Ny på plan

hanspeters

New member
Ja, lurkare kallas jag visst. Kalla mig vad ni vill, så länge ni inte kallar mig för sent till maten, som man brukar säga. Ny på plan som sagt, men erfaren när det gäller allt som smakar bra. Har senaste åren konsekvent vägrat dåligt kaffe, men i hemmet har jag än så länge nöjt mig med brygg och mocka, dock maler jag alltid och rostar ibland.
MEN, NU ska det bli doppio, latte och annat smaskens hemma också.
Läser mina ögon blodiga för att hitta rätt i inköpsträsket.
Kommer nog landa på Silvia/Rocky, även om jag kanske bekymrar mig något för tidsspillet mellan "skjutandet" och mjölkskumning.
Även om man börjar med skumning.

Till frågan då. Är detta nå´t jag ska bekymra mig över? Jag ska ju inte ha nå´n servering direkt. Till mig, hustrun och lite gäster. En espresso hit, två latte dit.
Är det segt med dessa maskiner utan värmeväxlare?
Eller är segheten överdriven?
Tacksam för tydligt, erfaret svar. Detta berörs i många trådar, men jag vill ha det spikrakt.
Tack på förhand/Peter
 

goat

Well-known member
Välkommen!
Själv har jag just en Silvia eftersom ekonomin blev något begränsad när vi fick våran lilla Vera.
Jag dricker (nästan) aldrig espresso, utan har alltid någon form av mjölk i och det är lite drygt att man måste vänta på antingen det ena eller det andra.
Visst kan man skumma mjölk först eftersom den håller sig betydligt längre än kaffet men med Silvian tycker inte jag det funkar bra, man måste flusha ut så mycket vatten och kladda innan maskinen är redo för själva kaffet.
Om maskinen fått stå på någon timme så kan man lätt skumma mjölk efter 20-30 sekunder i min maskin och det funkar för mig även om en HX-maskin vore drömmen...

goat
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Håller med goat om att det skulle vara fint med en HX-maskin. Eller varför inte en dubbelkokare? :cool:

Om det inte vore för pengarna, så...

De gånger jag har fått gäster som alla vill ha cappis/latte, så brukar gå bra sålänge det handlar om fyra koppar. Sedan måste cykeln startas om för att varken kaffet eller mjölken ska bli dålig.

Sedan brukar jag också alltid göra kaffet först. Har provat tvärtom, men det känns omständigare... Har även provat att skumma i en literkanna (för att få mjölk till många latte/cappisar), med sämre resultat. Två 0.5-kannor brukar funka att skumma efter varandra och det brukar ge fyra cappisar.

Om detta funkar i ditt scenario, så är Silvia/Rocky-kombon kanske det bästa man kan få för den pengen. Annars får du spara/låna upp till en HX... Lycka till!

//Stefan (som trivs bra med sina maskiner, trots tillkortakommanden vad gäller kvantiteten)
 

Large

Well-known member
Äsch, göra cappu eller latte för en till två personer går i princip bara lite långsammare på en Silvia än på en HX eller dubbelkokare. Det är Silvians lilla kokare som kan ställa till det om du vill servera flera mjölkdrycker på rad. Isf bör man se sig om efter en större maskin.

Gör så här:
Slå på ångknappen och fyll under tiden på bönor i kvarnen, toppa upp vatten i tanken och häll upp mjölk i en skummningskanna. Vid det här laget borde kokaren vara lagom varm för att skumma. Efter skummning slå av ångknappen, blås rent röret och torka av.

För att nu ta ned kokaren till rätt bryggtemperatur använder du samma teknik som på en HX, dvs avgör vad som är rätt kokartemperatur för dina kaffebönor mha den sk vattendansen.
Mal dina bönor och brygg dig sedan en espresso. Häll på med den skummade mjölken som du hållit liv i mha cirkelrörelser lite då och då.

Det hela tar inte ens en minut längre på Silvian än på en HX om man jobbar på ett smart sätt.

Enda nackdelen är väl att mjölken inte är helt optimal att hälla latte-art med om man följer ovanstående metod men man kan ju inte få allt för 4500:- :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp