Funderar på att köpa espressomaskin.

Nollan

Active member
Första inlägget här blir väl som för många andra om råd inför möjligt nyköp. Tycker om kaffe och brukar brygga det starkt, har en längre tid använt mig av en mockabryggare som man ställer på spisplattan, men tycker inte längre om kaffet från den, smakar inte så gott vilket förmodligen beror på spishäll som blir tokvarm. Plockade fram min gamla Krups kombinerade bryggare/espresso och det blir ju mycket bättre än med mockan, fastän kaffet är brunt snarare än svart och det pyser och ångar om hela maskinen när den gör kaffet. Nåväl, verkar som om det får bli en riktig espressomaskin trots allt...

Har läst lite och om jag förstått det rätt blir det en gaggia classic eller rancilio silva, verkar vara de ingångsmaskiner som rekommenderas? Blir nog mycket mjölkdryck eftersom jag alltid har mjölk i kaffet.

Måste verkligen maskinerna stå på så länge innan man brygger? Jag har nog inga problem med att fixa och trixa lite, det känns bara lite skoj, men måste den verkligen stå på 30 minuter innan man kan brygga fösta koppen?

Är det några andra tokigheter man skall fundera på? Någon annan bryggare?

Någon som har lite koll på butiker på nätet som är mycket billigare än att handla från butik här hemma? Borde ju vara myket billigare att beställa från italien t.ex. , eller är det nyttigt att ha en butik att prata med som nybörjare och ha lite enklare med garanti m.m.?
 

Nollan

Active member
Funkar det inte bra med lavazza espresso färdigmalt? Tycker maskinen är dyr nog, så måste spara ett bra tag innan man har råd att köpa en ny kvarn. Har visserligen en ny gammaldags handkvarn att mala med, vet inte om det blir finmalet nog i den.

edit: Läste någonstans att Silvian har lite svårt att få var4mt kaffe, var det bara handhavandeproblem eller brygger den lite ljummet? Bättre värme i Classic?
 

mikotekniko

Well-known member
Kvarn är ett måste. Vet ingen som tycker annorlunda.

Börja hellre med en bra kvarn och en presskanna tills du har råd med en bättre espressomaskin. Som vanligt skulle jag nog tipsa om blocket. Fynden kommer om man har tålamod och då får du kanske kvarn och maskin till samma pris som en ny Silvia.

Köp en bra kvarn, jag ångrar lite att jag köpte en ny Krups istället för en bättre begagnad. Krånglet med kvarnen förtar lite av kaffeglädjen.
 

GLC

Well-known member
Ja om jag skulle börja om min resa så skulle jag satsa på handvevad kvarn och presskanna. Billigare än så blir det inte. Sedan kanske en uppgradering till en kvarn till, och sedan en espressomaskin.

Med färdigmalt går det väldigt sällan att få bra espresso, kaffets malgrad måste varieras på typ av böna, färskhet etc och beroende på vilken espressomaskin du har.
 

rscholz

Member
Funkar det inte bra med lavazza espresso färdigmalt? Tycker maskinen är dyr nog, så måste spara ett bra tag innan man har råd att köpa en ny kvarn. Har visserligen en ny gammaldags handkvarn att mala med, vet inte om det blir finmalet nog i den.

Kvarn är ett absolut måste. Provade för skojs skull att köra just Lavazza färdigmalt i min Gaggia Baby Class och det rinner bara igenom och blir nåt blaskigt odrickbart. Det kommer du inte vilja dricka.
 

Nollan

Active member
Är det för grovt malet eller? Är en presskanna likvärdig med en maskin smakmässigt? Kanske bara jag som kokar för mycket så vattnet blir för varmt?
 

Satyricon

Well-known member
Det går ju att få kaffet malt i vissa butiker, till exempel Zoégas på Hemköp, men även mer kvalificerade blandningar om man bor där det finns specialbutik för kaffe. Det är sämre än att mala hemma koppvis, men bättre än att köpa färdigmalda blandningar, som alltid är för grovt malda.
 

Large

Well-known member
Nästan allt "espressomalt" kaffe är egentligen malt för mockakanna vilket är lite för grovt för en riktig espressomaskin.

Och nej, Silvian klarar visst av att producera alldeles för varmt vatten för espressobryggning om du vill det :)
 

Nollan

Active member
Kvarn är ett måste. Vet ingen som tycker annorlunda.

Börja hellre med en bra kvarn och en presskanna tills du har råd med en bättre espressomaskin. Som vanligt skulle jag nog tipsa om blocket. Fynden kommer om man har tålamod och då får du kanske kvarn och maskin till samma pris som en ny Silvia.

Köp en bra kvarn, jag ångrar lite att jag köpte en ny Krups istället för en bättre begagnad. Krånglet med kvarnen förtar lite av kaffeglädjen.

Menar du bättre maskin än Classic eller silvia? Är väl egentligen bara en fråga om man tycker det är värt 5000:- för en maskin, men jag tycker verkligen det ser skoj ut, så det är kanske mer om det är för bökigt så det bara blir ett par koppar de första veckorna och så får den stå....
Måste man ha maskinen på upp till en timme innan man kan brygga, eller räcker det att dra igenom ett par glas vatten, så man är färdig att koka när man malt bönorna och fixat iordning allt runt omkring?
 

theseal

Kaffeterroristen
som tidigare Classic-ägare kan jag lugna herrn med att det INTE tar 30 min att få den varm....

Jag ber dig också att följa rådet att skaffa EN BRA kvarn, allt annat är att skjuta sig i foten IMHO. första året körde jag färdigmalet och även ett steg upp till en pisskvarn (gaggia MM) var bra, men när jag fick tag på en riktigt kvarn blev jag bara sur och ledsen att jag slösat bort nästan två år av mitt liv.

SÅ; SKAFFA EN BRA KVARN!!! gärna på blocket, kör med brygg, mocca och press tills du hittar "din" maskin, även den företrädesvis beggat.

Jag har betalt en spottsytver av vad mina maskiner kostade som nya, så sitt och tryck F5 på blocket så blir även du en lycklig espresso-holist.
 

mikotekniko

Well-known member
Menar du bättre maskin än Classic eller silvia? Är väl egentligen bara en fråga om man tycker det är värt 5000:- för en maskin, men jag tycker verkligen det ser skoj ut, så det är kanske mer om det är för bökigt så det bara blir ett par koppar de första veckorna och så får den stå....
Måste man ha maskinen på upp till en timme innan man kan brygga, eller räcker det att dra igenom ett par glas vatten, så man är färdig att koka när man malt bönorna och fixat iordning allt runt omkring?

Nej jag menar att du får både silvia +kvarn för samma pris som en ny silvia.

Min gaggia espresso sätter jag på innan jag hoppar in i duschen. När det är dags för frukost är den varm nog. Man lär sig planera lite... det räcker oftast med 10 minuter men då måste jag värma kopparna i varmvatten.

Som sagt: en bra och smidig kvarn gör det oändligt mycket lättare, godare, roligare, snyggare etc. :)
 

Marv

Well-known member
Nej jag menar att du får både silvia +kvarn för samma pris som en ny silvia.

Min gaggia espresso sätter jag på innan jag hoppar in i duschen. När det är dags för frukost är den varm nog. Man lär sig planera lite... det räcker oftast med 10 minuter men då måste jag värma kopparna i varmvatten.

Som sagt: en bra och smidig kvarn gör det oändligt mycket lättare, godare, roligare, snyggare etc. :)

Jag har haft min på timer i fler år nu. Perfekt !
 

Bjarne

Well-known member
Måste verkligen maskinerna stå på så länge innan man brygger? Jag har nog inga problem med att fixa och trixa lite, det känns bara lite skoj, men måste den verkligen stå på 30 minuter innan man kan brygga fösta koppen?

Det handlar om att själva portafiltret (filterkorg + handtag) samt brygghuvudet (där vattnet ska trycka mot det malda kaffet) ska komma upp i en jämn temperatur för att kaffet ska få så god smak som möjligt. Det varierar lite (94 - 96 grader) men det är den egentliga anledningen till att maskinen ska stå en stund och värma sig.

Som det också skrivits i tråden så bör dina koppar vara uppvärmda när kaffet landar i koppen, annars kyls det ner och blir beskare. Du kan värma kopparna ovanpå maskinen (längre tid uppvärming) eller värma dem med hetvatten (kran eller från maskin) innan du brygger.

Räkna också med att det är en del meck med espressomaskin. Du sa at du gillar o trixa o fixa. Maskinen ska rengöras varje kväll, inte stängas av skitig för du vill ha den ren varje morgon. Renlighet, färskt malet kaffe och jämn varm temperatur är nycklarna till gott kaffe. Står du ut med detta meckande så är belöningen en god kaffe, gjord av DIG och du kan vara stolt över hantverket bakom njutningen.
 

lupoo

Well-known member
Det gläder mig att se att alla "mal på om vikten av en kvarn". Det finns inga genvägar...

Sedan om Du inte är säker på om det är espresso Du vill ha så är kvarninvestering alltid något som lönar sig då kvarnen kan användas till samtliga tillredningsmetoder av kaffe. Så varför inte börja med en kvarn (går även bra med en beg. handjagare bara den har möjlighet att ställa malningsgrad) och börja prova med färska bra bönor i presskanna eller varför inte en Aeropress.

Välkommen till forumet och ta chansen att börja en mycket intressant och givande resa in i kaffets värld.
 

Sand

Well-known member
Du kan få köpa min Ascaso Dream :)

Har förgyllt (både i utseende och funktion) min vardag i ett antal år men byttes ut mot en Izzo Duetto. 2000:- och saken är biff!
 

Englund

Well-known member
Är man helt ny inom kaffevärlden rekommenderar jag absolut ett besök i en specialkaffeaffär, så som kaffemaskinen (www.kaffemaskinen.se) eller vår butik (www.kaffecompagniet.se). Där kan man få svar på sina frågor och se och känna på lite kaffeutrustning för att lättare förstå vilka komponenter som ingår för att lyckas med sin espresso.
 

Nollan

Active member
Du kan få köpa min Ascaso Dream :)

Har förgyllt (både i utseende och funktion) min vardag i ett antal år men byttes ut mot en Izzo Duetto. 2000:- och saken är biff!

Hur gammal är den? "Problem" att tänka på vid begagnatköp av den åldern? Ser den ut som de nya Ascaso Dream så är de riktigt snygga (om den nu inte råkar vara rosa.....). Brukar de kalka igen och få problem?
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Vill bara fylla på i kvarnhyllningskören - köp en bra kvarn - annars avstå. Jag började med att köpa en maskin (Silvia) och trodde min Krupskvarn skulle kunna göra jobbet....Det var bara att åka in till Kaffemaskinen och köpa en Demoka m203 (som nu är utbytt mot tyngre grejer):). Stick in till Englund på Kaffekompaniet om du är i närheten - där får du garanterat saklig och proffsig hjälp!

Lycka till!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp