Rimligt pris på Vibiemme Domobar levetta?

Large

Well-known member
Enkelkokarmodellen eller H/X ?

10 år är ganska gammalt för en hemmamaskin och utan en rejäl servicehistorik (packningar, pumpbyte, regelbunden avkalkning, mm) så kan det snart bli ett litet renoveringsprojekt isf en pålitlig kaffevän. Allt beror förstås på vad du är ute efter.
 

kellyk

Well-known member
Vet ej vilken variant. Den gick hur som helst nyss för 401EURO på tyska ebay. Går att köpa ny för ca 750EURO i Holland vad jag sett. Vet inte riktigt vad jag letar efter, en rejäl ordentligt byggd maskin skulle jag tro, är lite svag för att spontantrycka på auktioner dock.......:)
 

Large

Well-known member
Jag tror inte att du missade ditt "livs" affär direkt....

Två tips innan du bjuder på någon annan maskin i framtiden:

1) Ta reda på vad du behöver för någon maskin innan du köper. Det blir väldigt lätt att man kastar pengarna i sjön annars.

2) Ta alltid noga reda på orsaken till varför förra ägaren vill sälja och be helst om en demo av maskinen innan du lägger pengarna på bordet. Det finns gott om dåligt fungerande maskiner som flyter runt på diverse salutorg. Bra prutläge om man gillar att mecka men annars skall man noga undersöka såväl maskin som tidigare ägare innan man slår till.
 

kellyk

Well-known member
Oj då, har jag varit lite väl ivrig ännu en gång.....

Nu blev det som så att jag ropade hem en FAEMA E98 Compact A1 för 506EURO (in alles 591). Var ju först ute efter nått i instegsklass typ Classic eller Silvia, men de begagnade jag sett har dratt iväg sjukt i pris (typ 250-300 EURO för en 8 år gammal maskin med repor osv osv, verkar dock finnas en del på blocket). Jag är väl lite svag för att gambla så nu blev det så här. Blir ett rejält kliv från Aeropressen.....

Maskinen har enligt säljaren varit i drift fram tills nu och helt funkis.....

Ja ja, upplys mig! Vad har jag gjort? :blush:

Manual och installationstips kanske kan vara bra vad det lilder.
 

zix

Well-known member
du har nog gjort en rätt mycket bättre affär än om du hade köpt en 8 år gammal gaggia classic iallafall! Faemorna är värda att sätta i skick. Det är ju en liten proffsmaskin.
Det finns ett par stycken här på forumet som har renoverat liknande maskiner. Sätt igång och skruva när du fått hem maskinen så får du säkert tips och råd.

P.S. Om du inte redan har så är det nu verkligen dags att skaffa en bra kvarn. D.S.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Grattis till Faeman, det är verkligen fina maskiner.

P.S. Om du inte redan har så är det nu verkligen dags att skaffa en bra kvarn. D.S.

Exakt.
Begagnade proffskvarnar brukar vara ganska prisvärda.

Var ligger Bostorp?
Jag har en Faema MPN A med bland annat sprillans nya (och helt oanvända) malskivor som kunde passa bra till din E98. Hör av dig om du är intresserad!
 

kellyk

Well-known member
Snuvad?!

Tyvärr verkar det som om mitt kliv från Aeropressen till en redig maskin får vänta ett tag, eBay säljaren verkar ha gått under jorden och vägrar svara på mejl. Lite trist men inte helt ovanligt?. Ligger lågt i väntan på nått nytt lämpligt objekt.....

Renoveringstrådarna är väldigt inspirerande och inom sinom tid dyker det säkert upp något!
 

kellyk

Well-known member
Oväntat besök från UPS!

Min friska offensin på ebay under sensommaren genererade vad både jag och min omgivning trodde var ett tvättäkta bedrägeri! Trots idogt mejlande utan respons, kontakt med ebay och bedgrägeiroteln dök det inte upp någon maskin. Jag hade precis accepterat att 6 papp gått till lärokontot.....

Så i dag när jag kommer hem står det en rejäl låda på trappen! Bara så där! :lol:

En styck smågrisig men fullt lirande Faema E98 Compact A1. Kunde givetvis inte låta bli utan pluggade in maskinen ute på altanen i höstsolen och fyllde på med vatten. Jomenvisst! Den blev varm förvånansvärt fort och allt verkar lira.

Maskinen behöver en mindre sanering men det är ingenting jämfört med mina andra projekt.

Så kan det gå. Paypal är kanske inte så tokigt i alla fall.
 

Bilagor

  • FAEMA.jpg
    FAEMA.jpg
    82.9 KB · Visningar: 58

Tobiemme

Well-known member
kool! kommer nog bli kanon det där! det finns fler duktiga forumister här som säkert kan hjälpa dig med intrimningen. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp