Pumpen "nyper" på min BFC Junior Plus Levetta efter "service"

andekl

Active member
Jag körde avkalkning samt backflush på min BFC Junior Plus Levetta i lördags. Det tar ju några timmar och stundtals kör man ju pumpen ganska intensivt (t ex för att fylla tanken efter tömningen). I slutet backflushade jag och märkte att pumpen helt stannar när trycket byggts upp (normalt ändras ju ljudet men pumpen fortsätter och vattnet går i retur till tanken). Pumpen blir alltså ljudlös innan jag ens hinner stänga av.

Dagen efter provade jag några shots och märkte att pumpen några gånger blir ljudlös/nyper under bråkdelen av någon sekund under extraheringen.

Jag misstänker förstås att pumpen är trasig (överhettad?). Är det någon som har varit med om detta eller vet vad det beror på?
 

MartinForsberg

Well-known member
Pumpen behöver inte vara bränd, men däremot kan packningarna kring de interna rörliga pumpdelarna ha torkat en aning eller så kan det ha kommit in kalkflagor bland pumpens rörliga delar som bromsar upp dem (som lossnat vid avkalkningen och pressats bakåt genom slangarna in i pumpen). Du kan se en renovering av en ULKA pump här: http://www.myschiffman.org/cg/rebuild.html och om du är fingerfärdig nog kan du nog göra samma procedur med din pump.

Om du inte vill renovera pumpen så kan du köra avkalkningslösning (citronsyra i vatten, använd gärna varmt, dock ej kokhett, vatten för att skynda på rengöringen av pumpens delar) genom pumpen och när det kommer ut i bryggruppen kan du köra igenom det igen ett 10-tal gånger för att riktigt skölja ur pumpen. Låt pumpen och maskinen stå med lösningen i 6-12 timmar och kör igenom pumpen och maskinen med rent vatten tills den är genomsköljd.

När pumpen är riktigt bränd brukar lindningen vara sönderbränd, eller så har den temperatursäkring som en del pumpar har som överhettningsskydd bränt av - om temperatursäkringen bränt är det säkrast att köpa en ny pump anser jag eftersom en överhettning av lindningen såsmåningom oftast leder till en bränd lindning!

Hittade denna fina sprängskiss på BFC maskiner, där du kan se hur din maskin ser ut inuti om du behöver: http://bfc-espresso.de/bfc_bilder/espresso.pdf
 

hahaha

Well-known member
Jag har precis samma problem, efter avkalkning för två månader sedan :huh:. Det har bara inte blivit av att ta tag i det, eftersom det fortfarande fungerar bra att göra kaffe.

Pumpen stannar inte, men blir i det närmaste helt ljudlös när den stöter på hårt motstånd istället för att bara gå ner i ljudvolym som den brukar göra. Händer direkt vid backflush, och även lite av och till när jag kör ett riktigt tight skott.

Rengöring och avkalkning i ett svep var ju en tuff match för pumpen, det blev väl runt 8 liter på samma dag och flitigt användande av blindfiltret. Jag tänkte mig att den tog stryk av det, kan det verkligen vara kalkflagor som letat sig in i pumpen - mot strömriktningen?

Just vibrationspumpen är väl den detalj jag inte älskar allra mest på min fina maskin, är det någon som har koll på om det över huvud taget är möjligt att installera en tystare rotationspump bara rakt av, utan att behöva ändra andra delar av konstruktionen:unsure:? De är ju mycket större, men hur mycket - är det helt omöjligt att knöka in en mindre modell istället för tanken? Och antingen ansluta fast vatten, eller slanga från en dunk bredvid.

Om bara förutsättningarna finns, så skulle jag gärna lägga ner lite jobb och några kronor på att försöka modda min Levetta (med ert samlade stöd i ryggen då :)). Hellre än att renovera Ulkan.
 

hahaha

Well-known member
Eller så köper man helt enkelt en ny ULKA pump... Knappt 400 spänn + moms

Jo, det är klart.

Men om jag nu ändå måste in och pula, så vore det väl fånigt om jag inte gick till botten med den här drömmen jag när om en tyst Levetta.
Du som säljer maskiner med rotorpumpar, vilka märken och modeller skulle kunna vara aktuella?
 

andekl

Active member
Jag köpte en ny pump häromdagen på Kaffemaskinen. De hade dock inte ULKA så det fick bli en Invensys. Jag hoppas det stämmer att det ska fungera lika bra?

Hursomhelst så monterade jag ihop maskinen och provade en shot. Den nya pumpen är tystare så jag antar att den trasiga pumpen successivt har blivit sämre (jag tror den var lika tyst när den var ny) för att sedan börja "nypa" vid högt tryck.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Tar upp tråden igen då min Levetta beter sig likadant. Dock så har jag ett annat litet problem oxå.
När trycket är uppe så låter det som om dom firar nyår med tjutraketer på väldigt långt avstånd eller man kanske kan likna ljudet vid en turbin som slås av , ett tjutande ljud kan det möjligen vara packningar eller dyligt. Tacksam för svar.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,654
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp