörsfunktionen helt klart av vikt, oavsett om valet blir en hel- eller halvautomatisk maskin. Dock måste jag försöka hålla mig någotsånär inom min skrala budgetram, och faller rösten på halvautomat måste ju en bra kvarn införskaffas också vilket lär bli en stadig penning om jag inte lyckas komma över en vass variant på andrahandsmarknaden (föga troligt eftersom jag är en gröngöling). Kanske kan en Isomac Giada vars ångrör påminner lite mer om Silvias än Gaggias vara ett - visserligen något sämre men ändå - möjligt alternativ för mig som nybörjare?

Vad är din åsikt om varför ”ögongodiset” faller bort; är det bara yttre design som bränner hål i plånboken? :(

... Jag har en bekant som är kaffesugen och som också står och väger mellan helautomat och manuell. Det är inte ett lätt val om man vill ha det bekvämt och ha riktigt gott kaffe...

Kan inte annat än att hålla med (dock faller väl en helt manuell maskin utanför min radar för tillfället), vilket också onekligen är mitt största bekymmer i dagsläget. Jag har dock fått intrycket av att en glad nybörjare med lite övning ändå kan lyckas svänga ihop en riktigt hyfsad kopp kaffe med en halvautomat (förutsatt att en trevlig kvarn finns till hands). Men… då 2-3 vänner ramlar in på besök är det nog inte så tokigt att ha en helautomat på köksbänken för densamme, ty man vill ju ogärna behöva deklarera att ”det finns två svala, två ljumma och en kokhet espresso, vem vill ha vad?”. Ngr goda tips som du gett din bekant?
 

Kaffekask

Member
Hatten av för dina tips Ignatius Riley och all info gällande dina bönor! :D
Hade tiden räckt till och budgeten varit en skopa generösare hade en tripp till Södertälje inte varit utesluten, men tyvärr får jag passa bollen vidare denna gång. SBS-funktionen som du nämnde att Talea- och Primeasortimentet från Saeco har, gör mig varm om hjärtat… tror bestämt jag kommer drömma om en alldeles egen Talea inatt!

Vidare spanade jag på din brors Krups XP7200, vilken ser betydligt lyxigare ut än vad priset indikerar (iaf för ett ovant öga). Vet du om det beror på märket (har ngn luddig fördom om Krups och espressos, osäker på varför) eller på ngt mer av vikt, så som innandömet /delar av detsamma eller på utökat underhållsbehov? Hur som är jag positivt överraskad (och säkert lurad) av framsidan, som med lite god vilja och en stor portion fantasi påminner lite om en Jura, hehe. Vet du månne hur länge brorsan varit helnöjd med sin svarta pärla och hur länge han räknat med att den ska hålla?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
dock faller väl en helt manuell maskin utanför min radar för tillfället

Njaah, jag menade ju förstås halvautomat...

Ngr goda tips som du gett din bekant?

Han skulle ta med sig kaffebönor och prova vad det är för kvalitet de kan få fram ur en Jura med bra bönor. Vi gör kaffe hos mig, sedan tar han med sig samma bönor till butiken och gör kaffe på Juran. Blir skillnaden inte alltför milsvid så tror jag att det låter som att det blir en Jura.

Jag vill inte pracka på honom en halvautomat om han vill ha en bekvämare apparat, men han ska såklart veta att det blir lite skillnad. Det vet han nu, frågan är bara HUR stor skillnaden blir (och det vet inte jag svaret på).
 

Kaffekask

Member
Han skulle ta med sig kaffebönor och prova vad det är för kvalitet de kan få fram ur en Jura med bra bönor. Vi gör kaffe hos mig, sedan tar han med sig samma bönor till butiken och gör kaffe på Juran. Blir skillnaden inte alltför milsvid så tror jag att det låter som att det blir en Jura.

Jag vill inte pracka på honom en halvautomat om han vill ha en bekvämare apparat, men han ska såklart veta att det blir lite skillnad. Det vet han nu, frågan är bara HUR stor skillnaden blir (och det vet inte jag svaret på).

Förstår att han står och väger, Juramaskinerna sägs ändå kunna göra riktigt gott kaffe för att vara helautomatiska (men de minskar också beloppet i pengapungen med en sisådär 7000 pix). Mkt nyfiken på hur det kommer arta sig... Btw, kan du inte be din bekant testa en kopp från en Siemens TK54001 på samma gång så jag får ett proffsigt uttalande från en äkta Jura-fantast, hehe? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är ju inte bara smaken som är intressant, apparaten ska helst hålla i X antal år också. Den bild jag har fått är att Jura är hållbarare än t.ex. Krups.

:coffee:
 

Kaffekask

Member
Tokigt bra! Låter nästan för bra för att vara sant dock? Kanske en god idé att fråga efter kvittot och kanske be om att få provsmaka en kopp, eller vad säger ni? Ngn som har ngr andra bra tips om man funderar på att köpa i andrahand (aldrig trevligt att bli totalt grundlurad om det går att undvika)?
 

Kaffekask

Member
… och det är det ju inte värt. Håller helt med om att särskrivningar känns olustiga, och att halshugga orden espressomaskin, silverfärgad och originalkartong på mitten ger mig lite kalla kårar. Tror bestämt jag avvaktar, även om en Saeco Talea Giro Plus (den enda Talea som har 1500W) skulle ha suttit finfint i köket… Ingen trevlig kaffeguru härinne som vill bli av med sin gamla helautomatiska espressomaskin som ändå bara står och dammar? ;)

Den bild jag har fått är att Jura är hållbarare än t.ex. Krups.

Hmmm… antag att Jura är "lyxfågeln" och Krups "budgetfisken" i detta scenario… vad finner vi då mittemellan på mittenhyllan? En extra glansig pluspoäng om du kan lista en halv- och en helautomat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp